Ga naar inhoud

Randaarde probleem.....computer onder stroom

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Doordat ik geen gebruik kan maken van een randaarde stopcontact, staat mijn computer onder stroom. ( de achterkant) is dit schadelijk voor het apparaat.

Ik heb geen randaarde stopcontact in mijn woonkamer.

Maar normale stopcontacten (van de woningbouwvereniging} kun je hier randaarde van maken en hoe doe je dat kweetniet.gif

• Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Zou je een nieuwe aarde moeten trekken vanuit de meterkast, maar draai de

stekker is om in het stopkontakt en kijk dan nog eens.

Computer aarden is trouwens wel beter, kun je dit niet aan de radiator van de

cv doen? (Als je cv hebt tenminste dan hé)

Grtz, comtech.

Ik ga van hier naar daar en telkens als ik daar ben ben ik weer hier, vreemde zaak.

Topfield 5500 PVR 200 Gb, Aston Seca Dual 1.07 v2.18, Nokia 9500S Amon 5.4

Geplaatst:

Wat bedoel je met draai de stekker in het stopcontact om kweetniet.gif

Geplaatst:

De centrale verwarming als aarde gebruiken is:

a - verboden

b - gevaarlijk

Dit geldt ook voor de waterleiding.

Als de centrale verwarming niet op een geaard stopcontact is aangesloten (moet officieel wel) of er een onderbreking in die aarding zit, dan zet je de hele cv onder spanning. Niet doen dus.

Geplaatst:

bedankt voor de tip!

Het onder stroom staan van een computer (achterkant) als deze niet op een randaarde stopcontact staat aangesloten, komt dit standaard voor of ligt het aan mijn computer. kweetniet.gif

Geplaatst:

Hallo Ajax.

Ik zou in ieder geval proberen een aarde te organiseren.

Als je een niet al te oude woning hebt, van na 1960, dan heb je zeer

waarschijnlijk een centraaldozen systeem voor de electriciteit in je huis.

Dat betekend dat de buizen van alle wandcontactdozen en schakelaars in een kamer uitkomen in de centraaldoos onder het lichtpunt in het midden van het plafond.

Kijk daar eens of er een groen/gele of grijze draad aanwezig is. Als dat zo is kun je die draad daar oplassen en naar de wandcontactdoos voor je PC brengen en daar een geaarde wandcontactdoos in of opbouwen.

Zit in de centraaldoos geen aarddraad, dan zul je verder moeten zoeken waar de voeding van die doos vandaankomt en kijken of daar wel aarde aanwezig is. Als er nergens een aarddraad is, kom je zo doorzoekend vanzelf in de meterkast terecht en daar moet in iedergeval een aardpunt zitten.

Zoals al aangegeven, kun je ook een aardraad rechtstreeks naar de wandcontactdoos van je PC brengen, b.v. vanaf de waterleiding, of van een CV buis, als die tenminste van metaal zijn en rekening houdende met de opmerking van Pionewbie, vergewis je er wel van dat de CV ketel op een geaard stopcontact aangesloten is.

Pionewbie heeft in principe gelijk, er zitten risico's aan het gebruik van de CV en of waterleiding als aarde. Zorg er daarom voor dat dat systeem dat je gebruikt zelf goed geaard is, b.v. door het aardpunt in de meterkast daar direct met deze systemen te verbinden d.m.v. een 6 mm2 blanke koperdraad en goede aardklemmen. Gebruik de systemen niet als er kunstofbuizen in verwerkt zijn in huis.

Wat betreft de probelemen en oorzaken van de spanning op je PC lees Deze draad maar eens of zoek op aarding.

Als je geen aardlekschakelaar in de meterkast hebt zitten pas dan extra op. Zoals in de bovengenoemde draad aangegeven, staat er op een ongeaarde PC haast altijd spanning, en wel de halve netspanning. Deze spanning geeft wel de nodige schrikeffecten, naar is niet gevaarlijk. Het is echter moeilijk te bepalen of de spanning niet of wel gevaarlijk is. Dat weet je pas als je een aardlekschakelaar in je systeem hebt en het apparaat geaard is. Als de aardlekschakelaar niet afschakeld mag je er vanuitgaan dat de spanning ongevaarlijk is, maar wel hinderlijk en, onder omstandigheden destructief voor aangesloten randapparatuur.

Als je geen aardlekschakelaar in je systeem hebt en er is iets mis in je PC, dan zal de netzekering in je PC of in de meterkast eruit gaan of er verbrand iets in je PC waardoor de aardlek opgeheven wordt maar daarmee ook meestal de werking van de computer.

Een ongeaarde computer geeft meestal problemen bij het gebruik van modems en adsl apparatuur, daarom, een PC altijd aarden.

Succes Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:
Citaat:
Wat bedoel je met draai de stekker in het stopcontact om kweetniet.gif

Gewoon de stekker in het stopcontact een slag draaien. biggthumpup.gif

Grtz, comtech.

Ik ga van hier naar daar en telkens als ik daar ben ben ik weer hier, vreemde zaak.

Topfield 5500 PVR 200 Gb, Aston Seca Dual 1.07 v2.18, Nokia 9500S Amon 5.4

Geplaatst:

Dit helpt bij de meeste systemen tegenwoordig niet meer omdat de spanning veroorzaakt wordt door het netspannings filter in het apparaat.

En deze houdt de netverbinding symetrisch t.o.v. het chassis van het apparaat.

Zie de bovengenoemde draad.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

een pc zonder randaarde is niet best voor je hardware daar alles onder een minimale lekspanning staat van 110 volt.

alle hardware waar een geschakelde voeding inzit heeft ten alle tijde een randaarde nodig.

de spanning op de kast word veroorzaakt door het netspannings filter welke 2 condensatoren naar de kast aarde heeft zitten,zonder die aarde werkt je voeding ook niet geheel zo als het zou moeten qua netfiltering met de evt bijbehorende vreemde verschijnselen.

zonder de aarde komen er halve perioden netspanning op je kast en op alles wat er aan je pc hangt.

de stekker omdraaien helpt niets,aan de cv of waterleiding alleen in geval van nood en na het meten of deze aarde wel ok is,een echte aarding is altijd de beste optie maar niet iedereen kan dit zelf vakkundig aansluiten.

Geplaatst:

losse aardedraad door de kruipruimte , als je die hebt

trouwens , bij mijn ouders had ik destijds gewoon de aarde aan de cv verbonden en dat ging prima

allemaal metalen lijdingen door het huis , en de cv installatie was zelf ook goed geaard

als je jezelf van die dingen verzekerd kan het niet erg veel kwaad

o ja een aardlekschakelaar is wel echt aan te bevelen als ie er nog niet zit

dat geeft enorm veel extra veiligheid

Geplaatst:
Citaat:
alle hardware waar een geschakelde voeding inzit heeft ten alle tijde een randaarde nodig.
Dan is het wel vreemd dat mijn tv, sateliettuner, kabelmoden etc, etc geen van allen een randaarde stekker hebben.
Geplaatst:

er zijn enkele uitzonderingen en in al die gevallen is de behuizing van plastic zodat aanraking niet mogenlijk is.

een kabelmodem word geaard via de antenne kabel zelf,deze laatste is ook altijd de reden dat mensen met een tv tuner in een pc ook altijd van die lopende balken in het beeld hebben of een 50hz brom in het geluid,je hebt dan een zgn aardlus.

Geplaatst:

Citaat:
deze laatste is ook altijd de reden dat mensen met een tv tuner in een pc ook altijd van die lopende balken in het beeld hebben of een 50hz brom in het geluid

Daarvoor kun je bij de betere electronicaboer een ontkoppelfiler kopen, die geplaatst wordt in de antenne kabel.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen