Ga naar inhoud

spontane reboot, installeren OS onmogelijk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen

Ik heb een vrij ingewikkeld verhaal te vertellen, dus ik hoop dat het duidelijk is: (zoniet, mijn excuus)

Sinds vorige week begon mijn comp (Windows XP home) spontaan te rebooten. Aanvankelijk dacht ik virus: harde schijf geformatteerd en opnieuw geporbeerd Windows te installeren...

Dat lukt steeds niet: soms blijft ie hangen bij het formatteren, maar meestal is er een bestand wat niet gekopieerd kan worden van CD naar schijf. (steeds een ander bestand)

Ik heb geprobeerd Win98, XP, Mandrake, Red Hat, Ubuntu en Gentoo te installeren; en steeds gaat het fout tijdens de installatie.

ALLEEN: bij de installatie van Knoppix is het wel gelukt...Ondanks foutmeldingen tijdens de installatie draait dat stabiel...(maar goed, ik moet dus Windows installeren, al was het maar vanwege Cas2-gebruik)

-memtest geeft geen fouten mbt geheugen.

-ik heb twee harde schijven die ik op verschillende manieren heb gebruikt (master, standalone, slave) die reageren allebei hetzelfde, dus daar ligt

het ook niet aan....

Iemand nog diagnostische tips?? Ik ben aan het eind van mijn latijn....

weet iemand wat er aan de hand kan zijn? anoniem.gif

Geplaatst:

denk je misschien niet te moeilijk ? kan het niet zo zijn dat je cd-rom/dvd-rom speler (of vanaf wat voor medium je dan ook probeerd te installeren) niet helemaal fris meer is ?

merDe

deze ruimte is te huur
Geplaatst:

@ Ome Merde

bedankt voor je reactie: volgens mij ligt het niet aan de DVD-spelers. Ik heb er twee, en ze ook allebei geprobeerd.

en daarbij: dat zou dan toch niet verklaren dat het formatteren ook als soms niet lukt??

Ikzelf denk nu aan het moederbord, of misschien grafische kaart...maar ik weet niet zo goed welke apparaten/fouten deze verschijnselen kunnen veroorzaken. (Cmos-batterij leeg???kan dat?)

Geplaatst:

Als het niet aan de dvd/cd spelers ligt dan moet het wel een kapotte harde schijf zijn lijkt me.

Heb je nog een oude diskette met scandisk bijvoorbeeld?

Als het een schijf met fat partities is zou je dan een oppervlakte scan kunnen doen.

Geplaatst:

@Maze

Citaat:
-memtest geeft geen fouten mbt geheugen.

-ik heb twee harde schijven die ik op verschillende manieren heb gebruikt (master, standalone, slave) die reageren allebei hetzelfde, dus daar ligt

het ook niet aan....

volgens mij kan dat niet de oorzaak zijn...tenziij er een virus actief is geweest dat beide Harddisks tegelijkertijd opgefukt heeft...kan zoiets?

Geplaatst:

Virus zou zoiets niet kunnen veroorzaken.

Geheugen kon inderdaad ook nog.

Misschien is je voeding niet zo sterk meer, of niet sterk genoeg?

Heb je veel apparatuur in je kast hangen, en hoeveel watt is je voeding nu?

Er was ergens een link om te schatten hoeveel watt je nodig zou moeten hebben, maar kan het zo niet vinden.

Kan in ieder geval niet meer verzinnen dan:

-Zwakke voeding

-fouten in geheugen

-kapotte sectoren op harde schijf

-slecht cdrom lezer/ of slechte schijfjes

De onderste verklaring vind ik zelf het aannemelijkst, maar je gaf al aan dat dat het niet is.

Geplaatst:

@ maze

jeetje, de voeding...daar zou ik nooit aan gedacht hebben...

Mijn comp staat dag en nacht aan (bittorrent :-), verder hangt er aan:

-2 harde schijven

-CD-rom; DVD-rewriter

-nVdia Gforce2

-soundblaster Live

moederbord is Shuttle P4

Verder nog Speedtouch adsl-modem en Sony Hd-walkman maar die krijgen stroom via eigen stekkertje...

maakt dat iets duidelijk voor jou?

Geplaatst:

Herstarten zou wel door te verklaren zijn door zwakkere voeding, maar de fouten bij het lezen van cd's iets minder.

Maar misschien dat je cdrom niet genoeg stroom kan krijgen om goed te lezen wanneer je ook actief met de hardeschijf aan het schrijven bent.

Geplaatst:

thanks Maze...

ga ik vanavond als ik thuis kom eesn uitzoeken.

nog een laatste vraagje: Staat het wattage achterop de comp of moet ik hem openschroeven

en: zou een kapotte videokaart of moederbord deze fouten kunnen veroorzaken?

Geplaatst:

Videokaart zou wel reboots kunnen veroorzaken, maar geen leesfouten van cd.

Moederbord lijkt me sterk, of er moet iets mis zijn met de ide-controller.

Komt volgens mij alleen weinig voor, laat staan dat ie maar half kapot zou zijn.

Wattages staan soms achterop de voeding, dit kun je dan zien zonder de kast open te schroeven. Met een typenummer kun je het eventueel ook opzoeken.

Goedkope voedingen vermelden meestal weinig. Dan moet je de kast inderdaad openschroeven en misschien voeding ook nog losschroeven als het aan de bovenkant staat.

Als je pech hebt wordt er helemaal niets vermeld.

Geplaatst:

thankx voor het uitgebreide antwoord. Ik ga het vanavond uitzoeken. Morgen laat het wel effe weten...

Geplaatst:

tja... van het werk XP Professional meegenomen, geinstalleerd zonder problemen, maar goed die moet er dus weer af....ben nu mijn eigen XP home weer aan het installeren...so far so good...

ik snap er alleen niets van...

confused.gif

maar iig bedankt voor het meedenken, en het belangrijkste: ik kan weer verder!!

Geplaatst:

heb Home edition geinstalleerd en lijkt nu gewoon weer goed te functioneren...bizar maar allang blij toe...

Ik wil wel even complimenten maken aan de ontwikkelaar van Knoppix...zonder die schijf was er niets gelukt.. (Qpart bijv....)

Ben alleen wel mijn S*ny HD-speler bestanden kwijt...en SonicStage wil het niet backuppen, want ziet mijn computer nu als een andere (vanwege de format c:) en de auteursrechtbeveiliging staat dat niet toe...

eikels daar bij s*ny ...

maar da's eigenlijk een ander draadje...

sjel signing of

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen