Ga naar inhoud


Humax draaibaar maken??


Gast

Aanbevolen berichten

Na veel geklooi met twee lnb's wil ik eigenlijk mijn Humax draaibaar gaan maken met de Stab Rotor.

Ik heb echter een vraag. Ik kan moeilijk bij mijn schotel (schuin dak) en hoop eigenlijk dat je de schotel maar op één positie hoeft uit te richten en dat hij dan, automatisch, weet waar de andere zitten.

Klopt dit enigzins of moet ik op het dak alle satellieten gaan zoeken??<p>Bvd,

Ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo

Je hoeft alleen je schotel op 1 sat uit te richten (sirius tv8)en daarna kun je via het menu in de hummy de rest van de sat posities vastleggen.Ligt er aan welke zenderlijst erin zit maar de zenderlijst van pet123 was dat geloof ik die ze standaard bij zich heeft.

grtz hendrik b wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle handen omhoog van de mensen die na het de eerste keer op de Sirius uitrichten nooit meer het dak op zijn geweest. <p>Mischien ben ik de enige maar na het uitrichten (eerst al een keer of drie door de verkeerde Stab gebruiksaanwijzing voor niks het dak op geweest)ben ik nog zeker een keer of 5 het dak op geweest om te finetunen op uiterst oost en uiterst west.<p>PS: dit ligt natuurlijk niet aan de Humax, maar in de onnauwkeurigheden in de gradenindelingen en de onervarenheid als je dit allemaal voor de eerste keer doet. Overigens zou ik er zonder Satfinder helemaal niet uit zijn gekomen, bestel die meteen mee met de Stab. Als de schotel goed staat dan kan je met de Humax vanuit je tv stoel met de goede settings (de door INTERSOUND aangepaste pet123 settings)zo alle satellieten opzoeken.<p>[ 13-02-2002: Bericht gewijzigd door: harry37 ]</p>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,<p>Er word gezegd dat je hem maar op één satelliet hoeft uit te richten, maar moet dit specifiek de Sirius zijn?

Die kan ik dan natuurlijk niet zo maar vinden, de Astra zou geen probleem zijn voor me. Een Satfinder zal ook wel weer de hoofdprijs kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sirius 4.8 graad oost ofwel het magnetische zuiden.Kijk waar nu om 13.00 uur de zon staat en daar moet je de Sirius zoeken.

Een satfinder kost je echt de kop niet destijds zo'n f 49,00 betaald.

Avensis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals te lezen op onze site;<p>Als voorbeeld neem ik de humax5400 omdat ik die zelf bezit met de komst van de Stab Rotor is het heel makkelijk om je schotel draaibaar te maken

het voordeel van dit systeem is dat je via je Coax kabel de Rotor bestuurt dus je hebt geen extra kabel nodig de Handleiding in de doos van de Stab Rotor is duidelijk dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

je monteert de Rotor op een waterpas rechte pijp ( dit is een voorwaarden anders kun je het wel schudden ) je stelt je montage plaat van je Rotor in ( staat in het instructie boekje wat die waarden voor jou is) bij mij 39 graden het makkelijkste is dat je nu ook op Astra uit gaat richten daarvoor moet je rotor gedraaid worden naar de waarde 14.2 Oost als je dat gedaan hebt moet je de boel wel even opslaan in je rotor anders draait hij gewoon weer naar de fabrieks instelling en dat is dus niet goed ik zal hier onder even wat tekst plaatsen uit de doc van de humax5400 je kan de rotor zelf handmatig met je humax5400 fijn afstellen dus mogelijkheden genoeg<p>Ik hoop dat ik met dit kleine stukje tekst je wat op weg heb geholpen in

de handleiding staat alles goed beschreven.<p>Met dank aan Pecari!

Link naar reactie
Delen op andere sites

man o man draaibaar deel 1

als eerst moet de paal waar de spigel erop zit precies vertikaal staan.

2 dan zonder de mot te draaien dus door de spiegel op de paal te draaien 1 graad west instellen,beter is op 0 graden, 1 graad is een heel klein beetje rechts van het midden dan de elevatie van je spiegel zo instéllen dat je dus beeld krijgt van b.v onze oude radio northsea sat

intelsat 1 graad west dan de moter zonder dat die aan 2 kanten vastzit aan de spiegel draaien op 1 graad west b.v. intelsat 3 moter vastmaken het geeft niet als dan de spiegel iets draait om te bevestigen aan de moterarm 4de pos van de moter niet veranderen als je geen beeld krijgt maar DE POS VAn DE PAAL dus tickie draaien tot je weer beeld krijgt op 1 west

5 limets instellen van de arm b.v. 64 oost en 47 west7draai naar turksat en kijk of je hier beeld krijgt8gaat het niet aleen kontrleren of de spiegel te diep of te hoog staat

9 naar een sat op b.v 45 west panamsat of b.v hispasat gaan het zelfde aleen kontroleren te hoog of te laag10 heb je het opgeschreven?????

11 te diep bij turksat te hoog bij hispa

dan de paal iets naar links maar nooit meer als 1mm per keer het beste is een gaatje te boren door de houder dan vind je altij weer een 0 positie als je hem verdraait hebt korigeer de arm tot je beeld krijgt NIET DE PAAL

12 kontroleer te hoog of te laag zit dit zolang herhalen tot je het beste reseltaat hebt

noch niet de elevatie korgieren.!!!!!!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je beeld nu dus naar het westen draaien kontroleren en nu dus zorgen dat de elevtie aan twee uiterste even goed of schlecht is

dan naar het midden en de kleine elevatie van je spiegel justieren hiermee kan je aan de hemel een groote halve boog maken en zo instellen dat de boog platter wordt of ronder dat heet als je bij de buiteste sats allebij omhoog moet en in het midden naar beneden de baan platter moet worden

teken maar een halve boog op papier met 10 punten

erin dit zijn je sats en teken de bevindingen erop

b.v links te hoog rechts te diep als je hiervan een tweede boog maakt zie je dat je deze moet verschuiven tot het past

probeer dit alles eerst maar wij wisten voor 17 jaar niet of de rcv ging of het lnb ging alles zelfbau en de sat pos niet dus kan je voorstellen

de freq wisten we ook niet na een week hadden we alles klaar en draaibaar<p>val niet de groetjes hans himself

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest bij mij twee maal het dak op (een ook niet al te makellijke plek). De eerste keer heb ik in vaste opstelling mijn schotel naar sirius gedraaid (met een helper binnen) (btw sirrius als je in het westen van nederland woont), daarna heb ik afgetekend hoe schuin dat ding stond (bv aan het montage armituur, want normaal vast zit een exact vertikale lijn). Toen heb ik alles er afgemonteerd en binnen, alles aan elkaar gezet (inclusief motor) Evaluatie van de motor ingesteld (bij stab beetje onduidelijk) en weer naar buiten, ding vast gezet en de schotel weer exact volgens het lijntje gezet (hoef je geen gekke reken sommetjes meer te maken), en vervongens naar sirius gedraaid. Alles werkt nu, zou eigenlijk alleen nog een keer moeten fijn afstellen. (echter mijn montage balk zit een beetje te los en heeft last van trillingen, maar ok).<p>Wellicht dat je iets uit dit intermezzo kan gebruiken.

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, ik heb eerst heel wat afgelezen over hoe draaibaar/graden/evaluatie enzo werkt. Als je genoeg leest, snap je hoe het allemaal werkt en is het met logisch nadenken niet al te moeilijk om te monteren naar mijn mening.<p>Zie ook

www.sat4all.com/nl_ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic&f=43&t=000003<p>heb ik erg veel aan gehad.<p>succes.

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

@siemed: geen probleem om 'm op de astra uit te richten hoor. JE moet de Stab dan alleen voor je het dak op gaat even naast de Humax leggen en op de antenne-ingang aansluiten, daarna zet je de Humax aan en gaat met het menu naar schotelinstellingen en ga dan met de Go To functie naar de Astra. Je ziet je Stab dan draaien tot de juiste stand. Daarna koppel je de Stab af en neemt hem mee naar het dak. Je onthoudt de stand van je vaste schotel (kijk in de verte op welke boom of gebouw íe gericht staat. Dan zet je de Stab ertussen en het liefst ook die Satfinder, vervolgens zet je hem met behulp van de satfinder of met een hulpje beneden in de optimale stand. En dan zou je er officeel niets meer aan hoeven te doen.<p>succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...