Hensat Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 Hallo, wie weet hoe ik mijn fotomap moet beveiligen zodat de foto`s niet gewist kunnen worden?ik gebruik win xp mvg hensat
Gast Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 Maak een map verborgen : Ga op de map staan en doe dan alt-enter (eigenschappen) zet dan verborgen aan. Ga in verkenner naar beeld. mapopties -> beeld. Dan Verborgen bestanden niet weergeven aanzetten. Jij onthoud gewoon de dir. die is bijv c:\fotos . U kunt bestanden in een map plaatsen en vervolgens die map comprimeren (in principe bedoeld voor bestanden die u niet zo vaak gebruikt). Klik daartoe met de rechtermuisknop op de betreffende map en klik via 'Kopiëren naar' op 'Gecomprimeerde map'. Windows produceert dan een gecomprimeerde kopie van uw map, waarvan u de inhoud overigens wel gewoon via de verkenner kunt bekijken. Om deze map te beveiligen met een wachtwoord, selecteert u hem en gaat u in het menu via Bestand naar 'Wachtwoord toevoegen'. Leg een wachtwoord vast en druk op OK. U kunt in Windows XP ook een map als 'privé' markeren. Op die manier voorkomt u dat iedere gebruiker van dezelfde computer in uw mappen kan neuzen. Alleen door in te loggen met uw gebruikersaccount, kunt u deze mappen dan nog bereiken. Selecteer de map die u wilt afschermen, klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Eigenschappen. Vink op het tabblad Delen de optie 'van deze map een persoonlijke map maken' aan. Deze oplossing werkt natuurlijk alleen als aan uw gebruikersaccount een wachtwoord verbonden is. Je zou ook kunnen overwegen alles over te zetten naar NTFS Je wil bvb.je harde schijf 2 beveiligen met password zodat alleen jij erin kan. Stel de rechten in dat alleen jij deze harddisk kan benaderen. Of dan kan je: In verkenner: Extra - Extra - Mapoties - tabblad Weergave - vinkje weghalen bij: 'Eenvoudig delen van bestanden gebruiken aanbevolen'. Wanneer je nu rechtsklikt op een bestand, map, of partitie zie je dat er een nieuw tabje bijgekomen is: Beveiliging. Hier kan je instellen welke gebruikers toegang hebben tot het bestand, de map of de partitie, en ook wat ze daar mogen/kunnen doen. (lezen, schrijven,....) Wel goed uitkijken wat je doet. Zie dat je jezelf de rechten tot die schijf niet ontneemt. ps.en je moet wel met NTFS draaien en niet met Fat 32, anders werkt het niet. Mappen en bestanden beveiligen kan, inderdaad ook met hulp van buiten: externe software die een slot zet op wat u toebehoort. BJ
Gast Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 Nog een extra tip...brand die fotomap weg naar een cd of dvd...dan kan je zelf na een crach van je HD nog altijd van je foto's genieten.
Hensat Geplaatst: 15 mei 2005 Auteur Geplaatst: 15 mei 2005 ik heb een externe hdd waar iedereen toegang hoort te krijgen behalve dat ze iets kunnen wissen deze externe hdd(ntfs) heb ik ook gedeeld met mijn dreambox ps ik maak ook back ups
Gast Geplaatst: 15 mei 2005 Geplaatst: 15 mei 2005 In de tittel stond: 'hoe map te beveiligen' ? Gebruik je trouwens WindowsXp pro ?
Gast Geplaatst: 16 mei 2005 Geplaatst: 16 mei 2005 Voor windowsxp pro: Verkenner openen-->Extra klikken-->Mapopties kiezen-->Weergave kiezen-->en hier haal je het vinkje weg bij 'Eenvoudig delen van bestanden' (vinkje weghalen)! Dan krijg je een tabblad security erbij...waar je alle machtigingen kunt instellen. Nu zou je ook de ingebouwde wizard kunnen oproepen: Start-->Uitvoeren-->en typ hier: shrpubw (staat voor "share a public folder wizard") Hier spoor je via 'bladeren' eerst de bewuste map op,die komt dan in het veld 'te delen map',waarna je een geschikte sharenaam intikt.Druk dan op volgende.Hier kan je instellen welke soort gebruikers welke rechten krijgt,maar je kan die machtigingen ook geheel naar eigen hand zetten door de optie 'machtigingen voor shares en mappen aanpassen'aan te stippen. Wil je nu dat iedereen alleen maar kan gaan lezen op die gedeelde map...verwijder hier dan de vinkjes naast 'volledig beheer' en 'wijzigen' en laat 't vinkje ongemoeid voor de optie 'lezen'. Voor het NTFS bestandsyteem kan je ook gebruik maken van CACLS Start-->Uitvoeren/run-->cmd-->In 't schermpje typ je:cacls dan krijg je een help schermpje, met daarin de opties om de cacls/rechten aan te passen. een voorbeeld: Met de opdracht "Cacls *.* /T /E /P guest:F" geeft u bijvoorbeeld de gastaccount alle rechten op alle bestanden in de huidige en onderliggende mappen. BJ
Hensat Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Geplaatst: 16 mei 2005 ja gebruik win xp ,ga vanavond aan de slag
Hensat Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Geplaatst: 16 mei 2005 dit /run-->cmd--> is me niet helemaal duidelijk heb van alles in getyped maar krijg geen goed comando,hoe typ ik het in uitvoeren?
Gast Geplaatst: 16 mei 2005 Geplaatst: 16 mei 2005 Via Start-->Uitvoeren-->hier in 't openspringend raampje typ je: [color:"red"] cmd[/color] of [color:"red"] cmd.exe[/color] en klik om te bevestigen op 'OK'. Dan opent er een nieuw zwart schermpje waar je achter de knipperende cursor je commando's kwijt kunt.
Hensat Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Geplaatst: 16 mei 2005 als ik normaal de map deel zoals jij beschrijft en dan naar beveiligen ga machtigen, en ik kies voor alleen lezen dan kan ik nog steeds bestanden wissen volgens mij heb ik alles met aanvinken geprobeerd,op deze manier hoort het toch ook te lukken?
Gast Geplaatst: 16 mei 2005 Geplaatst: 16 mei 2005 Als administrator kan je nu nog alles...maar de gewone users zouden indien 't goed gegaan is, enkel nog maar kunnen lezen.
Hensat Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Geplaatst: 16 mei 2005 thanks, ik moet nog wennen aan xp(users) heb het nog niet zo lang,en hier en huis gebruikt iedereen het zelfde acount
Gast Geplaatst: 16 mei 2005 Geplaatst: 16 mei 2005 Dan maak je een paar accounts aan, voor iedere huisgenoot ééntje. Jij bent bvb. beheerder van de computer(die is allermachtig). De rest maak je accounts aan met beperkte rechten...dan bepaal jij voortaan wie wat mag op de computer!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen