Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil een prime focus schotel op een stab HH100 gaan zetten.

Volgens de formules in de handleiding kan ik de elevatie van de schotel op de motor berekenen.

Elevation=P-(60-latitude)

waarbij P beschreven wordt als de elevatie hoek van de schotel zoals opgegeven door de fabrikant. Heeft men het hier over de offset van de LNB van de schotel of de hoek zoals ik die zou moeten instellen op een satelliet pal op het zuiden als ik een vaste opstelling zou hebben?

Met andere woorden, is P voor een prime focus schotel dus 0 graden, of een 32 graden (als je op een 51 graden noorderbreedte woont)

Receiver: Xoro HRS 8520, Diseqc switch

Schotel op 28,2 graden Oost en 19,2 graden Oost (BVN)

Geplaatst:

Mijn strategie was de motor te monteren volgens de schaal op het motortje.

Vervolgens de schotel er op: die moet natuurlijk even hoog wijzen als voorheen.

De formule opnieuw: Elevation=P-(60-latitude). 60 graden is een hoek van de motor (knik in de as) en de latitude is de breedtegraad. Dat verschil is dus de hoek die de motoras maakt met de verticaal (in de hoogste stand).

Zoveel hoger of lager moet de schotel dus dan 'normaal'.

Thomas

Geplaatst:

Zet gewoon de HH100 goed en zet de schotel erop iets omhoog of omlaag bij het beste signaal staat hij goed.

Ook voor de rest van de te bekijken sat's.

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Geplaatst:

Volgens mij gaat dat niet lukken, want de hoek van de schotel en de rotor zorgen gezamelijk voor het volgen van de Clark Belt.

Als de hoek van de schotel nul is, loopt hij volgens mij met verdraaien naar boven.

Maar er zal vast wel een schotelaar zijn met verstand van wiskunde die het kan berekenen.

Succes Theo50

Geplaatst:

Citaat:
waarbij P beschreven wordt als [color:"red"] de elevatie hoek van de schotel zoals opgegeven door de fabrikant [/color] . Heeft men het hier over de offset van de LNB van de schotel of de hoek zoals ik die zou moeten instellen op een satelliet pal op het zuiden als ik een vaste opstelling zou hebben?

Dat lijkt me dus de Offset hoek van de schotel .

Als je de motorelevatie op 51º zet (als dat jouw lokatie is ) , de primefocus met een hoekmeter of gradenboog en schietloodje op ± 30º zet , moet je op Sirius je "nulpunt" vinden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:
Citaat:
Volgens mij gaat dat niet lukken, want de hoek van de schotel en de rotor zorgen gezamelijk voor het volgen van de Clark Belt.Als de hoek van de schotel nul is, loopt hij volgens mij met verdraaien naar boven. Maar er zal vast wel een schotelaar zijn met verstand van wiskunde die het kan berekenen.Succes Theo50
Het kan wel degelijk. Als de motoras de goede richting heeft en de schotel de Sirius "ziet", zal de schotel ook de andere satellieten waarnemen. Dat vergt geen zware wiskunde, maar het is wel lastig om dat in woorden uit te leggen.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Waarom zou je een prime focus willen gebruiken?

Die biedt alleen maar nadelen tov offset, zeker bij kleine schotels.

Geplaatst:

We gaam verhuizen naar Sri Lanka, ongeveer 7 graden NB. Daarbij lijkt me het afstellen van een offset schotel lastig, een prime focus wijst dan vrijwel kaarsrecht naar boven. Overigens is het aantal KU band kanalen beperkt, ik wil dan ook aan C-band gaan doen, BVN is dan bijvoorbeeld ook te ontvangen.

Geplaatst:

Tja,dat uitrichten op de Sirius kun je dan ook wel vergeten.Ik vraag mij af wat voor formaat schotel je wilt gaan gebruiken voor de C-band, boven de 1,20 mtr. houd het toch wel op met een stab motor.Ik denk dat je meer hebt aan een schotel met een polarmount.

Geplaatst:

Citaat:
Daarbij lijkt me het afstellen van een offset schotel lastig

Met een stab motor die gemaakt is voor offset lijkt mij het afstellen van een primefocus nog lastiger, zo niet onmogelijk.

Maar er speelt nog iets, ik heb niet zo'n motor dus ik kan het niet nakijken, maar wat is de laagste breedte graad die je kunt afstellen?

Die motor houd denk ik geen rekening met de declinatie, zeg maar de correctie hoek, die is hier 7 graden en daar bijna 0

Geplaatst:

Je kunt de stab natuurlijk gewoon meenemen naar Sri Lanka. Maar de beste oplossing voor wat jij wilt, is op Sri Lanka al lang gerealiseerd. Laat je voorlichten door de lokale bevolking en betrek je spullen zo nodig van daar. Je receiver neem je natuurlijk wel mee als die het lokale voltage aankan.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

We gaan het maar eens bekijken, als het me gelukt is (of niet), zal ik jullie op de hoogte brengen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen