Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo techneuten,

Ik ben in hetbezit van een powerconditioner, daarin zit een dimmer, nu heeft de dimmer de geest gegeven. De lampjes blijven gewoon op volle kracht branden. Nu is het zo dat er op het dim-printje maar een 5-tal componenten zitten, dus dacht ik bij mezelf om alle componenten te vernieuwen.

Op de print zitten:

-2 condensators,

-1 weerstand

-1 1x MBS4991 (thyristor)

-1 TDH93b (???????)

Nu is mijn probleem dat ik wat betreft de TDH93b totaal niets terugvind (zelfs niet met google), en wat betreft de MDS4991; die is niet meer leverbaar.

Erkent er iemand dit probleem, en heeft er iemand een oplossing (vervangtypes)?

Geplaatst:

* MBS4991 = bidirectional switching diode

* TDH93b vermoed triac maar is mij onbekend, om het even welk type van 1200V en juiste aantal ampères zal het wl doen, zoek er een uit die qua behuizing past

De klem waar de MBS aan ligt, is de stuurelektrode

Staan er geen andere indicaties als merk of logo op de TDH93 ?

Geplaatst:

Ik begrijp het schakelingetje niet volledig. Van die MBS zit de gate niet aangesloten, alleen T1 en T2. T1 zit aangesloten aan de gate(?) van de TDH en T2 zit via een condensator aan de inkomende 220V lijn aangesloten.

Van die TDH zit T1(?) aangesloten op de inkomende 220V lijn en T2(?)is de gedimde uitgang.

Ik ga er vanuit dat de TDH dus een triac is. Maar waartoe dient de MBJ dan? Wordt deze op deze manier gebruikt als diac (vooral het gebruik van die condensator laat me dit vermoeden)?

Ik zal morgen eens de gate van de TDH losknippen, als de lampen dan nog steeds op volle kracht branden zal ik hem vervangen door een ander type.

Geplaatst:

Volgend probleem; de triac is geen to220 model, eerder iets to92-achtigs dus valt een BTA-XXX af. wat de BRX-en betreft, zijn dit geen gewonen SCR's?

Hoe weet ik de gate-stroom? De uitgang van de MBJ zit rechtstreeks op de gate van de triac.

De lampjes zijn 2*7W/220V, dus de triac moet +/- 100mA kunnen dissiperen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen