sathopper Geplaatst: 18 februari 2005 Geplaatst: 18 februari 2005 Ik heb hier nu ter reparatie een AudioSonic TV staan. Hij maakt lawaai. Nu heb ik hem hier een tijdje aan staan en als hij warmer word gaat de Lijntrafo geluid produceren waarvan de toonhoogte afhankelijk is van de beeldhelderheid. Het toonje is niet een zuivere toon (fluitketel geluid)... De TV functioneerd verder Ok. Uiterraart de pootjes van de lijntrafo even doorgesoldeerd. Kan ik dit probleem oplossen door de Lijntrafo te vervangen of is er meer aan de hand..... Correctie het is de trafo van de schakelende voeding deze zit vlak naast de lijntrafo... Vraag blijft wel staan.....
Steve Geplaatst: 18 februari 2005 Geplaatst: 18 februari 2005 De trafo van de voeding zit niet naast een lijn trafo,dit is waarschijnlijk de H-drive trafo (4 aansluitingen).soldeer de trafo los ,druk hem daarna goed aan op de print en soldeer hem weer vast.(wel graag vermelden over welk apparaat dit gaat)
percies Geplaatst: 18 februari 2005 Geplaatst: 18 februari 2005 Aangezien je TV gewoon werkt, denk ik dat je elko's zowel primair als secondair moet vervangen. Bij helder beeld wordt er meer vermogen van de voeding gevraagt, wat resulteerd in een verhoging /verlaging van de voedings frequentie. Dit is wat je dan gaat horen.
sathopper Geplaatst: 19 februari 2005 Auteur Geplaatst: 19 februari 2005 Het is een Audiosonic KT 9056. Beeldbuis van Samsung en Chassis van Beko Elektronik 7SZ 190-07. Zal even met de scoop meten of ik het stoorsignaal terug kan vinden op één van de elco's na de trafo. Hoe langer de TV aan staat en hoe lichter het beeld des te harder de pieptoon.
Gast Geplaatst: 19 februari 2005 Geplaatst: 19 februari 2005 is het dan ook niet aan te bevelen om de spoel/wikkelingen vast te lijmen ?!
Steve Geplaatst: 19 februari 2005 Geplaatst: 19 februari 2005 nee,ik denk dat de fout in de voeding zit
sathopper Geplaatst: 20 februari 2005 Auteur Geplaatst: 20 februari 2005 Steve: C524 is helaas niet te vinden. In de voeding zit alles in de 600. Bij de Lijntrafo zitten elco's in de 500 serie 523 is er 525 is er maar geen 524.. Wel een veiligheidsweerstand gevonden R503 47Ohm die er erg verbrand uitziet. Deze zit in het hoogspanningscircuit en hij is nog wel Ok. Trafo lijmen heeft weinig zin denk is. Hij is veel te compact en is ook niet de oorzaak van het probleem. Ik vermoed dat er iets in de voeding oscilleerd (buiten de schakelfrequentie waarmee de trafo word aangestuurd). Het zal hoogstwaarschijnlijk wel een elco zijn. Ik zal vanmiddag even kijken wat ik in huis heb wat ik al kan vervangen voordat ik ga meten.
Steve Geplaatst: 20 februari 2005 Geplaatst: 20 februari 2005 vervang r503 door een nieuwe van 47 ohm
sathopper Geplaatst: 20 februari 2005 Auteur Geplaatst: 20 februari 2005 Preventief net gedaan. Geen resultaat. Aan secundaire kant toch maar even gemeten op de elco's (na de gelijkrichtdiode's) geen stoorsignaal terug te vinden. Op de sec. spoelen wel een stoorsignaal naast het blokgolfsignaal. Het stoorsignaal is sinusvormig en +/- 40% van de blokgolf. Op de Primare elko 100uF 400Volt alleen een 50 Hz rimpel te zien. ------------------------------------------------------------- Na vervangen div. elco's werkt hij weer als een zonnetje.... Einde Topic
sathopper Geplaatst: 20 februari 2005 Auteur Geplaatst: 20 februari 2005 Pech na een uur begon het gedonder weer..... Het uitgangssignaal van de trafo ziet er naar mijn mening ietwat vreemd uit. zie bijlage. Uiteraart veranderd bij wisselende belasting de pulsbreedte (aan de zijde van de sinus). Indien er geen storing hoorbaar is of met storing het plaatje op de scoop blijft hetzelde... De voeding regulator MC46608P40 waarvan ik de specs heb kunnen vinden stuurd de FET met een zuivere blokgolf aan dus dat is Ok. Helaas geen service manual dus kan de scoop plaatjes niet checken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen