Ga naar inhoud


KPN krijgt concurrentie op het vaste net


Gast Yngwie

Aanbevolen berichten

bron: FOK

 

De KPN verliest zijn monopolie op het vaste telefoonnet. Ook bedrijven als Tele2 en Scarlet mogen vanaf begin volgend jaar abonnementen gaan verkopen. "De consument zit nu nog met een navelstreng vast aan KPN. Dat gaan we aanpakken", aldus Opta-voorzitter J. Arnbak. Hij verwacht dat de prijzen voor vaste aansluitingen vrijwel zeker zullen dalen.

 

Nu is het nog zo dat iedereen die via het vaste net wil bellen bij de KPN moet aankloppen voor een abonement. Alleen mensen die vast telefoneren via de kabel kunnen om de KPN heen, maar dat is nog geen vijf procent van de klanten. "Als het gaat om vaste aansluitingen, heeft KPN een aandeel van 95 tot 99 procent. We vonden dat we die markt een zetje moesten geven. Eigenlijk is het zelfs een harde duw, maar dat doen we omdat dit ons op economische gronden zinvol lijkt", aldus Arnbak.

 

Arnbak sluit ook niet uit dat er nieuwe OPTA-maatregelen komen op het gebied van de mobiele telefonie, nu KPN Telfort heeft overgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


zijn we dan straks goedkoper uit??

 

ik denk van niet

 

wie gaat het net dan onderhouden , nieuwe aansluitingen aanleggen

 

 

daarmee waren we bij kpn best goed af

 

kijk maar bij de energiebedrijven, zijn we er beter van geworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat er abonnementen komen op de zelfde basis als de mobiele tak.

 

€ 15,- in de maand incl. 500 bel minuten, ik erger me nu d**d aan:

Abonnements geld € 22,-

Gebelde nummers € 3,-

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kopernet is en blijft van KPN en die wil geld zien voor het gebruik.

Nu heb jij dus kosten voor het netwerk via de KPN en telefoonkosten via een alternatieve aanbieder.

Het word nu mogelijk om alleen een rekening te krijgen van de alternatieve provider, zodat je niets met KPN te maken hebt.

Maar, zoals gezegt, KPN wil geld zien voor het gebruik van hun netwerk en dus betaald jouw provider dat aan KPN en brengt dat dan bij jou in rekening.

 

Kan het een ander goedkoper worden? Ik denk het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat dit de algehele dienstverlening niet ten goede komt.

KPN is als een mammoet: relatief onbewegelijk, vrijwel ondoordringbaar voor buitenstaanders maar daardoor ook een over het algemeen goed betrouwbare instantie.

KPN bestaat uit vele divisies, waarvan in relatie tot dit nieuws "telecom" de belangrijkste is. Uit ervaring weet ik echter dat de divisies op zich prima functioneren maar, wanneer er meerdere divisies een opdracht gezamenlijk moeten vervullen, dit vaak op problemen stuit. De onderlinge communicatie hapert dan nogal eens aangezien de divisies op zichzelf al kleine mamoetjes zijn en hierdoor niet goed samenwerken: flexibiliteit ten opzichte van elkaar ontbreekt.

Als je nu telecom ook nog gaat opsplitsen in infra en in een consumententak, dan vrees ik dat je dit laatstgenoemde verschijnsel dus een stuk vaker zal gaan krijgen. Zeker in het begin zal daar bovenop de samenwerking met andere aanbieders nog eens een stuk lastiger gaan, zoals we dit al bij iedere andere toelating van derden op het kpn netwerk hebben gezien.. Hierdoor zijn de responsetijden van deze derden dus een stuk hoger dan die van kpn zelf, waardoor de dienstverlening van deze derden onbedoeld slechter functioneert dan een kpn abonnee dit heeft..

 

Verder, afgezien van bovenstaande, hoeveel goedkoper KAN het nog? Bij het uitsplitsen van kosten worden de individuele bedragen vaak hoger en wordt het voor de consumenten enkel maar duurder. Toegegeven, gesprekskosten naar gsm's zouden wel omlaag kunnen dankzij de concurrentie maar de andere tarieven zijn al redelijk laag en ook het vastrecht zal weinig speling bieden en dus hooguit de gelijke prijs blijven als het al niet duurder wordt.

 

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat dit plan een mooi ideaal is maar in de praktijk alleen maar geld gaat kosten van de eindgebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alles te veel gaat opdelen krijg je problemen zoals bijvoorbeeld wie bepaalde onderhoud moet doen wie storingen moet verwerken ed...kosten die onderling verrekend moet worden. Ik vind dat KPN het nog wel goed doet, alleen er moet een optie kopmen om ADSL zonder telefonie mogelijk te maken, zelfs als je budget neemt betaal je nog ruim € 9 in de maand.

 

Zie maar hoe het gaat bij de NS, de rails zijn van een andere firma, de conducteurs zijn van een andere firma en de treinen zijn weer van een andere firma. Hoeveel zinloze onderdelen zijn er daar wel?

*** Humax 5400Z Loader H2.08 TOH 3.4_HoT EMU 10.0 Triax 110 STAB 120HH ***

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat dit plan een mooi ideaal is maar in de praktijk alleen maar geld gaat kosten van de eindgebruikers.


Dat laatste denk ik ook. Want KPN zal zeker geld gaan vragen voor het gebruik van de lijnen (zoals met ADSL al het geval is als men geen telefonie heeft) en, hoewel ik geen KPN fan ben, dat is gewoon eerlijk ook: KPN heeft die lijnen aangelegd (de meerderheid met overheidsgeld weliswaar) en onderhoud ze, concurrenten kunnen nu dus gebruik maken van de lijn tussen huis en centrale die KPN soms al jaren onderhoud. Daar mag wel een huur voor gevraagd worden. Als ze zelf lijnen aan zouden leggen met eigen telefooncentrale's zou het trouwens toch een stuk duurder zijn.

Laten we verder eens naar ongemakken voor de consument kijken. Daar zullen dezelfde bijzitten zoals nu bij ADSL via een 'alternatieve' aanbieder: Als er een fout zit in de telefooncentrale moet men eerst toestemming van KPN krijgen om daar in te mogen, als er een storing in de lijn telefooncentrale -> huis zit zal KPN dat moeten oplossen. Allemaal dingen die langzamer zullen werken dan met één aanbieder die eigen lijnen heeft.

Maar we zullen wel zien of men de prijs echt omlaag krijgt. Gebleken is de laatste jaren dat als KPN de kosten wilde verlagen dat dat niet mocht van de OPTA vanwege 'concurrentievervalsing' (maar wel zeuren dat het zo duur is) maar wat zullen ze nu doen als KPN de eerste stap naar lagere prijzen zet (wat toch logisch zou zijn)?

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
zelfs als je budget

 

Volgens het elektronische keuzeformulier op kpn.com is het belbudget abonnement niet meer beschikbaar. Nu kan je alleen nog kiezen uit belbasis en belplus (3).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Volgens het elektronische keuzeformulier op kpn.com is het belbudget abonnement niet meer beschikbaar. Nu kan je alleen nog kiezen uit belbasis en belplus (3).


Dan heb ik je denk ik niet goed gekeken, of ISDN gekozen. Kijk maar eens op http://www.kpn.com/kpn/show/id=878871/sc=cd931b

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens het idee dat de opta bestaat om KPN te pesten. Ik vraag me echt af of we als concurent nu zo blij moeten zijn met veel dingen die de opta bekokstooft. Ik denk bijvoorbeeld aan het verbod aan kortingen op de vaste lijn. Het verbod op het 'gratis' voicemail. En nu deze actie. KPN was ansich al een tijdje geen monopolist meer op het vaste net (VoIP, carier (pre) select, kabel-telefonie). Ze heeft wel de kabeltjes in handen (en daar overigens ook voor betaald). Die blijft ze ook in handen houden. Dus veel meer dan bepaalde bedrijven de mogelijkheid geven om consumenten van een totale nota te voorzien ipv twee nota's van verschillende bedrijven verranderd er ook niet. Maar een kreet als 'KPN verliest haar monopolie op het vaste net' schrikt wel inversteerders af en kost ze aandeelhouders (lees: geld).

Het bedrijf zal dus moeten inkrimpen en dat zal best wel eens ten koste kunnen gaan van de (in mijn ogen tot nu toe goede) dienstverlening. Of ik de ruil van goede dienstverlening voor de mogelijkheid tot een nota van een ander bedrijf nu zo'n goeie vindt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...