Gast Geplaatst: 27 april 2005 Geplaatst: 27 april 2005 Even een vraag. Ik heb apache fraaien en proftp Ik heb een gebruiker piet aangemaakt om met ftp de website te beheren. Nu heeft piet bin/bash. Ik heb in etc/shells een bin/false aangemaakt voor ftp. Is het verstandig om piet ook bin/false te geven, of kan hij dan de website niet meer beheren?
Gast Geplaatst: 28 april 2005 Geplaatst: 28 april 2005 Ik weet niet zoveel van FTP, maar voor zover ik weet moet Piet togang hebben tot de directory waar je website staat, dus als deze staat in /ftp/website moet de gebruiker piet tenminste read/write permissions hebben in deze directory. Ik weet wel niet of een FTP gebruiker buiten zijn $HOME directory kan (tenminste als je het systeem veilig wil houden). dus dan is mischien /home/piet/website een betere plaats voor de site.
Gast Geplaatst: 28 april 2005 Geplaatst: 28 april 2005 Een normale gebruiker krijgt toestemming om een shell te openen. Ik dacht dus door deze gebruiker geen shell te geven maar een bin/false kan hij alleen in die map wat doen. En bijvoorbeeld niet met ssh inloggen omdat dan de shell geweigerd wordt. Alleen weet ik niet of hij dan nog wel in die map kan komen. Ik ga het gewoon uitproberen.
Gast Geplaatst: 28 april 2005 Geplaatst: 28 april 2005 Het is precies zoals ik dacht. Met ftp wel alleen zijn eigen map. En verder word hij geweigerd. Op deze manier kan er ook door piet geen programma geplaatst worden wat iets met andere dingen(bestanden)wil gaan doen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen