Ga naar inhoud

grotere schotel of 0,3 lnb?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Philips lnb van 0,7db met een schotel van 58cm omdat dit nieuw maar 15 euro samen kostte. Ik kijk via een SkyStar2 kaart op de pc met MyTheatre, dat het beeld weer via het netwerk naar de Xbox streamt. Zo kijk ik dus beneden op de grote breedbeeld zonder extra kabels te trekken.

Als sat-newbie vind ik dit allemaal erg leuk, maar twee dingen vallen mij op?

1. het beeld is maar een klein beetje beter dan de kabel

2. bij de nederlandse zenders hapert ie een pietsie bij grote bewegingen in het beeld (bijv. een landschap dat van links naar rechts gefilmd is). Het is minder bij buitenlandse zenders/providers (bijv. Spanje). Ik zie dat het signaal op bij de nl zenders rond 45% aangeeft, en bij de andere providers rond 59% (Progdvb).

Kan ik dit verbeteren met een grotere schotel (2e hands 80cm voor een €10-15) of een lnb van 0,3 die je rond €20 al koopt?

Geplaatst:

Wat jou aan het beeld opvalt, heeft niks te maken met de signaalsterkte. Dus daar hoef je geen vervangend materiaal voor te kopen. Mocht je last krijgen van regenbuien en narichten van de schotel helpt niet, dan heeft het zin om ander materiaal te kopen. Een Philips LNB is niet slecht, terwijl niet elke 0,3 dB LNB doet wat ie belooft. Je kunt dan denk ik beter voor de grotere schotel gaan.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Ik zou de sat receiver ook eens via scart en in de RGB instelling rechstreeks op de breedbeeld TV aansluiten, mogelijk dat dan de kwaliteit beter is?

Schotel en LNB hebben geen invloed op de beeldkwaliteit, tenzij je grote blokken of rare storingen hebt.

Geplaatst:

nee, ik heb geen last van blokken e.d., wel wat onscherpe randjes langs de contouren van bijv. voorbijlopende personen in beeld. Tot nu toe heb ik alleen nog maar gekeken met mooi en rustig weer, dus als het een beetje waait en stormt en het blijft zoals het nu is, dan hoef ik er eigenlijk niets aan te doen begrijp ik. Ik heb hem twee keer uitgericht met een analoge satfinder en dit is het maximum.

V.w.b. het rechstreeks aansluiten...dat ga ik nog proberen via de tv out van mijn videokaart. Dat heb ik nog nooit gebruikt, dus ik moet even op zoek naar de drivers/software....

Geplaatst:

Je waarnemingen zijn heel precies en kloppen ook, maar hebben niets te maken met je ontvangststerkte.

Een satellietsignaal kan van (veel) betere kwaliteit zijn dan de kabel. Het is echter aan de provider om dit ook daadwerkelijk te doen. Hoe meer kanalen in 1 transponder gepropt worden hoe lager de kosten per kanaal.Maar de beschikbare bandbreedte per kanaal neemt ook af (ondanks het gebruik van statistische multiplexers)

Buitenlandse providers zoals Sky en TPS zenden vaak in veel betere kwaliteit uit dan de NL-kanalen. Kijk maar eens naar de uitgezonden bitrate op de "goede" kanalen en vergelijk die met de NL-kanalen. Ik heb al eens een uitzending van "Domino-day" op TF1 zitten kijken vanwege de belabberde uitzendkwaliteit op SBS6

Geplaatst:

Bij gebruik van een Skystar 2 als ontvanger is de beeldkwaliteit sterk afhangkelijk van de gebruike video codec. Vooral bij bewegende beelden is er veel verschil tussen de verschillende codecs en de instelling daarvan. Ik denk dat je voor het verbeteren van de beeld kwaliteit beter een studie kunt maken van codecs en graphs dan investeren in schotels of LNB's.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie zinvolle adviezen. Ik heb vandaag alles mooi vastgezet en de ladder opgeborgen, dus ik laat het voorlopig zo en kom van dat dak af!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen