Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een van mijn harddisks is gecrashd .

Had twee IBM 80 Gb als raid 0 .

Ineens staat windows stil .

Bij herstart wordt een disk niet herkend .

Hij tikt .

Wat is er precies aan de hand ?

Ik heb de print met de andere gewisseld zonder resultaat , de print is goed .

Nu wil ik dolgraag mijn data terug .

Ik heb al eens de koppen van een harddisk overgezet , en die deed wel iets maar niet genoeg , maar die koppen hadden niet hetzelfde nummer ( ene productie Hungary andere productie Thailand ).

Nu wil ik proberen de koppen van een identiek exemplaar over te zetten .

Ik wil alleen de data terug .

Zou dit kunnen werken (met veel geluk) ?

Heeft er iemand een IBM 80 gb harddisk productie "Hungary" liggen (nieuw/gebruikt) (IC35L080AVVA07-0) ?

Ik heb er 100 euro voor over , het irriteerd mij dat ik niet alles geprobeerd heb wat zou kunnen .

Ad

ps Ik heb meteen 4 200 gb disks gekocht en als 0+1 raid gezet , dit wil ik niet meer ?

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Geplaatst:

dit is het nadeel van raid o, alle data staat verdeeld over twee schijven, dus je bent alles kwijt.....

het is te hopen dat je een backup hebt op cd of zo.

Geplaatst:

Er bestaan professionele bedrijven voor data recovery. Ik denk dat je die moet benaderen. Alleen zijn de kosten vaak erg hoog .......

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

je kan gewoon je data als verloren zien, koppen overzetten en werkend krijgen kun je wel vergeten,buiten dat ze vaak niet hetzelfde zijn is het afstellen niet te doen daar je de apparatuur er niet voor bezit.

zelfs bij het open maken in een niet stofvrije ruimte is het bijvoorbaat al gedoemd te mislukken.

er zijn inderdaad bedrijven die je data er af kunnen halen maar dat prijskaartje begint bij 4 getallen dus niet echt leuk.

een raid 0 is een super risico en ook raid 0+1 is zeker niet

100% veilig,backups maken op een wekelijkse basis is de enige manier,hd's blijven mechanische onbetrouwbare dingen.

Geplaatst:

Enige wat je kan proberen is even een andere pc hangen had een ibm 60 gb OOk gedaan kon wel wat data eraf halen.

suc6

Geplaatst:

Je kunt ook proberen met een linux live c.d. (knoppix b.v.) op te starten en kijken of je de hd kunt benaderen om data te redden.

Xtrend ET 5000 - Dreambox 600 - Moteck SG 2100A - 1.00 dish - smart/invacom LNB

Geplaatst:

Dit zal niet gaan omdat het ene bitje van een bestand op de ene hd zit en het vogende bitje op de ander

dus 1 bestand is verdeeld over 2 hd's, hier door behaalje een hele grote ( dubbele) snelheid tov en enkele hd. als je raid-0 gebruikt moet je dus veel backuppen.

Geplaatst:

tragisch maar aan een raid 0 heb je geen malle moer. (stripe)

en eenmaal een disk stuk de data weg

alleen profi's kunnen de disk uitlezen..

die wordt dan echt ontmanteld en met speciale software uitgelezen, waarbij 75% doorsnee hersteld kan worden.

raid 1 dus twee disks met mirror is vooralsnog de beste kleine raid voor data veiligheid..

(disk stuk, nieuwe erin, duplicate disk via de raid bios, data volledig hersteld smile.gif )

cheers en sorry.. zo is het helaas

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Ik zou het toch willen proberen met een andere schijf voor de onderedelen als is het maar dat ik het geprobeerd heb . Maar dan ook met een identieke schijf , en die vind ik niet !. Ik heb er intussen 100 euro voor over ( heb je een 200gb voor ) maar niemand wil of kan , ik heb toch niet de enige schijf in nederland ?

En het is nog wel en slechte serie schijven , zegt men ik zou hem metteen wegdoen voor dat geld .

Sorry voor late reactie , heb het druk gehad .

ad

Vu+ Duo,2xDream7000,Dream500,Dbox1,Nokia9800s

Geplaatst:

nu weet ik niet meer zeker hoe de mbr en het file record op een stripe gezet is..

maar kan me herinneren dat die op een schijf staat en de data verdeeld wordt over twee (of meer) schijven..

dus dan zou in jou geval enkel de aluminium disks overgezet moeten worden naar een identiek model.. (van gelijke of grotere capaciteit)

dat er nergens meer zo'n schijf beschikbaar is kan ik me echter wel goed voorstellen... (binnen de garantietijd en bij server periferie maximaal 3 jaar)

je moet zelfs bij een professionele raid 5 reeds een paar hdd's of één extra hdd bestellen opdat uitwisselen met identieke schijven mogelijk is.

maar een grotere schijf kan volgens mij ook (hoewel die dan uiteindelijk niet de definitieve grootte krijgt na uitwisseling van de basis schijven)

maar allà dan is de data weer terug.

als je dat maar mooi kunt uitwisselen? ik vrees het ergst.

cheers

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen