The Librarian Geplaatst: 29 mei 2005 Geplaatst: 29 mei 2005 Citaat: Een speciale commissie binnen het Europees Parlement verwerpt het plan om binnen de EU gegevens over computergebruik en telefoon- en internetverkeer langdurig op te slaan. Het plan moet worden herzien. De commissie Burgerlijke Vrijheden meent dat het voorstel om al deze gegevens voor een jaar op te slaan, indruist tegen het idee dat iemand onschuldig is tot het tegendeel wordt bewezen. Alle Europeanen zouden daardoor op voorhand verdachte zijn, is het idee. Het verzet tegen het voorstel van voormalig Britse minister van Binnenlandse Zaken Blunkett is een initiatief van de PvdA-europarlementariër Edith Mastenbroek. Ze gaat er van uit dat het Europese Parlement in juni, wanneer er over het voorstel wordt gestemd, het plan definitief zal afschieten. Op dit moment heeft het Europees Parlement adviesrecht, na de invoering van de Europese grondwet zou het Parlement ook beslissingsbevoegdheid krijgen. Voorvechters van privacy zien naast zich telecombedrijven en internetaanbieders, die het voorstel van tafel willen zien of op zijn minst minder ambitieus gemaakt willen hebben. De kosten voor het permanent opslaan van zoveel gegevens zouden erg hoog zijn en technisch lastig zijn. Bovendien wordt er getwijfeld aan de kwaliteit van de informatie die uit de opgeslagen data kan worden gedestilleerd, aangezien niet de inhoud van e-mails, bezochte websites, telefoongesprekken of sms'jes wordt bewaard, maar alleen statische gegevens over het tijdstip en de lengte. De aanslagen in Madrid in maart 2004 brachten diverse landen ertoe het Blunketts voorstel te steunen, toen arrestaties van verdachten werd versneld omdat de politie toegang had tot telefoongegevens. Op dit moment bewaren telefoonmaatschappijen zulke belgegevens drie maanden lang voor de facturering - dat zou onder het nieuwe voorstel een jaar worden. Mastenbroek verklaarde tegenover nieuwsdienst Reuters dat er leden van de Europese Raad van Ministers hebben verklaard dat er momenteel "geen juridische basis" bestaat om langdurige data-opslag te eisen. Bron ZDnet.nl
Gorilla King Geplaatst: 29 mei 2005 Geplaatst: 29 mei 2005 Heeft volgens mij met dit draadje te maken. Ik vraag me af of het definitieve besluit hierover nou gevallen is, ik betwijfel het een beetje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen