Ga naar inhoud


Verbeteren afstandbediening Humax


Gast

Aanbevolen berichten

Enkele weken geleden kwam iemand met het idee de werking van de Humax afstandbediening te verbeteren door een gaatje te boren en de led een stuk naar buiten te leggen. Goed idee, aangezien vrijwel alle andere afstandsbedieningen dit ook hebben.<P>Ik kwam zojuist in een Duiste forum een alternatieve methode tegen:<BR>De reikwijdte van de afstandbediening zou te verbeteren zijn, door in de afstandbediening de aanwezige Elco 47µF/16V door eentje van 100µF/6,3V te vervangen. Door verandering van capaciteit c.q. energie wordt de IR-Zenddiode (led) sterker belast. Maar aangezien het gebruikte type diode niet bekend is, kan de uitvinder geen uitspraak doen of de diode door deze aanpassing misschien buiten zijn werkgebied (specificatie) valt. Men beweert dat dit goed werkt?<P>Een kameraad van mij zegt dat hij al eens vaker afstandbedieningen die het slecht deden voorzien heeft van een sterkere led, dit zou dan een derde mogelijkheid zijn. Misschien ook wel een betere dan het vervangen van de Elco?<P>Heb zelf op dit moment alleen het venster verwijderd, dit scheelt al een hoop!<P>C Ya,<BR>Lucky Star<p>[ 18-10-2001: Message edited by: Lucky Star ]

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wie weet dan hoe je die afstandsbediening open maakt zonder hem te beschadigen...?<BR>Ik vind de werking van de afstandsbediening zeer matig.<BR>Als je geen geboren scherpschutter bent, is dat ding een bron van ergernis.<P>Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem gewoon uit elkaar klikken, batterij klepje er af dan zie je al hoe hij in elkaar steek. Dan even met een grote rechte schroeven draaier voorzichtig tussen de randen en sesam open u.<P>Ik ben zelf al een tijdje bezig met de ab, had hem de eerste dag al open liggen en heb er een tweede ir led bij geplaatst maar helpen doet dit ook niet echt. En over het vervangen van die elco, ik zie er geen kwaad in. De ir led is niet zo moeilijk, en kan meestal makkelijk boven zijn specificaties uit. De pulsjes die dat ding uit zend zijn zo kort dat hij genoeg tijd heeft om letterlijk af te koelen.<P>Dan nog heeft het niet zo heel veel zin, ik hem mijn humax ab in een marmitech ab over gezet en het blijkt dat de humax ook niet echt makkelijk is met het ontvangen van ir.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ab eerst geprobeerd zonder venster, dat werkte een heel stuk beter. Daarna het gaatje geboort/gesmolten met soldeerbout. Maar kijk uit : de led is erg dik voor het venster, dus dat venster breekt gauw! Heb dus eerst een te klein gat gemaakt, daarna voorzichtig uitgeveild en de led erin gelijmd. Dit werkt perfect !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig ben ik niet de enige die zich gruwelijk ergert aan de slechte ontvangst, maar ja dat wist ik eigenlijk al aangezien de aanpassing met het gaatje boren al met foto's en al beschreven staat op een Website.<BR>Ik zal mijn kameraad dit weekend toch eens vragen of hij voor mij niet zo'n sterker ledje wil bestellen! Ben zelf net zoals Svetik, wil zo min mogelijk beschadigingen aanbrengen aan mijn GOUDhaantje. Eén voordeel de Humax afstandbediening gaat een stuk gemakkelijker open dan die van de Nokia. Je kunt natuurlijk ook effe testen, zonder glaasje met gaatje alvorens een gaatje te boren, toch?<BR>Ik laat jullie nog wel weten hoe het met die sterkere led afloopt en wat voor type het precies is!<BR>Als het dan nog niet goed werkt dan moeten we misschien ook maar eens in de Humax kijken wat er allemaal "in de weg" zit.<BR>Of misschien komt Humax na al deze kritische opmerkingen wel met een vernieuwde uitvoering op de markt!!<P>C Ya,<BR>Lucky Star<BR>(Lekker ZAPPEN zonder ergernis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens,<P>Ik vind dat de AB van mijn Hummie het uitstekend doet! Kan em zelfs tegen het plafond richten! Maar goed . . . Ik krijg steeds meer het idee dat er geen Humax het zelfde is!! Volgens mij kunnen de componenten per Humax verschillen. Simpel, als merk X van IR diodes effe niet kan leveren (of tijdelijk te duur is) wordt merk Y met (ongeveer) dezelfde techn. specificaties erin gebakken door Humax! <P>Misschien is het probleem niet in de AB gelegen maar in de IR-ontvanger van onze geliefde Hummie zelf! Ik weet dat er IR zend- en ontvangstdioden zijn met verschillende afstraalhoeken, golflengtes en vermogen. <P>Hebben jullie al eens een universele AB geprobeerd? Zo ja, heeft dit het probleem niet opgelost? Zo nee, dan zal toch echt de soldeerbout in de Hummie zelf gezet moeten worden!<P>Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de afstandsbediening van de Humax een zwak signaal uitzend is meetbaar en dat heb ik ook gedaan. Het is inderdaad over grotere afstanden aanzienlijk zwakker dan m'n overige a.b's ! Ik heb overigens de belangrijkste commando's in m'n Yamaha leerbare a.b. gegooit en dat werkt stukken beter. Ik denk dat ik me ook eens ga verdiepen in de hardware van de a.b.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bak er een TSHA 6203 in (Leverbaar bij ***geen-reclame***) en maak de elco iets groter (100 uF is prima, liefst SMPS elco vanwege lagere interne weerstand). Heb het zelf ook gedaan, en is zeer goed merkbaar ! Overigens fatsoenlijke batterijen plaatsen ! Duracell ofzo (lage inwendige weerstand) werkt prima.. GEEN OPLAADBARE ZOOI !<P>Suc6,<P>Groenteboer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn afstand bediening werkt beter nadat ik de weerstand van 1 ohm met een dikke draad heb overbrugt maar dat met die elko lijkt me ook een goed idee en zal dat eens uitproberen<P>Groetjes Harrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen de led even los gehaald en de laatste milimeters van de pootjes ook gebruikt zodat de led wat beter en vooral recht achter het venstertje zit. De werking is stukken beter, okee, ik moet wel richting de TV zappen maar ik heb dan ook het voordeel dat ik meestal ook net naar de TV kijk als ik zap wink.gif" border="0wink.gif" border="0 en niet naar de achter mij gelegen muur . laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0

Rebox RE8500 V2.11.34

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satdr<BR> Dat is inderdaad een vervangend type IR led. Had ik nog liggen, komen van ***geen-reclame*** af. Deze kunnen wat meer sap verwerken dan de standaard dioden..<P>Wat overigens nog beter werkt is parallel aan de IR-ontvanger in de humax een 36 KHz IR-ontvanger module plaatsen (wel ff apart voorzien van 100 ohm R en 15 uF C in voedingsspanning). Deze plak je ergens hoog tegen de muur (boven de kast ofzo) met een paar meter afgeschermde kabel ertussen, en de IR-sensor in de humax plak je af met een stukje zwarte PVC tape. Gevolg, een humax die je zelfs van voor op de straat door het raam kunt bedienen !! (Niet dat je er wat aan hebt, maar om een indicatie te geven hoe matig de IR-ontvanger in de humax is en wat het display venster de IR-signalen verzwakt)<P>Suc6 met braden wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...