Gast Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 Beste mede hobbyisten, Ik wil op mijn hobbykamer op de 1e etage van mijn huis in de wcd randaarde aanleggen. Nu heb ik de groepenkast en alle lasdozen in elke ruimte open gemaakt. gebruik nu een nijlon trekdraak om te kijken welk kanaal er in de meterkast uitkomt bij de juiste groep. Of ik blijf ergens met mijn trekdraad steken, maar ik vind geen enkele mogelijkheid om in de meterkast te komen. Heeft er iemand een idee om te zorgen dat je met je trekdraad niet op een pijprand blijft hangen. Ik heb de woningbouw vereniging ook al gebeld voor een stroomschema, maar deze kunnen mij ook niet helpen. Mijn dank voor de eventuele tips. Met vriendelijke groet, Mario
Albert_H Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 Hallo Mario 39. Hoe oud is je huis ? Heb je al een centraaldozen systeem, dus onder elk lichtpunt in elke kamer een doos en vandaar uit naar alle wandcontactdozen en schakelaars, of nog een systeem waarbij de dozen bij elke aftakking in de leiding zitten? Bij een centraaldozen systeem moet je eigenlijk vrij snel in de meterkast komen. Door het uitschakelen van de groep waar je de randaarde bij wilt trekken kun je even kijken welke ruimtes er nog meer zonder spanning zitten, en dan ook meestal wel snel de route naar de meterkast uitvinden. Bij een niet centraaldozen systeem kan er op een ongelukkige plaats altijd nog een doos zitten. Vaak kun je door een draad die in een doos de pijp ingaat wat heen en weer te bewegen aan de andere kant wel zien of hij in de betreffende doos om installatie kast uitkomt. Als de trekveer er moeilijk door gaat is vaak de beste oplossing om deze er dan met een bestaande draad die je even losmaakt door te trekken en dan de oude en de nieuwe draad er gelijktijdig weer in te trekken. Ik heb zelf nog nooit met een nylon trekveer gewerk, maar met een metalen trekveer haast nooit problemen. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Steve Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 ik denk dat je nog een doos vergeten bent .jou wand contactdoos op jou kamer gaat naar een centraaldoos (de lamp in de kamer)van deze doos gaat er een uitgang naar jou schakelaar ,en een andere uitgang naar waarschijnlijk de lamp in de gang boven.vanaf deze doos gaat er waarschijnlijk ook een uitgang naar beneden (groepenkast) wat je ook kan doen is de aarde uit de douche halen
Gast Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 De woning is een eengezinswoning met 2 etages ca 22 jaar oud waarvan de vloer van de zolder van hout is en de rest van beton. DE centraaldozen waar het om gaat zitten op de eerste etage dus in de houten vloer. Ik heb de juiste groep al uitgeschakeld en de meterkast geopend. Van de werkkamer boven heb ik al met veel moeite een draad naar een centraaldoos van een andere slaapkamer kunnen trekken. Vanuit de slaapkamer probeer ik via de diverse kanalen van de centraaldoos waar ik met de trekkabel uitkom, hij gaat er ca 7.5 meter in en daarna gaat deze niet verder. Ook vanuit de meterkast probeer ik via de buis van de betreffende groep te kijken waar ik uitkom. maar ook hier stop ik na 7 meter. ik heb inmiddels alle lampen op het plafond omlaag gehangen en de dozen geopend om te zien of daar de trekdraad uitkomt. Maar JA rara politiepet geen resultaat. Ook heb ik geprobeerd om via de centraaldoos vanuit de badkamer op de slaapkamer te komen, maar dit lukt ook niet. Groetjes,, Mario
Albert_H Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 Wordt de groep waar het om gaat alleen gebruikt op de bovenverdieping, of wordt b.v. de gang, het lichtpunt in de keuken of het toilet ook vanuit die groep gevoedt? Als beneden ook nog een aansluiting op deze groep zit kan de voeding voor de slaapkamer ook vanuit die doos komen. Als je de doos in de slaapkamer bekijkt, dan kun je de buizen waar een zwarte draad inzit buiten beschouwing laten. De kans dat er een hotel schakeling naar buiten de slaapkamer gaat is vrij klein. Probeer op die manier de voedende buis te localiseren. De centraal dozen die bij een bepaalde groep horen mogen geen verbinding hebben met dozen van een andere groep, dus moet je de dozen van de groep waar het om gaat goed kunnen localiseren. Door voorzichtig aan één van de draden uit de buis van de betreffende groep in de meterkast te trekken moet je de beweging van deze draad in de centraaldoos waar hij heen loopt kunnen zien. Trek deze draad in de doos wel even terug, om overal wat laslengte te houden. Succes met zoeken. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Geplaatst: 2 juni 2005 Geplaatst: 2 juni 2005 mischien een wat simpele vraag, maar welke kleuren draad heb je in de dozen zitten die je opengedraaid hebt? als je in een van die dozen een geel/groene tegen komt hoef je niet verder te zoeken. en die houten vloer hoe is die aan de onderkant afgwerkt? zit daar een plafond tegen aan gespijkerd of zo en weet je zeker dat daar tussen niet ergens nog een doos verborgen zit. zit er ergens een verborgen doos sloop dan niet het plafond eruit maar probeer van bovenaf een plank uit de vloer te zagen, doe dit precies in het midden van de draagbalken dan kun je hem er later zo weer tussen plaatsen
Gast Geplaatst: 3 juni 2005 Geplaatst: 3 juni 2005 De groep waar het om gaat wordt alleen gebruikt op de eerste verdieping. Ik heb ook al de fase gevonden welke op de bovenverdieping de rest van de slaapkamers voedt, door telkens een bruine draad los te maken uit de lasdop. Vanuit deze slaapkamer heb ik al een geel/groene draad doorgetrokken naar de kamer waar de aarding moet komen. Vervolgens heb ik aan de draad getrokken vanuit de meterkast van de betreffende groep, maar geen beweging bij een van de centraaldozen boven. Ik kan met de trekdraad vanuit de slaapkamer 7 meter duwen, alsook vanuit de meterkast 7 meter. Ik blijf dit raar vinden. Groetjes mario.
Gast Geplaatst: 3 juni 2005 Geplaatst: 3 juni 2005 en heb je de blauwe ook al geprobeerd? zit de zolder ook op die groep? als dit zo is dan moet je daar ook gaan zoeken. komt er uit die buis waar die vermoedelijke voeding inzit mischien ook toevallig een zwarte draad? dan zit er ergens nog een schakelaar tussen met een lasdoos ik denk toch echt dat er ergens mog een lasdoos inzit, of dat er mischien ergens een knik inzit. zit meestal niets anders op dan een plank uit de vloer te halen en te kijken wat er precies aan de hand is. geloof me ik heb vroeger tijdens renovaties lasdozen gevonden op de gekste plekken, juist daar waar je nooit een lasdoos zou vermoeden
Gast Geplaatst: 3 juni 2005 Geplaatst: 3 juni 2005 De buis waar de voeding inzit zit geen zwarte draad. De zolder zit niet op die groep. De woning is een huur woning, kan ik de woningcorporatie hiervoor niet laten opdraaien. Ook wil ik in de keuken een kookgroep met 2x 220 volt. Ben bang dat hiervoor ok geen aansluiting zit. Groeten mario
Ronsworld Geplaatst: 3 juni 2005 Geplaatst: 3 juni 2005 Hallo Mario 39, je hebt toevallig niet de mogelijkheid om een complete nieuwe leiding of drie aderige kabel te trekken vanaf de meterkast naar de hobbykamer? Dit zou de simpelste oplossing wezen. Voor een kookgroep met 2 X 220 zul je toch een groepsuitbreiding moeten doen in je meterkast, is waarschijnlijk voor een elektrisch of inductieve kookplaat? Over het algemeen blinken huurwoningen (van die leeftijd) niet uit in de grote hoeveelheid aan groepen. HCO. It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle... ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..
Gast Geplaatst: 3 juni 2005 Geplaatst: 3 juni 2005 woning is 22 jaar oud. volgens mij was het toendertijd verplicht om een extra buis te instaleren die rechtstreeks naar de keuken ging voor aansluiting van een eventuele boiler of kooktoestel. meestal zit deze verstopt op de plaats waar je gasaansluiting zit dus waar nu waarschijnlijk je gastoestel staat. of hij zit in de muur achter je aanrecht, kijk ff in de kastjes onder de wasbak. ik denk niet dat je de verhuurder hoeft te vragen om die aardaansluiting daar de huisinstalatie voldoet aan de eisen en zij daarom niet verplicht zijn omdat alsnog te veranderen of aan te passen. zit er in die hobby ruimte mischien een centrale verwarming? zo ja dan is er een mogelijkheid het is wel een lapmiddel dat eigenlijk niet volgens de regels is maar wat wel werkt. je zou een draad kunnen bevestigen aan de aan en afvoerleiding van de verwarming en deze als aarding kunnen gebruiken. controleer wel voor de zekerheid of de verwarming ook geaard is meestal kun je dit vinden in de douche want daar moeten alle water en cv leidingen geaard zijn. nogmaals het is een lapmiddel dat eigenlijk niet gebruikt mag worden maar het werkt wel DOE DIT ALLEEN ALS DE INSTALATIE OVER EEN AARDLEKSCHAKELAAR BESCHIKT!!!! als er geen aardlekschakelaar in de instalatie zit dan raad ik je dit af
Gast Geplaatst: 6 juni 2005 Geplaatst: 6 juni 2005 Het is gelukt. Ik heb dmv een stalen trekveer en veel kracht de veer in de bovenverdieping gekregen. Rest nu nog de kookgroep. Hiervoor moet inderdaad een uitbreiding op de groepenkast komen, maar waar ik bang voor ben is of er een buis loopt achter de kookplaat. Weet iemand in hoe verre een woningbouw vereniging hiervoor in tegemoet moet komen. Dit zijn namelijk een van de duurste huurwoningen in roosendaal. Groetjes en nogmaals veel dank voor de bruikbare tips. Mario
Gast Geplaatst: 6 juni 2005 Geplaatst: 6 juni 2005 als je toch een extra groep gaat maken voor de keuken, dan kun je het beste met een (of mogelijk zelfs twee) grijze kabel onder het huis door naar de keuken. gat ik de keukenvloer en in de meterkast. en onder het huis een dikkere buis erom heen om de kabel zo hier en daar vast te kunnen zetten. p.s koken op gas lijkt me toch wat goedkoper ;-)
maestro Geplaatst: 6 juni 2005 Geplaatst: 6 juni 2005 Kun je er niet bij via de kruipruimte onder je huis ?? groetjes, Maestro - - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - - ** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **
Gast Geplaatst: 6 juni 2005 Geplaatst: 6 juni 2005 als het goed is moet die aansluiting al in je keuken zitten was namelijk een normeis toendertijd. de elektriciteitsmij. keurde de instalatie af als hij er niet was. kijk eens of er in de meterkast ook losse buizen zitten die niet op de groepenkast gemonteerd zijn. als dit zo is steek dan hier je trekveer eens in en kijk waar je uitkomt. als je onder de vloer gaat om een aansluiting te maken kun je het beste een 4 aderige vmvk-as oftewel grondkabel met staalmantel gebruiken dan heb je geen buizen nodig. die mag je zo over de grond leggen zonder vast te zetten is wel wat duurder maar ook makkelijker
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen