Ga naar inhoud


CDS prijst zich uit de markt????


Gast

Aanbevolen berichten

Nederlands enig aanbieder van digitale satellliet-tv, CanalDigitaal, lijkt aan te sturen op het verder buitenspel zetten van de onafhankelijke detailhandel en installatiebedrijven. Dit valt op te maken uit een nog geheim voorstel van CanalDigitaal medewerker Kees Färber aan onder andere het bestuur van de Stichting Satellietplatform. Insiders tipten de onafhankelijke redactie van de Hopper Guide afgelopen week over het bestaan van de brief. Daarin wordt voorgesteld om een landelijk opererende dienstverlener tegen een vast, zeer laag tarief schotelinstallaties te leveren en te plaatsen. CanalDigitaal zou dit via haar eigen kanalen en call centre gaan promoten.

 

 

Ofschoon de exacte voorstellen van Färber nog geheim zijn, behelst volgens onze bronnen de beoogde constructie dat de dealer één keer per maand - achteraf - de uitgevoerde opdrachten aan CanalDigitaal mag factureren. Door de daarbij door CanalDigitaal te hanteren betalingstermijn van 30 dagen, zouden de plannen neerkomen op een voorfinanciering door de dealers van 60 dagen. De voorstellen komen op een moment dat de handel uiterst slap is en de voor 1 maart geplande uitschakeling van het Irdeto-1 systeem.

 

 

Voorzitter Rolf Edens van de Stichting Satellietplatform bevestigde tegenover de Hopper Guide de brief van CanalDigitaal. "Wij hebben daarop recent gereageerd en als groep een voorstel neergelegd, inclusief een helpdesk en landelijke dekking via onze participanten. Men heeft echter recent laten weten te hebben gekozen voor Planhold."

 

 

In de eerste week van februari doken in de berichten al drie bedrijven op die actief zijn op het gebied van landelijke dienstverlening naar consumenten: Thuistechniek, Planhold en Installerende Partners. Thuistechniek biedt de consument nu u reeds allerhande dienstverlening aan tegen vaste tarieven. Daaronder een complete schotelset ('CanalDigitaal goedgekeurd') voor 689 euro, inclusief installatie. Voor het plaatsen van een schotel - niet op het dak! - wordt 79 euro gevraagd, exclusief materialen. Installerende Partners, dat onder andere collectieve systemen aanbiedt voor hotels, asielzoekerscentra en gevangenissen, omschrijft zichzelf op haar website als "partner van Canal+". Volgens de nog onbevestigde berichten zou het in de voorstellen op termijn ook gaan om het overnemen van de werkzaamheden van het call centre, respectievelijk van de verantwoordelijkheid ervan.

 

 

Het optreden van CanalDigitaal leidt, zo is de opvatting van menig detaillist, tot een onaanvaardbare verstoring van de vrije markt. Het bedrijf is immers monopolist op het gebied van satelliet-v in Nederland. Dat blijkt alleen al uit de woekerprijzen die het vraagt voor de voor ontvangst onmisbare smart cards. Nadat het bedrijf jarenlang geweigerd had losse smart cards te leveren voor gebruik bij 'niet goedgekeurde' ontvangers, kwamen deze uiteindelijk tegen een onwaarschijnlijk hoge prijs op de markt. Tegelijk kan CanalDigitaal - aangezien de kostprijs ervan slechts een fractie is - de prijs van een compleet setje (ontvangstapparatuur plus smart card) laag houden. Voor de dealers die voor deze smart cards volledig aangewezen zijn op CanalDigitaal, betekent dit dat concurreren amper of niet meer mogelijk is.

 

 

Vorige maand haalde CanalDigital zich al de woede op de hals van importeurs en detaillisten door zelf een schotelset aan te bieden. Het bedrijf heeft daartoe eind vorig jaar een grote partij ontvangers en schotels besteld en bood die in pagina grote advertenties in de dagbladen aan. Het bedrijf lijkt daarmee een (laatste?) wanhoops-offensief te zijn gestart in de losgebarsten strijd om het leveren van het standaardpakket radio en televisie. Kabel, ADSL, digitale ether en satelliet hengelen in dezelfde vijver en die neemt in omvang niet meer toe. De lucratieve extra diensten, als pay per view, zijn nooit aangeslagen in Nederland. Marktaandelen zijn op drie manieren te vergroten: lagere prijs, exclusieve content (voetbal!), betere service en - helaas op de laatste plaats - een betere technische kwaliteit. CanalDigitaal legt het op de eerste drie finaal af tegen de concurrenten en is er de afgelopen jaren opmerkelijk goed in geslaagd de abonnee en de vakhandel tegen zich in het harnas te jagen. Daarbij werd de voorsprong die satelliet had op het gebied van digitale uitzendingen, volledig verspeeld.

 

 

CanalDigitaal heeft de schotel als middel om de bekende Nederlandstalige kanalen op het scherm te krijgen, uit de markt geprijsd. Voor de prijs van een losse CanalDigitaal smart card levert KPN twee(!) ontvangers (single + twin) plus smart cards en betaal je voor de bijbehorende drie abonnementen als KPN-klant op een ongeveer gelijkwaardig pakket hetzelfde als bij CanalDigitaal voor één abonnement. Alleen de kijker die genoegen neemt met de publieke en open commerciële netten, is bij CanalDigitaal goedkoper uit qua abonnement. Alles wijst er dus op dat CanalDigitaal met zowel de zelf aangeboden set, als de centrale installatie een algehele verlaging van het prijsniveau nastreeft, over de rug van detaillist en installateur. Een strijd die op voorhand een verloren zaak lijkt. Hoe goedkoop de plaatsing van een schotel ook wordt gemaakt, de klant die zich beperkt tot de populaire kanalen, kan die zonder schotel - en dus zonder enige installatiekosten - via ADLS, kabel of ether ontvangen. Een optimistische handelaar: "Nee, de schotel is niet het slachtoffer, want - voor één keer lang leve de auteursrechten - wie al die prachtige buitenlandse stations wil zien, kan niet zonder eigen schotel. Bedenk goed dat de door CanalDigitaal aangeboden setjes daar maar ten dele voor geschikt zijn! Dat geldt ook voor een van de belangrijkste troefkaarten die de schotel de fijnproever de komende jaren gaat bieden: HDTV.

 

 

Over de prijzen van de diverse infrastructuren is de afgelopen tijd veel te doen geweest in onder andere de consumentenprogramma's. Hierbij werden vaak knollen met citroenen vergeleken. Vooral de bij CanalDigitaal forse bijkomende kosten voor administratie en het activeren van de smart card, werden nog al eens 'vergeten'. Bij de tariefsvergelijking van de programma's werd het 'gratis pakket' van CanalDigitaal steevast vergeleken met het veel uitgebreidere Digitenne/KPN-pakket. De totale kosten van de diverse infrastructuren hangen van talloze, persoonlijke factoren af. Aan de hand van de websites van de diverse aanbieders is na te gaan wat de exacte en actuele prijs is.

 

 

De consument die besluit een satellietschotel aan te schaffen, lijkt op het eerste gezicht de lachende derde van het prijsbederf door CanalDigitaal, maar krijgt daarbij wel een hopeloos verouderde set in z'n maag gesplist. De door CanalDigitaal 'officieel goedgekeurde' ontvangers, de zogenaamde SECA-boxen, zijn op alle mogelijke manieren beperkt in hun functionaliteit. Zo kan door de tot maximaal 999 kanalen beperkte zaplijst en de gebrekkige manier van kanalen inlezen zelfs van de Astra satelliet slechts een deel worden ontvangen. De Electronic Program Guide (EPG), een van de meest gewilde voorzieningen van digitale tv, werkt alléén bij de eigen kanalen en het gebruik van een extra schotel (bijvoorbeeld om de BBC te kunnen ontvangen) is de facto onmogelijk. Het zijn allemaal voorzieningen waarin nagenoeg elke op de open markt aangeboden ontvanger wel voorziet en dat vaak ook nog voor minder geld.

 

> Heeft dit al in een Hopper Guide gestaan, of komt dit nog? <

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Al eerder heeft Canal Digitaal de woede van de Speciaalzaken gewekt door met Strong Nederland een monsterverbond te sluiten.

Omruilactie oude irdeto ontvangers voor de Strong srt8000

seca ontvanger voor ver onder de marktprijs.

Tja dat was niet zo'n succes.

 

Er zijn in Nederland genoeg uitstekende installateurs/speciaal zaken op het gebied van Satelliet ontvangst.

Satlux

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, de HopperGuide.. Er is nog niets definitief, maar als er op CDS te trappen valt. Het is een leuk blad hoor, maar dat is een beetje jammer. Kennelijk schijnt men het er ook niet erg te vinden als CDS kopje onder gaat, natuurlijk zijn we dan wel al het Nederlands op de schotel kwijt, met uitzondering van misschien BVN.

 

CDS zou trouwens wel gek zijn als ze zulke afspraken ook echt door gingen zetten natuurlijk. Kan nooit goed zijn.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ach ja, de HopperGuide.. Er is nog niets definitief,

...

CDS zou trouwens wel gek zijn als ze zulke afspraken ook echt door gingen zetten natuurlijk. Kan nooit goed zijn.



Geloof mij maar... dit is inmiddels al rond hoor. De HopperGuide heeft het bij het rechte eind.

Bink.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Ach ja, de HopperGuide.. Er is nog niets definitief,
CDS zou trouwens wel gek zijn als ze zulke afspraken ook echt door gingen zetten natuurlijk. Kan nooit goed zijn.



Geloof mij maar... dit is inmiddels al rond hoor. De HopperGuide heeft het bij het rechte eind.


Al is dat zo, daar zal Canal Digitaal dan erg snel van terugkomen. Op korte termijn lijkt het misschien aantrekkelijk, maar dat zal dat niet echt zijn lijkt mij. Er worden inderdaad mensen buitenspel gezet.

Overigens, maar dat terzijde, mag ik toch van harte hopen dat Canal Digitaal gewoon blijft bestaan ondanks de concurrentie, van alle slechten (want je kan in principe alleen uit slechten kiezen) zijn zij toch de beste. En de enige via satelliet, hierna is er niets meer want geen enkel bedrijf is zo gek om zich daarop te richten.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
hierna is er niets meer want geen enkel bedrijf is zo gek om zich daarop te richten.


Tja, dat vraag ik me af.... Want zo heeel slecht is het nou ook weer niet. Ik bedoel: Greenfield-capital zou die toko niet kopen, als er geen winst uit te halen viel.

Stel je voor: je bent een bedrijf dat zenders op de Astra zet, en de administratie doet. Daarvoor vang je aan 2 kanten geld: zowel van de zenders die je doorgeeft, als van de klanten die abonnementjes nemen... En je hebt rond de 500.000 klanten (Waarmee je na 3 kabel-bedrijven, de grootste doorgifte-boer van Nederland bent.....)

Ik vermoed dat het geen vetpot is, maar helemaal onrendabel is het zeker niet.

Maar ik ben het met je eens: helemaal slecht is Canal Digitaal niet. Ze maken fouten, maar ze geven (in mijn optiek) toch maar het mooiste product door. En ik heb begrepen dat de nieuwe eigenaren zich nu vooral keihard gaan maken voor verbeteren van de klantenservice. We zullen zien.

Bovendien: Canal Digitaal boort straks een heel nieuwe lucratieve markt aan: BELGIE!

Huh? Belgie?
Ja: Belgie.

Let op mijn woorden: Canal Digitaal gaat zeer binnenkort de Belgen toevoegen op de Astra, en gaat dat natuurlijk echt niet alleen aan "den hollanders" aanbieden. Ze gaan dat ook in Belgie slijten... En daar zou nog wel eens een leuke markt kunnen liggen. Het is in elk geval braakliggend terrein!

Bink.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En de enige via satelliet, hierna is er niets meer want geen enkel bedrijf is zo gek om zich daarop te richten.


Ik denk dat je dat echt een beetje te donker ziet hoor. Van mij hoeft Canal Digitaal helemaal niet weg, zeker niet nu ze nieuwe eigenaren hebben. Ik heb daar vertrouwen in ook al maken ze best wel domme fouten zoals bijvoorbeeld in dit onderwerp. Je moet die mensen minimaal een jaar de tijd geven om die toko weer een beetje te reoganiseren en op te bouwen want ik vermoed dat het laatste jaar met Canal + als eigenaar alles een beetje aan zijn lot is overgelaten.

Dat er nu Canal Digitaal bestaat geen tweede aanbieder bijkomt lijkt me begrijpelijk. De Nederlandse markt is niet zo groot en zeker niet voor twee rendabele aanbieders. Echter ik weet wel zeker dat als Canal Digitaal verdwijnt als aanbieder er een nieuw bedrijf zal opstaan en het stokje overneemt. Canal + was het slechte deel van het bedrijf. Canal Digitaal het bestere deel van het bedrijf. En zoals Bink al eerder aanhaalde, als investerignsbedrijven als Greenfield er geld in steken en de toko kopen dan is het bijna altijd zo dat men binnen 2 jaar winstgroei verwacht en dat men binnen deze termijn de boel met een redelijke vette winst weet te verkopen.

Ik vind dan ook dat je Canal Digitaal best wel kritisch mag bekijken en benaderen en niet alles met de mantel der liefde mag en moet goed praten of zomaar goed te vinden met als reden dat er maar 1 satellietprovider is in Nederland en dat je daarna niets meer zou krijgen of hebben.

