Gast Geplaatst: 1 mei 2005 Geplaatst: 1 mei 2005 Ik heb in mijn kleine netwerk, op de linux machine een dns server gemaakt. Nu is het zo dat op de linux machine alles goed gaat maar zodra ik op een andere pc, in het netwerk die machine opgeef als dns, dan werkt het niet. Ik dacht aan de firewall maar ook al staat alles open dan nog niet. weet iemand ites?
Gast Geplaatst: 5 mei 2005 Geplaatst: 5 mei 2005 ik ziet hier ook al een paar weken mee te sukkelen, op dns.org een naam aangemaakt en ik kan met deze vanaf mijn computer inloggen op de localhost maar van buiten af werkt het niet, ik heb wildcard aangevinkt op de site dus zou gewoon moeten werken, maar het wil niet, wie helpt ons verder? s4f
Maxzz Geplaatst: 5 mei 2005 Geplaatst: 5 mei 2005 Staat in de configuratiefile misschien dat alleen 127.0.0.1 toestemming heeft om requests te doen? je moet dan ook je LAN adressen toevoegen Groeten Maxzz ------------- Vu Duo met Pli 1 Bisat schotel met 4xlnb en 1 Big Sat met 7xlnb
Gast Geplaatst: 7 mei 2005 Geplaatst: 7 mei 2005 misschien een domme vraag maar in welke file moet ik dit aanpassen en waar vind ik de juiste lan adressen? thx s4f
frozen-sky Geplaatst: 7 mei 2005 Geplaatst: 7 mei 2005 Ik denk eerder dat de bind server alleen naar 127.0.0.1 luistert. Dit is nl. standaard. Het hangt van de distirbutie af waar de config staat. Bij mij staat ie in /etc/bind/named.conf Je moet even kijken of er iets in het options block staat als: options { listen-on { 127.0.0.1; }; }; dit listen-on betekend dat alleen aan requests aan 127.0.0.1 worden geluisterd. Commenteer deze 'listen-on' uit (// ervoor) en kijk of het dan werkt. (vergeet niet named opnieuw te starten) ps. Als named.conf niet in /etc/bind staat kan je kijken of je 'm kan vinden met locate named.conf Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient. Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV
Gast Geplaatst: 8 mei 2005 Geplaatst: 8 mei 2005 Hier staat wat informatie over bind. Is lesmateriaal van de hogeschool. http://www.xs4all.nl/~tpeters/LinuxCursus/DNS/DNS.pdf Ik heb het nu draaien (bijna 100%) Ik heb alleen nog vragen. Bijv. Ik heb een domainnaam www.pietjepuk.nl Nu heb ik een subdomein gemaakt. test.pietjepuk.nl In apache gekoppeld aan een ipadres dit adres aan een virtuele netwerkkaart gekoppeld. In het netwerk kan ik nu test.pietjepuk.nl intoetsen en ik krijg keurig die pagina te zien. Nu is de vraag of de wereld dit ook kan. (zelf kan ik dit niet testen omdat ik binnen het netwerk zit.) Als iemand mijn domeinnaam intypt die is dus www.pietjepuk.nl krijgt hij mijn gewone pagina te zien. Maar wat gebeurt er als hij test.pietjepuk.nl intypt. Wordt dat dan inderdaad zoals ik hoop door mijn dns geresolved. M.a.w. verwijst mijn provider ook naar mijn domeinnaam als dnsserver zodat de wereld ook test.pietjepuk.nl kan bekijken?
Gast Geplaatst: 9 mei 2005 Geplaatst: 9 mei 2005 Ik heb vandaag geleerd dat de vraag hierboven met nee beantwoord kan worden. Ik zou aan mijn provider moeten doorgeven dat alle domeinrequests voor mijn domeinnaam moeten worden doorgestuurd naar mijn dns server. In nederland hebben we dan nog de verplichting dat er dan ook nog een slave nameserver moet zijn die ieder een eigen ipadres moeten hebben. Voor de hobby een beetje veel van het goede.
MagicOnline Geplaatst: 9 mei 2005 Geplaatst: 9 mei 2005 Als je PHP op je webserver hebt draaien kun je ook het vplgende doen: ------------------------------------------------------------------- # index.php <? $host = getenv("HTTP_HOST"); if(eregi("test.server.nl", $host)) { $verwijzing = "http://www.server.nl/test/"; } if($verwijzing == "") { $verwijzing = "/index1.php"; } ?> <HTML> <HEAD> <title><? print "$host"; ?></title> <frameset framespacing="0" border="false" frameborder="0" COLS="100%,*"> <frame name="redirectpage" scrolling="auto" noresize marginwidth="0" marginheight="0" src="<? print "$verwijzing"; ?>"> <frame></frameset> </HEAD> </HTML> --------------------------------------------------------- je kunt van die test regel dus maken wat je wilt, echter dien je wel een map aan te maken met de benodigte web docs er in. CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.
