Ga naar inhoud


Spanning op coaxkabel


karlskrone

Aanbevolen berichten

Ik heb een eigenaardig probleem. Als ik mijn humax afkoppel van de coaxkabel waarin een diseq motor met schotel zit en ik raak bijvoorbeeld het stekkertje aan dan voel ik vaak een elektrische spanning. Door dit probleem raak ik ook wel eens de in de humax opgeslagen kanalen kwijt als ik deze weer aansluit naar update (aan de computer) of als ik de humax uit en weer aan zet. Dus dan moet ik weer naar de computer om er een nieuwe kanalenlijst en keys in te zetten. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Karlskrone,

 

Ik denk, dat er een elco of zo iets ( in de STAB motor) dan nog spanning afgeeft.

Wanneer ik de dreambox uitschakel en ook de coax los neem, dan voel ik op de STAB HH120 op het metalen omhulsel spanning.

 

Met vriendelijke groeten, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spanning die je voelt komt door de geschakelde voeding in de Humax. Draai de stekker maar eens om in het stopcontact. De netschakelaar die in de Humax zit is enkelpolig. Aan de hand hoe stekker erin zit schakelt hij de nul of de fase.

 

Dus even de stekker omdraaien en dan zal de spanning weg zijn omdat dan fase wordt afgeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pet123,

 

De spanning, die ik voel op de STAB, voel ik ook met een uitgeschakelde dreambox (humax), waarvan ook de coax naar de STAB ook los is. M.a.w. Er kan door een voeding dan op geen enkele manier spanning op de STAB zetten ( er is immers geen elektrische verbinding). Dus ik vermoed, dat de spanning die ik dan voel, door een elco komt in de STAB

 

Met vriendelijke groeten, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere malen met de Humax in de tuin gestaan om de schotel af te stellen. Wanneer ik dan met mijn handen het ijzeren frame van de Humax aanraak dan voel je gewoon een spanning omdat je via de tuin grond een goede verbinding naar aarde hebt. Draai je dan de stekker om dan is het probleem opgelost.

 

Draai je de f-connector los van je Humax dan heb je vaak 1 hand op de ontvanger en met de andere draai je de connector los. Wanneer de connector los is ligt deze via de buiten opstelling aan aarde en met de andere hand op de Humax en je voelt spanning.

 

Wil je spanning voelen van de stab dan moet je zowel de buiten kern als de binnen kern aanpakken om wat te voelen als je überhaupt wat voelt want zo'n lage gelijk spanning voel je bijna niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt de spanning op de coax kabel vanuit de geschakelde voeding van de humax en of van de TV. Hier zitten nl. over het algemeen een tweetal kleine condensatoren rechtstreeks van de fase en van de nul van de netspanning naar de behuizing. Bij slecht of geen kontakt met aarde zal hier dus 110 Volt wisselspanning staan welke zich via jou lichaam eem weg naar aarde baant. Dit voel je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...