Maar nogmaals de intenties van de huidige mensen van Canal Digitaal vind ik, op sommige grote dan wel kleine slordigheden, op dit moment positief te noemen.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog geen donder veranderd bij die club.

 

Het gaat om de Kassa zoals ik al in andere postings heb vermeld.

 

De mensen die daar nu werken zijn rotte appels en hanteren gewoon de strategie van het vorige Canaldigitaal omdat ze niet anders gewent zijn. Gewoon iedereen die er nu rond hangt op straat schoppen schone lei beginnen dan weet je zeker dat je binnen 1 jaar resultaat hebt...

 

Als je op dezelfde voet doorgaat los je dit niet binnen een Jaar op dat duurt op zijn minst 5 jaar

 

Het eerste wat ze moeten doen is die L.u.L (lange Uit Laren) van een kees fárber Op straat schoppen die heeft nog nooit ergens voor gezorgd (er voor zorgen dat hardwerkende mensen de dupe zijn van zijn praktijken) Alleen gehandeld voor zijn eigen portemonee. Deze man is een gevoelloos mens. Geloof me zolang als deze man daar aan het bewint is zal er geen donder veranderen voor de consument

 

Mazlzlzl

Avalon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Avalon, ronduit belachelijk jou reactie. Als jij echt gelijk zou hebben zouden Discovery, TCM en Cartoon Network nooit voor Nederlanders beschikbaar zijn gekomen. Dat is weldegelijk een actie geweest van Kees Färber. Volgens mij ken jij hem niet eens persoonlijk. Zeer binnenkort komt er een uitbreiding aan. Er wordt op de achtergrond echt wel aan een beter product gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Avalon,

 

Ik ben geen moderator, zoals jij, en wil dat ook niet zijn.

Maar ik vind persoonlijk je aanval op Färber niet helemaal kies. Zo openbaar op dit forum.

 

Volgens mij moeten we ons nooit, maar dan ook nooit verlagen tot dergelijke persoonlijke aanvallen, met dergelijke bewoordingen.

 

Dat verlaagt de geloofwaardigheid en integriteit van dit forum, en maakt zo Sat4all een plaats waar ronduit gescholden mag worden. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn van dit mooie forum?

 

De reden dat ik deze reactie in het forum zet, en je niet per PM stuur, is duidelijk: ik ben erg geschrokken van je reactie en denk dat ik niet de enige ben. Ook omdat je moderator bent, en dus voor velen van ons wel een soort "voorbeeldfunctie" hebt. En per slot van rekening gelden de Forumregels toch voor ons allemaal, ook regel 7 die over fatsoen gaat? Of vergis ik me?

 

Groetjes

Bink.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ben geen moderator, zoals jij, en wil dat ook niet zijn.

Maar ik vind persoonlijk je aanval op Färber niet helemaal kies. Zo openbaar op dit forum.

 

Volgens mij moeten we ons nooit, maar dan ook nooit verlagen tot dergelijke persoonlijke aanvallen, met dergelijke bewoordingen.

 

Dat verlaagt de geloofwaardigheid en integriteit van dit forum, en maakt zo Sat4all een plaats waar ronduit gescholden mag worden. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn van dit mooie forum?

 

De reden dat ik deze reactie in het forum zet, en je niet per PM stuur, is duidelijk: ik ben erg geschrokken van je reactie en denk dat ik niet de enige ben. Ook omdat je moderator bent, en dus voor velen van ons wel een soort "voorbeeldfunctie" hebt. En per slot van rekening gelden de Forumregels toch voor ons allemaal, ook regel 7 die over fatsoen gaat? Of vergis ik me?

 

helemaal mee eens. Kost mij waarschijnlijk mijn account bij sat4all

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zijn het allemaal weer met mekaar eens hiero..

 

Als niemand de mond opentrekt en maar steeds achter de hoge heren aanloopt met het ja geknik word het nooit wat..

 

Ben ik dan de enige die zo'n afkeer tegen Canaldigitaal heeft en die probeer te redden wat er te redden valt ?

 

Laten ze eerst de zaken maar eens op orde maken daaro dan praten wel weer verder.

 

@pippen2 Ik ken hem heel goed.... wil jij niet weten ...

 

 

Mazlzlz

Avalon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kost mij waarschijnlijk mijn account bij sat4all


Dat lijkt me onwaarschijnlijk dat deze discussie jou (en mij) je account kost.
We reageren op een openbaar geplaatst bericht, met een openbare reactie.
Daar is niet on-regelementairs aan.

En een open discussie is ook het doel van dit board.

Zo. En nu ga ik een PM sturen aan Avalon, die ook zo sportief is om mij per PM uit te nodigen om verder te praten. Heel goed!

Bink.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...