Gast Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Hallo, Ja, ik ben nieuw hier. Na eindeloos martelen heb ik toch even de hulp van de experts nodig, vrees ik ;-) Ik heb nu: een ovale offset 80 cm schotel (Schwaiger, Aus Deutschland) gericht op Hotbird 13gr (LNB-A) met een monoblock voor Astra 1 19.2gr (LNB-. De Astra 1 zit rechts "als ik naar de satelliet kijk" (dus links als ik de schotel IN kijk). Dus precies zo als het tekeningetje in de DB. Het werkt prima. Nu wil ik ook Astra 2. Wat is nu wijsheid? Volgens mij zijn er 3 mogelijkheden. 1) De Astra 2 (LNB-2) nog 'rechtser' monteren dan de Astra 1 (LNB-. Vraag: de invalshoek wordt nu wel heel apart. Kan dit kwaad? 2) De schotel 6 graden oosterlijk (tegen de klok in) verdraaien zodat dat LNB-A Astra 1 gaat ontvangen, LNB-B Hotbird en de losse LNB-2 rechts van LNB-A voor Astra 2. Vraag: elke docu zegt dat een monoblock op Hotbird uitgericht moet worden, dat is dus hier NIET zo. Dusss... mis ik iets of kan dit? 3) De strijd opgeven, een 2e schoteltje tegen de muur aan paffen en daar LNB-2 op. Nadeel: "Mauw Mauw, nog zo'n lelijk ding aan de muur" OK, 1 & 2 zijn technische problemen, 3 is niet op te lossen middels dit forum. Wat beveelt u mij aan?
Gast Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Nummer 4: Monoblock weg en verder gaan met 3 losse lnb's.
opzolder Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Natuurlijk kan oplossing 2. Hooguit zul je de antenne-instellingen voor hotbird en astra 1 in je receiver moeten aanpassen. Dat hotbird altijd als centrale LNB wordt voorgeschreven bij een monoblock, komt omdat deze zwakker is dan astra 1. Maar als je ook astra 2 wilt, moet je op de koop toenemen dat de hotbird-LNB uit het centrum gaat. Dat is altijd nog beter dan oplossing 1, want dan wordt astra 2 waarschijnlijk een weermannetje: met zon beeld, met een spat regen of meer geen beeld. Oplossing 4 maakt het diseqc-gedoe wat overzichtelijker, maar ook dan moet de astra 1-LNB in het centrum. Groeten van de zolder.
D.Quijote Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Volgens mij kan dat helemaal niet, met een monoblock en een extra lnb. Want het monoblock heeft al een ingebouwde diseqc schakelaar, dus hoe sluit je de lnb voor astra 2 aan ??? Een extra kabel b.v. op een 12 volt schakeling ??? Dus astra/hotbird op 0 volt, en astra 2 op 12 volt, als je decoder deze aansluiting tenminste heeft. Je kan toch geen monoblock met ingebouwde disecq aan een 4-weg disecq hangen, of zie ik dat verkeerd. gr.D.Quijote M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo
Gast Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Dank aan de Experts! Ik denk dat ik oplossing 2 dan NOG maar eens ga proberen, want oplossing 4 is in feite oplossing 2. Diseq is geen probleem, ik heb een uncommitted switch van Spaun en die werkt prima samen met mijn Dreambox. (mits tijdens montage niet 1 adertje van de mantel tegen de kern van de coax komt te zitten ;-) ). Cheers, Roald_v2
Gast Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Even voor de duidelijkheid aan D.Quijote: Ik heb al eens een configuratie gehad met een monoblock (schakelbaar met A / B of AA / AB) op ingang 1 van mijn 2-weg UNCOMMITTED switch (want de schakelaar in het monoblock is een COMMITTED switch (dwz vastgebakken aan de LNB's van het monoblock)) EN een normale LNB aan ingang 2 van de UNCOMMITTED switch Als ik dus Hotbird wil hebben schakel ik 1 - AA, voor Astra1 1 - AB, en voor Astra2 2 - nix (of 2 - iets, ook goed ) Dit werkt, want eerst had ik 2 schotels, maar de 2e schotel stond niet op Astra 2. Overigens werkt dit alleen met diseq 1.2 of hoger. Roald_v2
opzolder Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Succes. Tip: doe het uitrichten op astra 1 met de losse LNB; als dat klaar is, vervang je de losse LNB door het monoblock. Groeten van de zolder.
trust Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Citaat: Volgens mij kan dat helemaal niet, met een monoblock en een extra lnb. Want het monoblock heeft al een ingebouwde diseqc schakelaar, dus hoe sluit je de lnb voor astra 2 aan ??? Een extra kabel b.v. op een 12 volt schakeling ??? Dus astra/hotbird op 0 volt, en astra 2 op 12 volt, als je decoder deze aansluiting tenminste heeft. Je kan toch geen monoblock met ingebouwde disecq aan een 4-weg disecq hangen, of zie ik dat verkeerd. gr.D.Quijote het gaat wel Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Gast Geplaatst: 26 juli 2005 Geplaatst: 26 juli 2005 Ja, het gaat WEL. Sterker nog, ik heb het vandaag geinstalleerd en oplossing 2 werkt prima. Op de dreambox heb ik als signaalsterkte nu: Hotbird 78%, Astra1 80% en Astra2 76% Toen alleen het monoblock er aan zat was dat Hotbird 80% en Astra1 83% Dat verbaast me eerlijk gezegd: zo weinig verlies terwijl de schotel Ying-Yang kwaliteit is en no over een openingshoek van 28-13 = 15 graden gebruikt wordt (!). Blijkbaar is het formaat belangrijker dan een exacte vorm. De LNB's zitter er wel op een heel aparte manier op, belangstellenden kunnen een foto krijgen. In het kort: de Astra2 LNB zit zeker 5 cm hoger dan die van de Hotbird en ook nog eens zo ver mogelijk van de LNB voor Astra1 (en niet zo dicht mogelijk bij het brandpunt) Kortom, technisch werkt het nu: 1 monoblock, 1 losse LNB, een houtje-touwtje houder en low-budget schotel. Onbegrijpelijk.
Gast Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Ik wil graag de foto zien, heb hier ook wel interesse in. Thanks drumsix
Gast Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Haha, ik geloof dat ik wat over me heb afgeroepen, eerst wist ik niet hoe het zat en nu loopt de PM-box over. In het algemeen zijn er twee soorten vragen: 1) hoe zitten die LNBs nu? Kijk even op http://www.esin.nl/pics/ daar staan 2 foto's van de LNBs + commentaar De Asta2 is een twin-LNB, maar die had ik toevallig liggen. Dat kan natuurlijk ook een enkele zijn. 2) wat voor switch heb ik. Het is een SPAUN 220F met WVG90 behuizing Deze switch werkt met Diseqc 1.1 of 2.1. Dit gaat met de Dreambox prima. wel even 'user-defined sat-config' kiezen, de LNBs nummeren van 0 tot 2, en met de blauwe knop naar het Diseqc sub-menu. LNB 0: Diseq 1.1, AA, Uncommited switch uitgang 1 en fast switching LNB 1: Diseq 1.1, BB (of AB), Uncommited switch uitgang 1 en fast switching LNB 2: Diseq 1.1, (nix), Uncommited switch uitgang 2 en fast switching De Spaun 210 is er eentje met en draaiknopje dat op band, position of option gezet kan worden. Dit is voor systemen die Diseqc 1.1 of 2.1 niet beheersen (denk ik). Dan nog over uncommitted en committed switches. Ik heb begrepen dat van af de tuner naar de schotel eerst een uncommitted switch moet zitten en daarna een committed switch. omgekeerd werkt het niet. Omdat een monoblock een committed switch heeft (dwz 'toegekend' en niet verwisselbaar voor een andere LNB -tenzij je een ijzerzaag hebt-) MOET de switch tussen monoblock en tuner DUS een uncommitted switch zijn. Volgens mij is een uncommitted switch altijd een 'universal relais', maar een committed switch hoeft dat niet te zijn (?) Ik had eerder een switch die aleen op toneburst werkte, maar dat is hopeloos; de helft van de tijd wordt de monoblock niet geschakeld. Nu nog de epiloog van dit drama: Ik heb nu wel Astra2 maar voorlopig alleen Bollywood Hits ongecodeerd, Van BBC2 gaat m'n dreambox helemaal over de zeik; zelfs de sync van het video signaal is weg. Idd; routinematig drukken op de 3 knopjes ;-) Hardwarematig werkt het dan nu wel, maar er zal softwarematig iets getweaked moeten worden.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen