Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met Google kon ik het niet zo 1-2-3 vinden, en dit is het best geschikte forum ervoor dat ik ken, dus:

Ik draai Apache op een server met Fedora, ik wil daar mijn websites op gaan draaien, en dus wil ik gebruik maken van VirtualHosts. Daar heb loop ik alleen tegen een probleem aan dat ik eerder met Apache in Windows niet had. Namelijk het feit dat subdomeinen van een bepaald domein, ik noem het hier 'domein1.tld' alleen afhankelijk van elkaar werken, als voorbeeld onderstaande config:

<VirtualHost *:80>

ServerName subdomein1.domein1.tld

ServerAdmin webmaster@domein1.tld

DocumentRoot /home/web/www/subdomein1.domein1.tld

ErrorLog /home/web/logs/subdomein1.domein1.tld-error_log

CustomLog /home/web/logs/subdomein1.domein1.tld-access_log common

</VirtualHost>

ServerName www.domein1.tld

ServerAdmin webmaster@domein1.tld

DocumentRoot /home/web/www/domein1.tld

ErrorLog /home/web/logs/domein1.tld-error_log

CustomLog /home/web/logs/domein1.tld-access_log common

</VirtualHost>

ServerName www.domein2.tld

ServerAlias domein2.tld

ServerAdmin webmaster@domein2.tld

DocumentRoot /home/web/www/domein2.tld

ErrorLog /home/web/logs/domein2.tld-error_log

CustomLog /home/web/logs/domein2.tld-access_log common

</VirtualHost>

ServerName www.domein3.tld

ServerAlias domein3.tld

ServerAdmin webmaster@domein3.tld

DocumentRoot /home/web/www/domein3.tld

ErrorLog /home/web/logs/domein3.tld-error_log

CustomLog /home/web/logs/domein3.tld-access_log common

</VirtualHost>

ServerName subdomein1.domein4.tld

ServerAlias subdomein2.domein1.tld

ServerAdmin webmaster@domein4.tld

DocumentRoot /home/web/www/subdomein2.domein1.tld

ErrorLog /home/web/logs/subdomein2.domein1.tld-error_log

CustomLog /home/web/logs/subdomein2.domein1.tld-access_log common

</VirtualHost>

In dit geval verschijnt op 'www.domein1.tld' hetzelfde als op 'subdomein1.domein1.tld', als ik 'www.domein1.tld' bovenaan in de config zet gebeurt het tegenovergestelde. Haal ik 'www' voor 'domein1.tld' weg en maak ik een alias aan met 'www' ervoor dan krijg ik de volgende melding, overigens noot dat ik 'subdomein1.domein1.tld'onder 'domein1.tld'(met als alias dus 'www.domein1.tld') heb staan:

Starting httpd: [sun Apr 03 15:53:52 2005] [warn] VirtualHost domein1.tld:80 overlaps with VirtualHost subdomein1.domein1.tld:80, the first has precedence, perhaps you need a NameVirtualHost directive

De server start trouwens wel gewoon door, en krijg ik hetzelfde als ik hierboven al omschreef. Als ik 'subdomein1.domein1.tld' bovenaan zet krijg ik trouwens weer dezelfde melding maar dan met de namen omgedraaid, maar dat leek me eigenlijk logisch.

Overigens heeft de laatste regel (subdomein1.domein4.tld/subdomein2.domein1.tld) hier niets mee te maken, behalve dan het feit dat wanneer ik voor 'subdomein2.domein1.tld' een eigen deel voor maak ook dezelfde symptomen krijg, terwijl 'subdomein1.domein4.tld' haar bestanden uit dezelfde directory als 'subdomein2.domein1.tld' haalt het dan wel gewoon doet. In de directorys zit het probleem dus niet, mede omdat ik het toen ik Apache (overigens alleen voor het LAN) op Windows draaide wel werkte, toen had ik wel alleen subdomeinen draaien, maar wel meerdere op hetzelfde domein dus dat zal het niet zijn.

Ben er een behoorlijke tijd mee bezig geweest, maar ik kom er (ook met de documentatie van Apache zelf) niet uit. Iemand hier die wel weet wat ik moet doen om de subdomeinen op 'domein1.tld' apart naast elkaar te laten werken?

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Ik zie overigens net dat ik op alle domeinen de pagina van de eerste te zien krijg, ik heb dus duidelijk toch iets behoorlijk fout gedaan. Ik vraag me echter af wat.

Geplaatst:

De FAQ had ik zoals gezegd al doorgenomen, maar de voorbeelden daarin gebruiken werkte ook niet.

De 'NameVirtualHost' variabele had ik ook ingesteld, dus daar zat het probleem niet, overigens werkte het zowel met als zonder sowieso niet. Het werkt trouwens op IP als je voor iedere host een apart adres aangeeft.

Hoe dan ook, het werkt nu: Ik had alles weggehaald, de server gerestart, alles weer teruggezet maar nu zo minimalistisch mogelijk, bovendien met alles omgekeerd (dus het domein dat eerst onderaan stond nu bovenaan en v.v.) en nu werkt alles wel. Vreemd, maar ik zal in de configuratie die er stond wel een fout gemaakt hebben.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen