dark-angel-djin Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 hoi @ all ik hoop dat men op men vraag een antw is ik zal als voorbeeld mapen en bestanden namen geven om wat duidelijk te zijn dit is een voorbeeld ik wil graag een tekst bestand plaatsen in mijn map $HOME/djin/ genaamd (proef.txt) en als ik dan een bestand dounloud genaamd [voorbeeld maar ] (mozilla.tar.gz) met wget -c -P &HOME/djin/tools http://mozilla.org.mozilla.tar.gz {{ dat lukt }} maardan wil ik achet de comando van (wget........... .gz ) een comando ingeven dat die in de tekstbestand in mijn map $HOME/djin/proef.txt mozilla intyp of aanmaakt en als en als ik dat nog eens ingeef dat die de eerste regel mozilla niet verwijderd maar onder de regel (mozilla _weer mozilla zet hoe kan ik dat doen met welke comando ? dank bij voorbaat
Penthe Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 hier lijstje met linux cmds http://www.ss64.com/bash/ is wel echter in engels.
Big fellow Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Citaat: hoi @ all ik hoop dat men op men vraag een antw is ik zal als voorbeeld mapen en bestanden namen geven om wat duidelijk te zijn dit is een voorbeeld ik wil graag een tekst bestand plaatsen in mijn map $HOME/djin/ genaamd (proef.txt) en als ik dan een bestand dounloud genaamd [voorbeeld maar ] (mozilla.tar.gz) met wget -c -P &HOME/djin/tools http://mozilla.org.mozilla.tar.gz {{ dat lukt }} maardan wil ik achet de comando van (wget........... .gz ) Tot hier begrijp ik het (denk ik). Maar dan... Citaat: een comando ingeven dat die in de tekstbestand in mijn map $HOME/djin/proef.txt mozilla intyp of aanmaakt en als en als ik dat nog eens ingeef dat die de eerste regel mozilla niet verwijderd maar onder de regel (mozilla _weer mozilla zet hoe kan ik dat doen met welke comando ? dank bij voorbaat Dit deel begrijp ik echt niet. Beschrijf het nog een keer, en misschien dat ik je kan helpen..... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
dark-angel-djin Geplaatst: 27 juli 2005 Auteur Geplaatst: 27 juli 2005 Citaat: hier lijstje met linux cmds http://www.ss64.com/bash/ is wel echter in engels. als ik wisa om welke comdo het ging ok maar dat is net de vraag
dark-angel-djin Geplaatst: 27 juli 2005 Auteur Geplaatst: 27 juli 2005 hoi Big fellow ik bedoel er mee ik zoek een comando als ik met die comdo kan editen zoals vi voorbeeld dat ik een comdo kan uitvoeren dat die in de textt plop tux text mozilla er bij zet duss dan word het plop tux text mozilla en als ik dan i.p.v {comando} {map} proef.tx mozilla ingeef {comando} {map} proef.txt big ingeef dat het duss zo word plop tux text mozilla big het is tedoen met vi maar ik ken de juiste comando's niet en weet niet als ik dat in een .sh bestand ingeef als het ook werkt ik hoop dat het wat duidelijk is
Big fellow Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Je kan waarschijnlijk iets doen met het commando "echo" in een scriptje; Code: #!/bin/bash# $1 is het eerste argument op de commando regel, $2 de tweede etc.echo $3 >> $1/$2 Dit zal bij het commando "{comando} {map} proef.txt big" big toevoegen aan het bestandje proef.txt in de directory {map}. Suc6! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Big fellow Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Voordat ik het vergeet, alle regels beginnent met een "#" zijn commentaar regels, alleen de eerste is speciaal. Op de eerste regel geef je de interperter aan van een script. In dit geval gebruik je bash als interperter, dus sie specificeer je met "#/bin/bash" . Dit moet de eerste regel zijn van je script! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
dark-angel-djin Geplaatst: 27 juli 2005 Auteur Geplaatst: 27 juli 2005 sorry maar ik snap het niet duss wat moet ik dan nu intyppen om in de bestand proef.txt te schrijven plop #!/bin/bash # $1 plop echo $1 >> $HOME/djin/proef.txt
Big fellow Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Heb je het al eens geprobeert op een linux machine? Proberen is de beste manier van leren! Maar goed, creeer een bestandje "test" vi. ( Dus "vi test" ) Zet hierin: Code: #!/bin/bash# Voeg $1 toe aan het bestandje proef.txt in de home directory;echo $1 >> $HOME/proef.txtecho Nieuwe inhoud van proef.txt/bin/cat $HOME/proef.txt Geef dit bestandje executeable rechten: "chmod u+x test" . Probeer het uit: " ./test "nieuwe regel" ". Let op! Zet "./" voor de script naam, anders is het mogelijk dat het niet werkt. Want de huidige directory maakt normaal gesproken geen deel uit van je zoekpad! (Dus niet zoals Microsoft zooi, eerst current dir zoeken en dan het zoekpad aflopen.) Suc6! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
dark-angel-djin Geplaatst: 27 juli 2005 Auteur Geplaatst: 27 juli 2005 thanks het is gelukt je bent een kei he he hele dag stress om gehad nu nog een laatste vraag hoe doe ik dan die $1 verwijderen ? greets djin
Big fellow Geplaatst: 27 juli 2005 Geplaatst: 27 juli 2005 Citaat: nu nog een laatste vraag hoe doe ik dan die $1 verwijderen ? Welke $1 wil je verwijderen ? De $1 in het echo statement refereert aan het eerste argument op de commando regel. Dus als je je script aanroept met "script a b c d" dan zal in $1 "a" zitten, in $2 "b", in $3 "c" en in $4 "d" . In $0 zit de naam van het script. (In het voorbeeld dus "script" ) Die $1 kan dus niet weg worden gehaald..... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen