Jan Ambers Geplaatst: 7 maart 2005 Geplaatst: 7 maart 2005 Op wat duidt het vonken bij draaiende motor aan de kool borstels van een seriemotor (stofzuiger)? De borstels zijn vervangen en de collector lamellen zijn gereinigd. De motor draait verder goed en op volle toeren. Duidt dit op een kortgesloten aantal windingen?
Pionewbie Geplaatst: 7 maart 2005 Geplaatst: 7 maart 2005 Bij koolborstels in een seriemotor heb je eigenlijk altijd wel een beetje vonkvorming. Dit is normaal. Kijk maar eens bij een boormachine of iets dergelijks. Zwaardere tot zware vonkvorming kan veroorzaakt worden door: A de koolborstels maken slecht contakt 1 verkeerde koolborstels (te hard of te zacht) 2 koolborstels zitten te strak in de houder en blijven dus haken 3 veerdruk te laag (veer kapot of uitgegloeid) 4 lamellen vervuild 5 nieuwe koolborstels die nog moeten inslijten (vonken moet vrij snel minder worden) B Wikkelingen kortgesloten (motor loopt slechter en word snel heet)
Jan Ambers Geplaatst: 7 maart 2005 Auteur Geplaatst: 7 maart 2005 Problem solved! Draaddikte van nieuwe veren was dunner en de veerlengte was korter: dus minder druk op de borsteltop! Ben jij een wikkelaar?
Pionewbie Geplaatst: 7 maart 2005 Geplaatst: 7 maart 2005 Citaat: Problem solved! Draaddikte van nieuwe veren was dunner en de veerlengte was korter: dus minder druk op de borsteltop! Ben jij een wikkelaar? Ik was vroeger electricien, maar werkte vooal als algemeen storingsmonteur en kwam daarbij met allerlei storingen en problemen in aanraking.
nolletje Geplaatst: 16 maart 2005 Geplaatst: 16 maart 2005 ...hij was een wikkelaar die diep in de nacht......
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen