Bari Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 ik heb een vraagje, ik sta op het punt een nieuw contract te tekenen bij een bedrijf alleen hebben die een CAO. Nu is het zo dat ik altijd al tegen collectieve afspraken ben geweest en als ik deze CAO lees snap ik meteen ook weer waarom, nu wil ik eigenlijk een contract tekenen bij dit bedrijf maar wil ik niks te maken hebben met de CAO is dit eigenlijk mogelijk ? alvast bedankt
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Het gaat om een CAO voor de beroepsgroep neem ik aan. Niet iedereen zit dan in die CAO, maar de mensen die in die beroepsgroep vallen wel. Wees er maar blij mee, er zijn mensen die er voor vechtren. Bovendien heb jij geen keuze lijkt me.
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Citaat: Het gaat om een CAO voor de beroepsgroep neem ik aan. Niet iedereen zit dan in die CAO, maar de mensen die in die beroepsgroep vallen wel. Wees er maar blij mee, er zijn mensen die er voor vechtren. Bovendien heb jij geen keuze lijkt me. Ik ben het met Sateh eens. De CAO zegt iets over de rechten en plichten van zowel werkgever als werknemer. Je moet het zien als een aanvulling/uitbreiding op het arbeidsrecht in het Burgerlijk Wetboek. Starter
Tippy Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Als je het niet eens bent met de CAO van dit bedrijf, is het dan wel verstandig om voor of met dit bedrijf te gaan werken? Tippy Xtrend 10000
Psychosammie Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Ik voel meer voor de redenatie van Bari. Een CAO wordt door bonden afgesloten. En daar wordt je niet altijd vrolijk van. Niet iedereen voelt zich collectief. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Ja, maar er valt niets te kiezen: De baan (in een beroepsgroep) heeft nu eenmaal die CAO. De baas heeft daar weinig mee te maken. Een secretaresse bij hetzelfde bedrijf zal in een heel andere CAO zitten, of mischien wel in geen. Als je daar geen zin in hebt: Doe het dan niet. De werkgever heeft die CAO niet bedacht.
Bari Geplaatst: 30 mei 2005 Auteur Geplaatst: 30 mei 2005 De secretaresse heeft dezelfde CAO dan, dit is een CAO die is afgesloten voor dit soort bedrijven en ja de werkgever zal zich verplicht moeten stellen omdat de bonden vinden dat het voor de hele bedrijfstak wordt ingevoert. Toch vind ik het erg jammer dat zo'n CAO verplicht wordt gestelt, het beperkt toch mijn keuze vrijheid in banen, ditn is voor mij een hele leuke baan, maar door die CAO ben ik gebonden aan voorwaarden waar ik niet achter sta
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Welnee. Binnen een bdrijf zijn zelfs wel 5 CAO's werkzaam. * Wat een tekst..
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Citaat: De secretaresse heeft dezelfde CAO dan, dit is een CAO die is afgesloten voor dit soort bedrijven en ja de werkgever zal zich verplicht moeten stellen omdat de bonden vinden dat het voor de hele bedrijfstak wordt ingevoert. Toch vind ik het erg jammer dat zo'n CAO verplicht wordt gestelt, het beperkt toch mijn keuze vrijheid in banen, ditn is voor mij een hele leuke baan, maar door die CAO ben ik gebonden aan voorwaarden waar ik niet achter sta Als jij het allemaal al weet, waarom ga je dan nog vragen stellen? Zonde van de tijd lijkt me..
Bari Geplaatst: 30 mei 2005 Auteur Geplaatst: 30 mei 2005 misschien heel raar hoor dat ik naast hier ook op andere plekken naar een antwoord heb gekeken. En dat ik stel dat ik het toch raar vindt dat een CAO verplicht wordt gesteld mag ik toch wel hier melden ?
prutsie Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Een CAO is precies wat het zegt te zijn, een Collectieve Arbeids Overeenkomst. Jij hoeft het met bepaalde zaken in die CAO niet eens te zijn, als je de baan aanneemt zal je je toch moeten conformeren aan deze afspraken. Ik begrijp eigenlijk ook niet wat ertegen is. Er zijn veel bedrijfstakken waar geen CAO is, de zogenaamde BV25 bedrijven. Resultaat van het ontbreken van een CAO is bijvoorbeeld geen pensioenvoorziening, daar moet je zelf maar voor zorgen, geen vastgestelde salarissen waardoor de gemiddelde salarissen vele malen lager liggen dan bij CAO gebonden bedrijven, een vaak zeer slecht geregeld ziekteverzuimsbeleid (bij ziekte krijg je slechts 70% van je salaris), direct ontslag bij constatering van een langdurigere ziekte of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Ik kan zo nog even doorgaan. Wat je zou kunnen doen is de passages in de CAO waar jij je niet in kan vinden schrappen of aanpassen zodat je je er wel i kan vinden. Een werkgever is namelijk niet speciaal gebonden aan die CAO, hij kan en mag met elke werknemer zelf een arbeidsovereenkomst aangaan. Beter zal je er alleen niet van worden waarschijnlijk. Ook is het wel raadzaam de arbeidsovereenkomst te laten toetsen door een advocaat arbeidsrecht of iemand van een vakbeweging. Anders ga je gegarandeerd onderuit. En wil je absoluut geen CAO, maar een persoonlijke arbeidsovereenkomst dan ga je toch gewoon voor een bedrijf werken welke onder de BV25 regeling werkt. Of je begint je eigen bedrijf. Dan verdien je als je werkt. Werk je niet dan verdien je ook geen cent. Gewoon ZZP-er. Doe ik ook. Zelf alles regelen. Oudedagsvoorziening, ziektekosten, de hele santemekraam. Simpel. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Gast Geplaatst: 30 mei 2005 Geplaatst: 30 mei 2005 Dit vind ik een bijzonder heldere uitleg. Hier gaat het om. Ook zelf kiezen. Je hoeft helemaal niets te ondertekenen. Geniet van de voordelen of smijt ze weg als het je niet bevalt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen