Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja het onderwerp geeft het al aan. Onze afzuigkap maakt op stand 1 al behoorlijk veel herrie. De afzuigcapaciteit is meer dan voldoende op stand 1. Nu wil ik op stand 1 de motor langzamer laten draaien. Hoe kan ik dat doen en welke componenten heb ik nodig. Ben ik leek op dit gebied.

VU Ultimo VTI. Triax 88 met vaste opstelling 13/19,2/23,5/28,2/28,5. 
Leer van gisteren, leef vandaag en droom van morgen!

Geplaatst:

je zou een stopcontactdimmer kunnen proberen.

Die zet je zo in een stopcontact en de stekker van de WA-kap past er dan zo in. Er onder zit een klein instelknopje (dimmer). Kost zo'n 6 .. 7 Euro

Geplaatst:

Beste DSR9500,

Dat zou ik dus niet doen : een elektro motor is een inductief apparaat, en kan dus bij een dergelijke dimmer gevoelig worden voor fase verschuiving/versterking. Met als gevolg dat de output soms meer is dan de "onschuldige" 220 V. Fase aansnijding bij industieve belasting ( dus met cos Phi) kan leidden tot versterking van de fase. Bij een elektromotor zul je eerder komen tot een frequentieregelaar. deze zijn er in vele merken te verkrijgen, en zonder reklame te maken ( vandaar dat ik er twee noem : danfoss en sauter, bouwen prima modules, zijn ietsje duurder dan de 6 euri ( ongeveer vanaf 50 euri.

da's mijn mening

groeten

Fluister100

Geplaatst:

Bij een originele afzuigkap van Flakt,wordt dit gedaan door het tussen schakelen van dikke condensatoren.

Er zitten dan een aantal van die condensatoren achter een afdekplaat,daar heb ik die van mij ook een stuk rustiger mee kunnen krijgen.

Er zaten normaal 4 standen op,en de hardst lopende heb ik laten vervallen.

Maar als leek beter niet mee knooien,er staan gevaarlijke spanningen op.

Grtz.

Dreambox 8000 HD PVR 500GB SSD Triax 78 cm - Inverto black ultra twin-lnb - Moteck SG 2100 op 30 mtr boven n.a.p.

Geplaatst:

als je een beetje handig bent in de elektronica dan maak je er 1 zelf ooit heeft er in de elektuur een schema gestaan van een inductie dimmer die werkt zowel voor motoren als transformatoren goed.

Geplaatst:

Motoren (inductieve apparaten) kun je wel regelen met een electronisch dimmer.

Dit gebeurt bv bij traploos regelbare afzuigkappen, stofzuigers (zelfs tot 1800 Watt), boormachines en halogeenverlichting met transformator.

De goedkope dimmers die je bij een bouwmarkt haalt zijn officiëel niet geschikt voor inductieve belasting, hoewel ik dat wel vaker met succes heb gedaan.

Je kunt uitwijken naar een duurdere halogeen dimmer, want die is geschikt voor het dimmen van een inductieve belasting, namelijk een transformator.

Geplaatst:

Ik denk dat ik inderdaad dan voor de halogeendimmer kies. Moet natuurlijk wel een veilige weg bewandeld worden. Heren bedankt. En als er nog iemand anders is met een goede

oplossing, zeg het!

Groet, Xander.

VU Ultimo VTI. Triax 88 met vaste opstelling 13/19,2/23,5/28,2/28,5. 
Leer van gisteren, leef vandaag en droom van morgen!

Geplaatst:

Je moet gewoon eens kijken naar hoe die regeling werkt. Die condensatoren is een optie, maar veel gebruiken ook een systeem waar de standen een aantal spoelen op de motor in/uit schakelen.

Met een beetje boerenverstand (*) kun je de bedrading vaak wel wijzigen zodat alle standjes bijvoorbeeld eentje opschuiven en er op de laagste stand een spoeltje minder meedoet. Een alternatieve spoelendempoptie is om er twee in serie te zetten die normaal parallel staan (andersom moet je trouwens niet doen, je kunt de spoel dan overbelasten).

(*) boerenverstand heb je nodig om kortsluiting te voorkomen...

Geplaatst:

Ikan er nog aan toevoegen dat indien je een dimmer gebruikt ook even moet opletten welke minimale belasting noodzakelijk is om de dimmer goed te laten werken.

Mijn kastje doet . . .

gloeilampen 20-300 Watt

halogeen 20-100 Watt

maw minimale belasting moet in beide situatie 20 Watt zijn.

• Moderator
Geplaatst:

Als de afzuigkap maar 1 vaste lagere toerental moet hebben zou je ook een trafootje in serie kunnen zetten.schakelaar ertussen en dan kan je van de orginele toerental schakelen naar de lagere "gear"

goedkoop en iedere elctronica hobbyist heeft wel ergens een trafo liggen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen