Con Geplaatst: 23 juli 2005 Geplaatst: 23 juli 2005 Ik wil een uitbreiding hebben qua opslag en overweeg een 200GB HD te kopen. Met las uitgangspunt dat mijn bestaande schijf in gebruik blijft. Mijn moederboard ondersteund IDE (UltraDMA133/100/66 support) Nu zie ik regelmatig het fenomeen ATA, terwijl ik zocht onder IDE. Ik had de beleving dat IDE een interface aanduiding was en ATA ook. Of heb ik het mis? HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gast Geplaatst: 23 juli 2005 Geplaatst: 23 juli 2005 IDE, ATA is eigenlijk hetzelfde. Dus een 100 gb ATA-schijf is hetzelfde als een IDE schijf. S-ATA daarentegen is de nieuwe eend in de bijt. Deze heeft t.o.v. ATA 133 een doorvoersnelheid van 150 Mb/s. Je dient alleen te beschikken over S-ATA aansluitingen (onboard of via een PCI kaartje) om ze te kunnen gebruiken. DUS : ATA-33 ATA-66 ATA-133 S-ATA-150 zijn de resp. doorvoersnelheden van de HDD's. Daarvoor waren het de PIO modes waaraan je kon zien hoe snel een device was, waarbij 1 het laagste was en Pio mode 4 de snelste versie. Daarna kwamen de ATA ook wel UDMA schrijven op de markt. IDE is de algemene benaming van de controller die HDD's, CDROM's en DVD's etc. aanstuurt en staat voor 'Integrated Drive Electronics' S-ATA staat voor Serial ATA waarbij de data nu serieel wordt doorgegeven. Het "oude" IDE is in principe P-ATA (paralelle variant). In de praktijk merk je niets van S-ATA omdat in de regel de controllers de bottleneck zijn. In de praktijk kom je dus eigenlijk nooit aan die snelheid. Tenzij je in RAID (striped) gaat werken, dan kun je DAARMEE snelheidswinst behalen. Bij een normale configuratie kan het zelfs voorkomen dat een goeie "oude" IDE schijf beter presteert dan een nieuwe van het S-ATA principe. 't Is dus maar waar je voor kiest. Final note : Ze kosten een fractie meer en er worden nu modellen uitgeleverd waarbij ook de stroomvoorziening naar de nieuwe standaard is gebracht dus let daar eventueel WEL op als je nog niet van DIE connectors op je Mobo/Voeding hebt zitten.
Con Geplaatst: 23 juli 2005 Auteur Geplaatst: 23 juli 2005 Ik denk héél duidelijk. Ik overweeg zeker geen S-ata aan te schaffen. En kan dus nu met een gerust hart verder surfen en zien waar ze prijsvriendelijk zijn, inmiddels gehinderd door een beetje kennis. Bedankt voor de snelle reactie. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen