Ga naar inhoud

E.C.: tv-uitzendingen vallen onder vrij verkeer

Skysurfer

Aanbevolen berichten

Televisie zonder Grenzen in Europa blijkt nog steeds op de agenda van de Europese Commissie te staan, zo bleek recent uit antwoorden op vragen van Europarlementariër Van den Berg. De Commissie liet weten:"Deze situatie baart ons zorgen, te meer omdat zij in strijd is met het vrije verkeer van diensten op de interne markt, waarvan de europese burger moet kunnen profiteren".

Voor de Europese Commissie vallen tv-uitzendingen onder het vrije verkeer van diensten, zoals dat ook in de richtlijn over grensoverschrijdende ontvangst van radio en televisie is vastgelegd en dat de burger een flinke bescherming biedt tegen schotelverboden.

Aanleiding voor de vragen van Van den Berg waren klachten van Nederlanders die in de Duitse en Belgische grensstreek wonen en vanwege hun buitenlandse woonadres door Canal Digitaal worden uitgesloten van ontvangst. Dit in tegenstelling tot de vrije ontvangst van talloze andere publieke stations uit andere landen. Eventuele maatregelen van de EC kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de huidige monopolistisch opererende aanbieders van betaal-tv, die door het opdelen van de markt de prijzen kunstmatig hoog houden.

In maart 2002 diende de Delftse professor G. K. Miley bij het Europees Parlement al een uitvoerig onderbouwde petitie in waarin om vrije toegang tot buitenlandse betaal-tv werd gevraagd.

Bron: Hopperguide

Skysurfer

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uitzendingen die een staat aan zijn burgers aanbied zijn diensten!!!

De diensten moeten vrij kunnen circuleren doorheen de gemeenschap en vrij toegankelijk zijn voor de europese burgers!

Deze vrije toegankelijkheid van de diensten bevordert enorm de europese integratie, en verhindert het isolationisme...

Elke EEGburger moet op de hoogte kunnen zijn van het reilen en zeilen in een lidstaat, en dat kan maar door de vrije toegankelijkheid van zijn media naar de burgers toe! (Wetgevingen, besluiten enz... via de media verspreid!)

De dag dat digibanaal overstapt naar I-2 doe ik per aangetekend schrijven een aanvraag om een S-2 of I-2 kaart van de publieke/commerciële zenders, en bied hen natuurlijk aan te betalen voor die dienst!

Weigeren zij, dan gaat er een klacht naar de EC wegens inbreuk op de stichtingsverdragen van de EG !!

Ik raad eenieder aan die weg te volgen en de aanvraag aan digibanaal te doen per aangetekend schrijven, en ook de klacht naar de EC per aangetekend schrijven met een kopie van de "weigering" door digibanaal!

Ik vraag me ook af of de nederlandse staat zich kan latan afhangen van de goodwill van een priveclub om zijn dienstverlening naar de europese burger toe???

In de gradatie van belangen, auteursrecht of vrij verkeer van diensten is het auteursrecht ondergeschikt...

Trouwens een betaalzender kan aan de hand van zijn aantal leden(kaarten) duidelijk bewijzen hoeveel potentiële kijkers hij heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later...
  • 3 weken later...

Vrij grenzen valt dus over contractrecht?!

Allereerst kan je op canaldigitaal boos zijn dat zij zich limiteren tot Nederland, maar ieder bedrijf heeft nou eenmaal dat recht. Verder kan het best wel eens zijn dat zij een stapel contracten van de Nederlandse zenders hebben die hen verbieden deze in het buitenland te verkopen.

Overigens worden de meeste van deze zenders niet door de Nederlandse overheid ter beschikking gesteld, maar door commerciele bedrijven die perfect zelf mogen bepalen wat hun doelstellingen zijn.

Wat betreft de publieke zenders is het zo dat deze in alle Nederlandstalige gebieden besschikbaar is (dus Ned1,2 en 3 ook in Vlaanderen), en daarbuiten waarschijnlijk niet omdat het te prijzig is ze FTA op de schotel te zetten.

Een speciaal abbo voor de publieke zenders uit Nederland en Belgie moet misschien kunnen. Ik zou daarover met de betreffende ministers/staatssecretaris eens een mailtje sturen. Van het Nederlandse ministerie heb ik op mijn vragen ook gewoon antwoord gehad (Belgie nog niet tot op heden, en het ging over samenwerking tussen de publieke netten voor themakanalen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen