Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Hallo, Ik heb sinds een paar maanden een dakkapel (ca 3 m breed) en wilde daar een 115 cm schotel + een motor aan bevestigen. Nu begrijp ik dat de oplossing op een plat dak een tegelvoet is met vier 40 X 60 cm tegels voor een dergelijke opstelling. Ik vraag me alleen erg af of een dakkapel dat gewicht aan kan. Kan iemand daar een wijze uitspraak over doen? Ik zit nl. erg te twijfelen wat nu de beste oplossing is. Als iemand een beter alternatief heeft, ben ik daar uiteraard ook erg benieuwd naar. M. vr. gr. Yesbuck
cellie Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Is een beugel geen goed alternatief? Ik weet natuurlijk niet hoe je dakkapel precies is uitgevoerd, maar een beugel kan denk ik altijd. Assumption is the mother of all fuckups
Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Het is een normaal standaard dakkapel. Ik begreep alleen dat de zijwangen niet echt dik zijn en aangezien de wok best een aardige windvanger is vraag ik me af of dat wel de juiste oplossing is.
Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 ik heb zelf een vegelijkbare op stelling maar dan met 3 lagen stenen, dus 12 stoeptegels. Gezien de warde wind soms is dit ook wel nodig. probeer er in ieder geval voor te zorgen dat de schotel onder de dak-nok blijft. is maar een tip gr, maarten
cellie Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Uhm je hebt de dakkapel laten plaatsen? Dan bestaat er toch een bestek en tekening van. Staat vaak in het bestek hoe zwaar je zoiets mag belasten. Anders even de aannemer vragen, hoewel ik weet uit ervaring dat die er vaak geen zinnige opmerkingen over kunnen doen. Assumption is the mother of all fuckups
Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 ik heb in die tijd , een jaar geleden de leverancier van de dakkapel gevraagd. ik ga nu zelfs daar een 2de plaatsen. een zware wavefrontier T90.
Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Bestek heb ik niet. Ik heb wel een algemene tekening, maar daar staan zeker geen details op, zoals belastbaarheid van het dak of zo. De aannemer heb ik ook geprobeerd te bellen, maar die lijkt op dit moment onbereikbaar(misschien failliet?!). Ik zal binnenkort nog eens een ander bedrijf vragen. Hoewel ik inderdaad vermoed dat ik er niet veel wijzer van zal worden. Daarom gokte ik meer op de deskundigheid van de Sat4all club.
Gast Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 Het gaat erom dat je het gewicht verdeeld over het dakje. Je zou bijvoorbeeld twee balken of een oude deur. op het dakje kunnen liggen (dwars over de balken van het dakje) en daar dan je tegelvoet op kunnen plaatsen. Hetzelfde effect heb je met een waterbed. Deze wordt op vele plaatsen ondersteund waardoor het gewicht verspeid word over de hele oppervlakte en er geen gevaar is dat je met bed en al bij de buren beland.
groko Geplaatst: 24 april 2005 Geplaatst: 24 april 2005 wij hebben in hier in Leeuwarden een 1.20 m schotel op een dakkapel staan met een standaard rotor, waar wij 2 lagen steen op hebben. Dit verplaatst in principe nooit, blijft altijd op dezelfde positie staan, alleen de schotel op de rotor wil met heel veel wind wel eens verschuiven. zorg ervoor dat je tegelvoet heel goed vast of stationair staat(goed wat gewicht erop). Dus een 1.15 kan wel, is geen probleem, maar wel goed verstevigen. There's only two reasons to own a video camera, chase tornados and make sex tapes. And I don't see a cow in no tree, Tommy Lee!
Tonskidutch Geplaatst: 25 april 2005 Geplaatst: 25 april 2005 neem maar van mij aan dat dat op die nieuwe dakkapel plaatsen een slechte idee is en nog slechter hem eraan te hangen. niet vanwege de rustende belasting maar wegens de dynamische belasting die door wind via de voet of mastankers op de onderconstructie (of achterconstructie) plaatsvindt. bovendien zal uiteindelijk ook de rustende belasting een grotere uiteindelijke doorbuiging tot stand brengen die niet opgevangen wordt door huidige water en vochtwering cq dichtingen. (ik ga even van de huidige nieuwbouw uit) daarnaast zal je heel nadrukkelijk de verkoper/aannemer moeten vragen of dergelijke extra belasting ook binnen de garanties en certificering valt die volgens je contract (of volgens GIW) bij schade kunnen worden verhaald op de verkoper. en zelf een houtdraadbout in een stukkie kozijn draaien is garantie af/einde. cheers Pabadam Yonderboi
cellie Geplaatst: 25 april 2005 Geplaatst: 25 april 2005 Ik sluit mij bij het bericht van tonskidutch aan. Een directe oplossing zie ik zo 1-2-3 niet. Dat idee over een waterbed is imho. helemaal niet zo slim, een beetje waterbed weegt 500+ Kg en verergerd alleen maar de situatie. Eeen RVS dakpan met een goede bevestiging heb ik wel eens ergens op het net voorbij zien komen, maar daarbij moet je de belasting via een heeel klein oppervlakje zien weg te goochelen. Imo. ook niet zo'n geweldig plan OF je moet die dakpan precies op een dakbalk laten vallen en dan goed bevestigen. (Aan de balk) Assumption is the mother of all fuckups
Gast Geplaatst: 27 april 2005 Geplaatst: 27 april 2005 Hmmm, ik zie veel verschillende meningen. Ik ga er nog eens even goed over nadenken. Misschien moet ik een kleinere schotel aanschaffen om eventuele schade te voorkomen. Het vervelende is dat de ligging en constructie van mijn huis niet veel andere mogelijkheden biedt. Overigens heb ik voor dat ik het dakkapel liet zetten al gevraagd aan de aannemer of het mogelijk is om een schotel aan de zijkant te bevestigen. Die vertelde mij dat dat geen probleem was, maar ja of ik daar juridisch wat aan heb. In ieder geval bedankt voor alle reacties. Yesbuck
hels Geplaatst: 27 april 2005 Geplaatst: 27 april 2005 Lees DEZE thread maar eens; misschien zinnige info ... "Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian
Bigfoot Geplaatst: 28 april 2005 Geplaatst: 28 april 2005 Citaat: Overigens heb ik voor dat ik het dakkapel liet zetten al gevraagd aan de aannemer of het mogelijk is om een schotel aan de zijkant te bevestigen. Die vertelde mij dat dat geen probleem was, maar ja of ik daar juridisch wat aan heb. De aannemer ging natuurlijk uit van een 60cm schoteltje. Scheelt nogal qua windopvang en gewicht t.o.v. een 115cm schotel!
Tonskidutch Geplaatst: 28 april 2005 Geplaatst: 28 april 2005 Citaat: Overigens heb ik voor dat ik het dakkapel liet zetten al gevraagd aan de aannemer of het mogelijk is om een schotel aan de zijkant te bevestigen. Die vertelde mij dat dat geen probleem was dan doe je wijs en bel je hem om de schotel te plaatsen.. zodra hij het moet doen staat hij garant voor zijn werk (indien aangesloten en verzekerd) geen probleem hem (de schotel) er aan te hangen kan een ieder roepen, dat is echter geen basis voor het garant staan voor de bouwkundige constructie en bij schade je recht halen of op kosten van de uitvoerende partij schade laten repareren is een andere kwestie. cheers Pabadam Yonderboi
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen