Ga naar inhoud


Twee accu's in een camper, de auto accu en een huishoud accu


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi

 

Ik ben bezig met het maken van een camper en wil naast de normale auto accu ook een huishoudaccu plaatsen. Beide moeten opgeladen worden door de dynamo maar mogen niet direct gekoppeld zijn, zodat alleen de huishoudaccu leeg getrokken wordt als je op de camping staat.

 

Nu heb je hier standard diode bruggen voor ( voor iedere accu een diode ) die men moet compenseren met een diode in de DF aan sluiting van de spanningsregelaar, om de spanning met 0,7 volt te verhogen, om de spanningsval over de diode brug te compenseren.

 

Nu dacht ik ach dit moet ook met MOSFETs kunnen, minder spannings val( 0,004 ohm of nog kleiner ), betekend minder vermogens verlies en geen compensatie diode.

 

De opstelling is het zelfde als bij de diode brug tussen de dynamo en iedere accu moet dan een MOSFET komen die voledig open gezet wordt.

 

Nu heb ik naar zowel N als P type gekeken,

 

Nu komen de dingen waar ik niet helemaal zeker van mijn zaak ben :-)

 

P type : de gate kan naar de massa en tussen de dynamo en de accu de MOSFETs met de Drain aan de dynamo kant ?

Dit heeft als voordeel dat ik geen spannings converter nodig heb.

Mogelijk nadeel wat gebeurd er als er cellen in de accu kapot gaan ?

( volgens mij gaat dan de gate langzaam dicht en moet de MOSFET veel vermogen disiperen )

 

N type MOSFET : hier worden de MOSFETs op precies de zelfde plek geplaatst als bij de P type, maar dan de drains aan de accus. Maar om de MOSFETs voldig open te zetten heb ik een spanning nodig die 10 volt hoger is als die uit de dynamo. hier heb ik al een simple schakeling met een NE555 voor gevonden ( spannings verdubbelaar )

 

Wat gebeurd in de opstelling als de accu een paar cellen verliest ?

( MOSFET blijft voledig open en dynamo geeft gewoon minder spanning af

met de maximale stroom die de generator kan leven, nogsteeds weinig

vermogens disipatie )

 

 

Ik weet dat er standard bruggen te koop zijn, maar de verlies arme kosten 100 Euro of meer, en een diode brug met compensatie maak ik ook zelf want daar kom ik ook op de helft van de standaard prijs. Relais is geen optie omdat men dan bij het starten de accu al bij schakeld en dat kan niet omdat bij een 508 MB de twee autoaccu's in serie gezet worden door een heel groot relais.

 

Nu de final vragen :

 

Gaat dit werken met MOSFETs, of toch een diode brug met compensatie ?

Welke van de twee type is het veiligst N P?

Welke van de twee type werkt het beste( minste vermogens verlies ) ?

 

AmigoB,


Geplaatst:

Ik koos voor mijn VW Caravelle voor de relais oplossing!

Met direkt aan elke accu een zekering!

Draadsektie moet min 6mm² zijn om verliezen te vermijden en een goede massa voor de 2de accu...

Er vloeien al rap 30A !!!

Dit werkt goed!

 

Diodes/fet's:

Ik zou geen extra fet/diode toevoegen aan de bestaande accu, en alleen maar een steken in de verbinding orig accu naar de 2de accu, ik vermoed dat dit gelijkwaardig is aan de relaisoplossing... maar de isolatie van de fet of diode gaf me problemen en dus koos ik voor het relais...

De stuurspanning kan door een bijkomend ic gemaakt worden, daar zijn er verschillende voor...

 

Ik heb geen weet van kortgesloten elementen in een accu, wel verliesgevende elementen, als het poeder uit de raten valt en op de boden de cellen doorverbindt...

Hierdoor zal je rap de accu vervangen want die houdt geen spanning/vermogen... ook dit element zal bij laden gaan "koken"... dus uw diode/fet heeft hier geen last van

Geplaatst:

Hi

 

Zoals ik al zei is een relais vrij lastig om dat het om twee sets van 2 accu's gaat waar bij de start accus bij het starten in serie gezet worden. het betref hier een 508 MB ( 3.8 liter diesel ) zonder voor gloeien die dus op 24 v start met een stroom rond de 200 Ampere ( hebben ze mij verteld ). De huishoud accu's zouden dan rond 100 ampere afgezekerd moeten worden ( of geen zekering ) en het relais moet dus ook heel fors zijn. Die diode brug of fet brug heeft hier dus helemaal geen last van.

Het enige waar je rekening mee moet houden is de spannings val.

 

AmigoB,

Geplaatst:

Wat gebeurt er met de gebruikers in je wagen?

Ik veronderstel dat er tijdens het "starten" alles middels een relais afgeschakeld wordt? (origineel van MB uit?)

 

Je moet in je zekeringkast toch een punt hebben dat + wordt zodra je kontaktsleutel overdraait, en dat tijdens het starten 0V wordt en bij het aanslaan/draaien van de motor 12V wordt?

Geplaatst:

Als je nu eens spanning ging meten aan het kontrolelampje van je alternator? eventueel aan de alternator zelf, en die lijn monitort vanaf kontakt af, aan stilstande tot draaiende motor?

Ik denk dat van hieruit een stuurlijn naar de mosfet mogelijk is!

Geplaatst:

N type is beter (lagere serieweerstand), maar lastig aan te sluiten.

 

P type is makkelijker aan te sluiten.

 

Probleem is dat je wel errug zware FETs moet gebruiken, want je accu wordt behoorlijk fanatiek bijgeladen (minstens 10A, waarschijnlijk meer). Ook al staan ze volledig open, ze moeten wel voldoende 'gaten' leveren om zo'n grote stroom te verwerken, anders gaan ze alsnog "half" open en dan gaan ze heel gauw stuk (ontploffen is een beter woord).

 

Ik zou voor de diodebrug gaan - je dynamo levert meer dan 12V en compenseert dus zelf al voldoende. 0,7V is veel minder dan wat de dynamo al aan afwijkende spanning levert.

De bruggen met laag verlies hebben waarschijnlijk Germanium diodes, die geven maar 0,3V spanningsverlies.

Geplaatst:

Hi

 

Diode brug zonder compensatie gaat echt niet, accu's raken niet vol.

relais is ook duur, er moet een 50 tot 100 Ampere ( laadstroom ) relais in als ik het voor elkaar krijg om het relais te bekrachtigen ( moet wel lukken met de laadstoom lampje ) na dat de motor gestart is.

 

,

N type Fet

Neem bij voorbeeld irf3205 ( 3.55 euro per stuk )

0.008 ohm aan weerstand

100 Amp max

2 parralel, Geen probleem

krijg je 0.1 volt spannings verlies bij 25A

Dynamo kan trouwens 100 Ampere leveren, max.

 

Maar nu komt ie.

ik heb ook nog een SMD so 8 gevonden

0.0034 ohm

25 Ampere

 

4 of 6 van die dingen parallel en de spanningsval is maar 0.03 volt

Hier heb ik dus alleen het probleem wat gebeurd er als er een cel kapot gaat ?

 

FET oplossing heeft gewoon als voordeel dat men geen extra bedrading, of wijziging aan het laad cirquit met zich mee brengt. Ik moet het namelijk in 3 campers in bouwen.

 

AmigoB,

Geplaatst:

* Een Schottky diode heeft als ik me niet vergis 0.2V spanningsval! types tot 100A redelijk in de dump te vinden, en op hambeurzen, maar isolatie is terug het probleem, daatom heb ik het op die manier opgegeven...

* De stroom door de 2de accu zal minder zijn dan door de startbatterij, langere en dunnere draad, met extra weerstand van de 2 zekeringen... Ik kreeg tss de 20à30A terwijl naar de startbatterij gemakkelijk 40à50A ging!

 

Een relais haalde ik van een autokerkhof, van de koplampenschakeling... voor een habbekrats!

 

* Cel kapotgaan??? Uw schakeling is toch beveiligd met zekeringen? 50A ? lekken? en hoge R, geen probleem; kortgesloten, neemt de zaak een hogere stroom en dan doet de zek. haar werk!

De afstand van +klem tot de zekering mag maar enkele CM zijn, dit van de startbatterij naar zekering naar relais/diodesw/fetswitch... en van de woonbatterij naar de zekering idem... en pas dan de langere voedingsdraad!

Pas dan speel je veilig, want als er iets fout gaat, gaat het BLIKSEMSNEL, met veel rook en vuur

Vergeet de isolatiekous over de draden niet en de doorvoertules in het chasis!!!

 

Nog een tip: denk eens aan zonne energie om tijdens de stilstand ook nog wat bij te laden!

Er bestaan zelfs oprolbare panelen in rubberen "behuizing", die kan je op je dak kleven en men ziet het niet van beneden en men kan er niet aan, bij Uw wagen!

Zijn wel prijzig maar geven alrap 55W af!

Zie ook PM

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...