Ga naar inhoud


humax 5500 probleem : vraagt om smartcard voor ongecodeerd mpeg signaal?!


Gast

Aanbevolen berichten

onze humax 5500 doet af en toe bij bepaalde zenders heel vreemd. <P>we zien soms bijvoorbeeld een melding dat er <B>geen signaal</B> is en wachten we vervolgens zo'n seconde of 5 dan verschijnt de zender alsnog in beeld (MPEG2). heel vreemd. is niet gecodeerd ofzo, allemaal FTA.<BR>daarnaast krijgen we bij andere zenders een melding dat we onze <B>smartcard</B> moeten gebruiken en dat terwijl het signaal helmaal niet gecodeerd is. lekker is dat. <BR>waar kan het aan liggen?<P><UL TYPE=SQUARE>- schotel is dan gericht op turksat 1c / Eurasiasat 1 . <BR>- loader 2.04 <BR>- alles volgens <A HREF="http://www.lyngsat.com/turk42.shtml" TARGET=_blank>http://www.lyngsat.com/turk42.shtml</A> <BR></UL>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het kan zijn dat je aan de rand van een tolerant signaal bent gekomen. De Humax gaat dan wat raar doen. Wordt wat traag en inderdaad soms de melding "Bad or no signal". Als er een verkeerd bit uit de DVB stream wordt gehaald (door slecht signaal) kan dat zijn dat hij denkt dat het station is gecodeerd en vraagt om een kaart. Heb je goed op de kruispolarisatie gelet? Bij de TürkSat 1C mag je de LNB gerust op "10 over half 7" zetten. Voor de rest de gebruikelijke tips: COAX kabel kwaliteit en lengte. Wel of geen DiSEqC switches? LNB kwaliteit.. Ik noem er maar een paar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je antoord, maar der zijn toch een aantal dingen wat voor mij nog niet zo heel duidelijk is. wat is kruispolarisatie? klinkt misschien stom maar wat bedoel je met "tien over half zeven"? <P>wat ik wel zo willen proberen is nieuw coaxkabel gebruiken. we hebben oude coax kabel gebruikt, was van ons vorig systeem. tis wel zo'n meter of 15 van schotel tot receiver. is er een bepaald soort coax kabel cq een bepaald merk kabel wat aan te raden is?<P>wel of geen DiSEqC switches? op dit moment nog niet. <P>de lnb die we er bij hebben gekregen is van het merk ALPS. ik zou bij god niet weten of het een "goed" lnb is.<P>trouwens zou het misschien zo kunnen zijn dat de schotel niet optimaal gericht is? zoja hoe kom ik hierachter en op welk manier kan ik hem beter richten?<P>thanx in advance.<p>[ 18-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt ook wel eens voor dat een zender niet helemaal MPEG2 conform uitzendt. De ene ontvanger is dan weer wat ´"toleranter" dan de andere. De Humaxen zijn wat dat betreft niet erg tolerant. Op mijn Humax F1VACI bevriest het beeld bijvoorbeeld op het relatief nieuwe Spaanse pakket op de Hete Vogel. Met mijn Humax 5400 heb ik daar weer geen probleem mee.<BR>Om welk kanaal gaat het dan op Turksat. Als je dat even laat weten zal ik hier kijken of dit effect bij mij ook optreedt.<P>Groet, wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de turksat 1c gaat het voornamelijk om <B>Kanal7</B> die erg traag in beeld komt, zoals ik al zei na een seconde of 5. <B>EgeTV</B>, <B>Discovery Channel Turkey</B> en <B>FlashTV</B> hebben zo nu en dan zwart beeld met als commentaar of bad signal of insert your smartcard. bij <B>KralTV</B> vraagt bijna altijd om een smartcard. terwijl deze niet gecodeerd uitzendt.<p>[ 19-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeee watcher hoe groot is je schotel ik heb namelijk geen last van vertragingen en of niet in beeld verschijnen van die kanalen ik gebruik een 1.2m triax schotel en een coax door het huis liggen die 25m is perfecto echt geen problemen tot nu toe ik had namelijk gehoord dat als je de turkse kanalen echt goed wil ontvangen je minimaal een 85 a 90cm schotel nodig hebt.<P>ik hoor het nog wel oke smile.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben een schotel van 100 cm. dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen, toch? bu isten bi bok anlamadim<P>en wat voor een receiver heb je thuis?<P>thanx smile.gif" border="0<p>[ 19-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

plus af en toe loopt de 5500 helemaal vast. nadat ik hem heb uitgezet, dus de stekker eruit halen, werkt ons hummie weer. wat gaat er fout?<p>[ 19-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@The watcher, ik kan het vanmiddag pas proberen. Heb een klein probleem met mijn positioner.<BR>Wat Mimisiku bedoeld met kruispolarisatie is het volgende: Satelliet zenders zenden gepolariseerd uit. De orientatie van het signaal is horizontaal of vertikaal. Dit wordt zo gedaan om de capaciteit van een satelliet te verhogen. Staat nu de LNC in je schotel niet helemaal goed ingesteld, dan ontvangt hij niet allleen de ene polarisatie, maar ook een gedeelte de andere polarisatie. Omdat Turksat tamelijk ver in het oosten staat en je misschien een draaibare schotel hebt die goed staat ingesteld op bv Astra/Hotbird, dan klopt de H/V instelling niet meer als je de schotel zo ver naar het oosten of westen draait. De polarisatie van een satelliet heeft als referentie, de horizon. Doordat de schotel draait, draait ook de zin van de LNC mee, maar niet ten opzichte van de horizon.<BR>Moeilijk hé. Als je geen draaibare maar vast ingestelde schotel hebt, kan het zijn dat de polarisatie van de LNC domweg fout staat.<BR>Dat kun je het beste controleren met een analoge ontvanger. Dan kijk je naar de analoge kanalen op Turksat. Als je dan dmv de ontvanger de polarisatie van H naar V of omgedraaid zet, moet de ontvangst helemaal wegvallen. Word de ontvangst alleen maar een beetje slechter, staat de polarisatie fout.<BR>Kun je simpel verhelpen door de LNC net zo lang te verdraaien tot de ontvangst helemmal weggevallen is. Ook al ontvang je dan niets meer, staat de polarisatie helemaal goed ingesteld.<BR>Met tien over half zeven bedoelt Mimisiku de stand van de LNC. Tussen de kleine en grote wijzer onstaat een hoek van 90° bij die tijd. De antennetjes in je LNC moeten voor die positie ongeveer zo staan. Nu is dit slecht te zien, maar het beste is het gewoon te proberen of de heleboel door een vakman te laten instellen.<BR>Wat voor een ontvangststerkte heb je op de kanalen met problemen. Kijk maar even op menu-installatie-status-signal en geef maar door.<P>Groet, Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

svetik, bedankt voor je duidelijke uitleg. hier heb ik veel aan gehad :<P><I>" ... Dat kun je het beste controleren met een analoge ontvanger. Dan kijk je naar de analoge kanalen op Turksat. Als je dan dmv de ontvanger de polarisatie van H naar V of omgedraaid zet, moet de ontvangst helemaal wegvallen. Word de ontvangst alleen maar een beetje slechter, staat de polarisatie fout.<BR>Kun je simpel verhelpen door de LNC net zo lang te verdraaien tot de ontvangst helemmal weggevallen is. Ook al ontvang je dan niets meer, staat de polarisatie helemaal goed ingesteld... " </I><P>heb dit zojuist laten controleren (op afstand), en jawel hoor op horizontaal hebben we ook beeld. <P>svetik, nogmaals bedankt voor deze tip. smile.gif" border="0<p>[ 19-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan nog iets. op de humax site heb ik gekeken naar de officiele software versie van de 5500 en die komen niet overeen met onze humax 5500.<BR><UL TYPE=SQUARE><B>op de humax website staat</B> :<P>SOFTWARE RELEASE NOTE For CRCI-5500<BR> - System ID : C8.02(0015.0200)<BR> - HCC1.01.01<P><B>onze hummie zegt</B> :<P> - System ID : R8.02(0015.0600)<BR> - HCC1.01.03</UL><P>kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is. de software versie dat in onze hummie zit, is blijkbaar niet officieel. thanx<p>[ 19-10-2001: Message edited by: thewatcher ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

<I>" ... dat is als het goed is genoeg hoe is je beeld bij star en kanal 6 ... "</I><P>Star en Kanal6 hebben bij ons altijd <B>perfect</B> beeld. wat voor een receiver heb jij thuis? ook een humax?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dan nog iets. op de humax site heb ik gekeken naar de officiele software versie van de 5500 en die komen niet overeen met onze humax 5500.<BR><UL TYPE=SQUARE><B>op de humax website staat</B> :<P>SOFTWARE RELEASE NOTE For CRCI-5500<BR> - System ID : C8.02(0015.0200)<BR> - HCC1.01.01<P><B>onze hummie zegt</B> :<P> - System ID : R8.02(0015.0600)<BR> - HCC1.01.03</UL><P>kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is. de software versie dat in onze hummie zit, is blijkbaar niet officieel. thanx<P>iemand die hier antwoord op kan geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...