Ga naar inhoud

Hoe schotel makkelijk -verwijderbaar- achter raam?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo schotelaars

Binnenkort ga ik verhuizen en het ziet er naar uit dat er geen balkon beschikbaar is. Hier in Oslo zijn ze nogal streng tegen het plaatsen van schotels, niet de gemeente, maar de eigenaarsverenigingen van flats e.d. Montage aan de buitenkant is dan ook niet mogelijk.

Nu mijn vraag: weet iemand van een handige constructie waarbij je een schotel voor het raam plaatst, maar ook weer gemakkelijk opzij, naar boven/onder schuift of klapt o.i.d. met behulp van een mechaniek? Iets als een bureaulamp met veren of anderszins? Ik ben erg benieuwd naar ideeën en reeds uitgewerkte uitvoeringen. Ik denk aan een schotel van kleiner dan 60 cm (want dat heb ik nu en daarop heb ik zat reserve om kleiner te gaan) of eventueel een vlakschotel.

Met groet uit zonnig Oslo

Geplaatst:

Ik weet niet of het jouw vraag beantwoordt, maar een foto van mijn opstelling en vrijwel alles waar je aan moet denken bij een opstelling achter het raam, vind je op mijn webpagina (zie mijn profiel). Als het gemakkelijk te verwijderen moet zijn, is een campingstandaard wel handig denk ik. Ergens op www.satellitemagazine.com (rubriek Achtergronden) vind je ook een mooie foto met montage aan een stoel. Heb je ook al aan vaste montage van een transparante schotel gedacht (zie bijlage)?

post-15029-1318258279,7004_thumb.jpg

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

ik zie veel mensen met plaatsings problemen,iedereen blijft zich op de grote schotel orrienteren,kijk is naar een camos,dit is een klein vierkant plaatje die je haast overal kunt plaatsen.

Er zijn zelfs zelfzoekende uivoeringe,hiermee is dit een automaat,die een kwart kost van de reguliere automaten(ook geschikt voor kampeerders).

Geplaatst:
Citaat:
ik zie veel mensen met plaatsings problemen,iedereen blijft zich op de grote schotel orrienteren,kijk is naar een camos,dit is een klein vierkant plaatje die je haast overal kunt plaatsen.
Bedenk wel, dat je achter glas heel wat meer signaalreserve moet hebben dan in de open lucht. Biedt een camos dat ook?

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb hier en daar wat over de Camos gevonden (zowel de automatische als die je met de hand moet plaatsen), maar echte specs over dB, vergelijkbaarheid met die-en-die schotel met die-en-die LNB heb ik nog niet gevonden. Ramen zijn hier altijd van dubbel glas, maar niet noodzakelijk HR++ of iets anders storends.

Heeft iemand hier zo'n ding, eventueel zelfs vergeleken met een gewone schotel?

Huidige gegevens:

Hier heb ik een schotel van 70 cm breed en 60 cm hoog (ovaal) met een nieuwe maar cheape LNB van Samsung, dus niet onder de 0,7 dB (staat er trouwens niet eens op). Ontvangst van de NL-kanalen ligt hier op 43%Level/78%Quality (op BVN, Humax 5300) bij bewolkt maar niet regenachtig weer. Blokvorming treedt pas op bij 35%/20% (ook op BVN, hiervoor heb ik de schotel zover weggedraaid tot er af en toe blokjes kwamen). Bij de andere frequentie (die van NL1 2 3) heb ik een iets minder goed ontvangst. Als de schotel goed uitgericht staat, wat niet altijd het geval is omdat-ie maar ergens op een doos staat zonder statief, heb ik altijd goed ontvangst, zelfs bij sneeuwval. Ik hoop dat deze gegevens bijdragen in het kunnen aan- of afraden van een vlakschotel voor het raam. Buiten het Nederlandse basispakket zou het leuk zijn om de Duitse zenders en ander spul te ontvangen, maar ik zie dat meer als een bonus dan als een noodzakelijkheid.

Groeten uit Oslo

Geplaatst:

Die Camos werkt waarschijnlijk met een antenne-array. De signalen van al die antennetjes wordt gesynchroniseerd. Misschien maak ik je voor niks bang, maar het zou kunnen zijn dat door de brekende werking van het glas de synchronisatie van de invallende golven op die antennetjes spaak loopt. Een gemotoriseerd systeem achter glas schijnt vanwege de breking van satellietgolven niet te werken. Ik zou eerst een proefopstelling maken met de spullen die je nu hebt om te weten wat je verwachten kunt. Pas dan moet je gaan denken over eventueel prijzige vervangingen.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

hoi,

vergeet het maar om een camos achter een raam te plaatsen.

het is een alternatief voor een schotel en zeker geen vervanging.

regards bommeltje

[color:"bleu"]to do is to be,to be is to do,dobedobedoo[/color]

[color:"red"]triple dragon incl skyworld[/color]

smart msp 01/dreambox7000s/manhattan550 blindsearch/dreambox 500c/dreambox 7020

Geplaatst:

Ik heb een camos (automaat) en die ontvangt echt niets achter dubbelglas. Hij zoekt wat en gaat dan weer in de startpositie staan. Open ik het raam dan is er binnen 30 seconde beeld. Het dubbelglas is geen HR++..

Over het algemeen is en camos een leuke schotel voor op de camping. De automaat voor het lui instellen van de astra 1 en 2. Maar voor thuis gebruik niet te gebruiken helaas.

Philips/Pace DSR-2221, triax 80cm, twin lnb canaldigitaal

Geplaatst:
Citaat:
Ik heb een camos (automaat) en die ontvangt echt niets achter dubbelglas. Hij zoekt wat en gaat dan weer in de startpositie staan. Open ik het raam dan is er binnen 30 seconde beeld. Het dubbelglas is geen HR++..
Over het algemeen is en camos een leuke schotel voor op de camping. De automaat voor het lui instellen van de astra 1 en 2. Maar voor thuis gebruik niet te gebruiken helaas.

Ik DENK dat de benaming HR+ of HR++ er wellicht niet toedoet.
Dubbelglas wordt ook uitgevoerd met een onzichtbare metaalfolie (lees flim)
Die zal in ieder geval desastreus zijn lijkt mij.

Oké, dat glas het signaal breekt zal absoluut, maar om te zeggen dat dubbel
glas per defenitie niet mogelijk is met een binnenopstelling vraag ik mij af.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Geplaatst:

Wellicht is zo'n Camos wel een alternatief bij een krap balkon of misschien in een buitenboord gehangen plantenbak? Ik houd 'm in elk geval in gedachten. Over het dubbele glas van hier weet ik verder niets.

@Wegenwacht: heb je je Camos met een gewone schotel kunnen vergelijken qua signaalsterkte?

Geplaatst:

Je kan een schotel achter je raam plaatsen ( in de kamer ) dat werkt. als je raam rechtop staat. ik heb het ook eens geprobeerd onder een schuin dakraam en dat werkte niet wazig genoeg.

maar inderdaad glas met een soort staal laag of gelaagt glas werkt per definitie NIET, ook moet je raam wat groter zijn dan je schotel ben ik achter gekomen een klein raam gaat ook niet. maar of het met dubbel glas temaken heeft dat het niet gaat is onzin, want ik heb het met een 60 cm schotel achter dubbelglas werkend gehad op de astra, met signaal sterkte van ong 65 op de satfinder. buiten het glas was deze vreemd genoeg maar 2 meer dus 67 op de satfinder. dus ik vermoed zoals ook al aangegeven is het eerder samenhangt met wat voor glas er gebruikt is dan of het dubbel glas of enkel glas is, het dakraam wat ik probeerde was ook enkel glas maar volgens mij door de geplaatste hoek kaatst het signaal af. wellicht dat als ik het raam iets had gekanteld dat het wel had gewerkt.

Dreambox 7000 / DM500 / Samsung9500 VIA CI / 0.3 lnb / 85 cm schotel ( 20"west to 45 east ) z=z^2 +c

Geplaatst:

Dat de schotel kleiner moet zijn, dan het raam is onzin. Er komt een evenwijdige satellietbundel door het raam binnen. Hoe meer je daar van meepakt, hoe beter. Optimaal is dus een schotel met een diameter die groter is dan de diagonaal van het raam. Wel moet je er rekening mee houden, dat de satellietbundel neerwaarts je raam binnen komt. De schotel moet dus lager staan dan het raam. De signaalsterkte varieert misschien niet zoveel, de signaalkwaliteit des te meer. Maar dat kun je niet meten met een eenvoudige satfinder. De stand van het glas doet er vooral toe als het signaal erg zwak is. Heb je voldoende reserve, dan is het verschil nauwelijks meetbaar. Verticaal glas verdient praktisch gezien de voorkeur: bij regen of sneeuw heb je dan veel minder snel blokvorming of uitval.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

De camos is uit zichzelf niet (spat) waterdicht !!! Je moet hem in een hoes doen om hem eventueel in de regen buiten te laten staan. Er zijn wel alternatieven, kijk in ieder geval eens naar de cubsat. Geef eens een zoeker op google en je vind er informatie over.

Philips/Pace DSR-2221, triax 80cm, twin lnb canaldigitaal

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen