Ga naar inhoud


buitenantenne voor dvb-t


Gast david1

Aanbevolen berichten

Hello,

voor het ontvangen van veraf gelegen UHF-zenders worden doorgaans yagi-antennes geplaatst. Sinds kort zie ik een variant van deze antenne op daken verschijnen. (in frankrijk) Deze antennes lijken op yagi-antennes maar hebben 2 of drie horizontale armen waarop stralers zijn geplaatst. Bij Leroy-Merlin in Duinkerke (Fr.) zag ik ze in de rekken liggen, op de verpakking werd duidelijk vermeld dat ze geschikt waren voor digitale ontvangst. Ook de firma Funke maakt dergelijke antennes. Ik heb ooit eens op een nieuwsgroep een vraag gesteld over deze antennes, en kreeg als antwoord dat het een commercieele truk was en dat gewone yagi's evengoed zijn. Zie ik nu in een folder van een signaalmeter van het merk PROMAX PROLINK toch een foto met dergelijke antenne bij het hoofdstuk digitale metingen. Dus er moet toch een redenen zijn om dergelijke antennes te gebruiken voor dvb-t ontvangst. Weet iemand waarom deze antenne voordelen heeft tov. een gewone yagi-antenne.

 

mvgn

Marc

844635-Prolink-1b%20Catalog%20Page.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik dacht dat die antenne's gebruikt werden om de echo's (in het beeld) van reflecties van gebouwen tegen te gaan. DVB-T heeft daar dacht ik geen last van dus zou dit niet veel verschil moeten zijn.

Ik denk dat je niet echt verschil merkt met een gewone Yagi van 91 elementen..

 

Bovendien moet je die antenne vertikaal (in NL en D) polariseren en dan wordt de richthoek wat groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...