Big fellow Geplaatst: 10 mei 2005 Geplaatst: 10 mei 2005 Citaat: Ik heb vandaag geleerd dat de vraag hierboven met nee beantwoord kan worden. Ik zou aan mijn provider moeten doorgeven dat alle domeinrequests voor mijn domeinnaam moeten worden doorgestuurd naar mijn dns server. Nou ik weet niet wie dit heeft verteld, maar dit is onzin. Wat er moet gebeuren is een record plaatsen op de TLD server van het domein ".nl" ( die onder beheer staat van de SIDN ) waarin staat waar de nameserver staat voor dit domein. Als je provider geen poorten blokt dan is het gewoon mogelijk om thuis een DNS te draaien voor je eigen domein. Daar kan je provider nix tegen doen buiten de BIND poort dicht zetten op de router. ( Wat een goede provider niet zal doen omdat er totaal geen noodzaak voor is... ) Citaat: In nederland hebben we dan nog de verplichting dat er dan ook nog een slave nameserver moet zijn die ieder een eigen ipadres moeten hebben. Ach wat is een verplichting. Als ik mij de RFC goed kan herinneren staat erin dat het wordt aangeraden om minimaal twee nameservers te hebben die elk op een aparte fysieke lokatie staan en die niet binnen hetzelfde subnet vallen. Afhankelijk van de registrar ( het bedrijf wat voor jou de entries in de TLD nameserver maakt ) mag het ook een machine zijn met een of meerdere IP adressen. Op mijn server heb ik gewoon twee IP adressen geconfigt op de netwerk kaart, en dat zijn mijn "twee" nameservers. Zo heeft SIDN in de "technische eisen" staan dat je minimaal een secondary nameserver moet hebben. Er staat ook in dat de naam van de nameserver niet binnen het domein van jezelf mag vallen. Dus je dns mag niet ns1.pietjepuk.nl heten als je domein pietjepuk.nl is. Maar dat is relatief, want ik heb dat wel zo geconfigureerd staan en ze hebben het gewoon geaccepteerd. Als je nu een .com bij networksolutions registreerd dan mag je alles zelf invullen en ben jezelf verantwoordelijk voor het wel of niet goed werken van je DNS... Dus dan kan je gewoon 1 nameserver opgeven voor je domein, en dat werkt gewoon. Citaat: Voor de hobby een beetje veel van het goede. Je kan eens op het net zoeken naar sites die gratis secondary nameserver services bieden... Die zijn er (volgens mij) wel. Zo niet, laat het dan maar weten en dan prop ik wel een record in mijn server zodat je die als secondary kan gebruiken.... Ciao! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Gast Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 Toch is het wel handig om een secundaiy DNS extern te hebben, zeker als je zelf nog een email servertje hebt draaien. Als je eigen machine om wat voor reden uit zou vallen, wordt in ieder geval de email nog geaccepteerd op de backup MX, welke ook in het DNS vermeld staat. Ik neem aan dat zelfs iedere hobbyist toch ook onder zijn eigen domein email wil hebben draaien? Dus ook vanuit technisch oogpunt is het wel wenselijk een secundairy DNS te draaien welke fisiek op een ander adres staat. Groet, Janneman
Gast Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 Ik heb onlangs een cursus linux gevolgd en om mijzelf een beetje te oefenen ben ik met de diverse servers aan het spelen. Ik heb de server draaiende gehad dus had ik het allemaal juist geinstalleerd en ingesteld. Dat was natuurlijk mijn eerste doel. Het werkte perfect, en ik kon me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat het ook nog sneller ging dan normaal. Toen ik een subdomein wilde maken liep ik hier tegenaan. Maar het is nou ook weer niet zo belangrijk dat ik het per sè moet. Toen ik inmiddels met een emailserver begonnen was vroeg ik mij af of ik dan hier ook een officieel dns voor moet hebben. Deze vraag is dus nu beantwoord door Janneman. Ik ben er nog niet uit of ik zo ver wil gaan, maar als ik het wel doe dan hebben jullie me weer geholpen. Bedankt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen