Ga naar inhoud


Huidige IN.DI-decoders straks misschien niet meer bruikbaar?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik las op de <a href="www.integan.be" target="_blank">Integan website</a> dat ze willen samenwerken met Telenet (IDTV)...

Betekent dit dan dat onze huidige IN.DI decoders misschien binnenkort overbodig gaan zijn?

 

Hier is de originele tekst:

 

"Integan is in bespreking met Telenet om samen één interactief digitaal platform voor Vlaanderen uit te rollen

 

Integan heeft zijn beleidsvisie gestalte gegeven en ligt opnieuw mee aan de basis van het beschikbaar maken van toekomstgerichte communicatie voor zijn klanten tegen een betaalbare prijs. Half december, startte Integan, samen met de andere Interkabelmaatschappijen, met digitale televisie: IN.DI. Het digitale basisaanbod is als het ware een spiegel van het analoge basispakket. Daarbovenop krijgt de digitale kijker als toemaatje Bloomberg, met financieel-economische berichtgeving, Turner Classic Movies, oudere maar klassieke films, Cartoon Network, met tekenfilms, de Griekse, Portugese, en Poolse openbare televisie en het Arabisch Middle East Broadcasting.

 

Met het IN.DI-businessplan is de Integankijker de winnaar. Als hij geïnteresseerd is in digitale televisie koopt hij een decoder en een smartcard in de kleinhandel of in een van onze winkels. Hij ontvangt een uitgebreid digitaal basispakket en betaalt geen extra abonnementsgeld. Het beeld en het geluid zijn in DVD-kwaliteit en hij krijgt zeven tv-stations extra. Voor de klant die geen digitale televisie wil, verandert er niets.

 

De volgende fasen van het digitale project omvatten pakkettelevisie en interactiviteit. We verkennen een onbekende en dus onzekere markt. Onze voorkeur gaat er naar uit om in de schoot van Interkabel, samen met Telenet de digitale kabelmarkt verder te ontwikkelen, maar met respect voor onze eigenheid en onafhankelijkheid."

 

Bron: <a href="www.integan.be" target="_blank">Integan website</a>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tim,

 

Het klopt inderdaad dat er gesprekken aan de gang zijn tussen vernoemde partijen. Telenet bestrijkt met zijn oplossing op dit ogenblik ongeveer 75% van Vlaanderen, de andere 25% (waarvan oa de provincie Antwerpen en delen van Vlaams-Brabant) moeten (helaas)beroep doen op het INDI platform.

De oplossing van Telenet is overigens ook (voorlopig toch) gratis. Als bijkomend voordeel bieden zij ook aan decoder aan met een harde schijf (PVR), iets wat INDI niet doet.

Ik denk niet dat er veel problemen zullen rijzen bij een overgang van INDI naar Telenet. Een wissel van Smartcard is wellicht de enige vereiste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd, als de gesprekken een positief signaal krijgen dan zijn de smartkaarten waardeloos.Maar gaan de gesprekken niet door zal Limburg zijn eigen digitaal platform opstellen.

nu zijn idd nog de gewone settopboxen , maar vanaf December waren normaal gezien deze met een harde schijf al beschikbaar.

alles zal dus afhangen aan die gesprekken;

 

ik denk dat de kans groter is met telenet door te gaan,

ps (tevens de kanalen zijn al meer dan 3maanden open(FTA) , geen kaartje nodig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ze dus gewoon te gebruiken zijn /

Uitbreiding digitale televisie komt er wellicht in september

 

Om van het digitale aanbod gebruik te maken, heb je een decoder en smartcard nodig.De uitbreiding van het digitale televisieaanbod IN-DI komt er wellicht in september aan. De kabelmaatschappijen van de Interkabelgroep, waartoe Interelectra, Integan, WVEM en PBE behoren, voeren hieromtrent gesprekken met Telenet. De Interkabelgroep ging in december 2004 met een digitaal televisieaanbod van start. IN-DI biedt momenteel het bestaande programma-aanbod digitaal aan en voegde daarnaast enkele programma's aan het lijstje toe. Klanten dienen zich een digitale decoder en een smartcard aan te schaffen om van het digitale aanbod gebruik te kunnen maken.

 

Gezamenlijk product

Van een speciaal abonnement is er nog geen sprake, want er zijn nog geen betalende diensten. Maar die komen er wel aan. Volgens Interelectra zou het gezien de relatief kleine Vlaamse markt in dit verband opportuun zijn dat er gezamenlijk product komt dat over heel het Vlaamse kabelnetwerk gelijkaardig is. Daartoe zijn er sinds verscheidene maanden onderhandelingen tussen de kabelmaatschappijen van de Interkabelgroep en Telenet aan de gang. De gesprekken lopen tot dusver in een constructieve sfeer.

 

Alternatieven

"Indien er op korte termijn geen aanvaardbaar akkoord tot stand komt, liggen er alternatieven klaar. Feit is dat de verdere uitbreiding van het IN-DI-aanbod er zeer zeker komt, wellicht in september", zo maakt Interelectra zich sterk. (belga)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds geruime tijd heb ik ervaring met DVB-S (ontvangst van digitale tv via satelliet) via een PC. De ontvangst van HDTV zenders trekt mijn bijzondere aandacht. Ik ontvang hier dan ook de Belgische HDTV zender EURO1080 – HD1. De uitzendingen zijn gecodeerd met het IRDETO 2 systeem en ik decodeer deze met hun smartcard en een officiële Irdeto CAM (common access module) . Na heel veel testen en vergelijken ben ik tot de conclusie gekomen dat MyTheatre mijn inziens de beste software is voor de ontvangst van digitale tv in allerlei vormen. Deze software ondersteunt talrijke DVB-tuners. Het gebruik van BDA drivers is ook mogelijk. In combinatie met GIRDER, IRTRANS en een universele afstandsbediening van One For All kan ik alle mogelijkheden binnen MyTheatre op afstand bedienen. Voor satelliet gebruik ik de hauppauge Nova-S / CI (= Technotrend TT-PCline Budget DVB-S). Ik gebruik MyTheatre ook voor de ontvangst van DVB-T via de Nebula electronics DigiTV PCI hardware met de laatste BDA-drivers. De signalen worden via een Nvidia Geforce 6600 GT kaart met 2X DVI uitgang naar een TFT scherm naar de DVI ingang gestuurd. In MyTheatre gebruik ik IVR modus in een resolutie van 1920x1080.

 

Sinds 1,5 week ben ik ook aan het experimenteren met de ontvangst van DVB-C via het INDI project van Interkabel en meer bepaald via Interelectra. Ik heb mij een smartcard aangeschaft in de mediamrkt voor € 20.

Voor de eerste test heb ik hiervoor een Terratec Cinergy 1200-DVB C gebruikt omdat ik hier nog een common interface had liggen die compatibel is met deze hardware. Deze hardware wordt echter niet ondersteund door MyTheatre. Ik gebruikte hiervoor VRECORD (www.sceneo.tv) die deze kaart wel ondersteunt alsmede de common interface. De standaard software die Terratec meelevert, ondersteunt de CI niet. Vermits dezelfde codering gebruikt wordt als Euro1080, nl. IRDETO2, gebruik ik dezelfde CAM.

 

Resultaat:

 

• Alle te ontvangen zenders (53) worden gededecteerd.

• Het merendeel van de gevonden zenders is niet gecodeerd en kunnen zonder problemen storingsvrij ontvangen worden.

• De volgende zenders lijken mij wel gecodeerd: ARD, ZDF, WDR, ROB, National Geographic, France2 en France3 uit het pakket PBE en dan een zeer vreemde entry met de naam FR3 Test Benny uit het even gekke pakket PBE Raf&Benny.

• De decodering van de zenders lukt mij slechts enkele seconden om dan stilstaand beeld te krijgen en na enige tijd kan het terug enkele seconden lukken als ik geluk heb. Dus geen standvastige decodering.

• Als ik mijn smartcard van Euro1080 benader via het CI menu, dan kan het kaartnummer (nummer vermeld op de smartcard) zonder probleem ingelezen worden.

Als ik de smartcard (Deltacard) van INDI benader, dan krijg ik steevast de melding ‘No card”.

 

Omwille van de ontbrekende compatibiliteit met MyTheatre heb ik de Terratec terug binnengebracht bij de mediamrkt! en ben ik op zoek geweest naar een betere oplossing.

 

Ik ben dan gestoten op het volgende systeem: FireDTV C / CI of FloppyDTV C / CI van de Oostenrijkse firma Digital Everywhere (www.digital-everywhere.com). Dit zijn 2 DVB-C tuners die via FIREWIRE communiceren met de PC. De ene is een volledig extern appartaat en het andere kan ingebouwd worden in een 3,5 inch bay vooraan de PC. Deze firma heeft ook een Nederlandse afdeling (www.firedtv.nl). Ik ben hiermee in contact gekomen na een antwoord op de plaatsing van een bestelling van hun hardware. Deze hardware is trouwens volledig compatibel met MyTheatre dat ik al gebruik.

 

In hun laatste email wist men mij het volgende te vertellen:

 

“In uw mail deelt u mede dat er gebruik wordt gemaakt van de Irdeto2 codering.

De ervaringen die wij hiermee hebben zijn niet positief en wel om de navolgende reden.

De kabelexploitanten in Nederland maken gebruik van een aangepaste Irdeto2 codering, welke met de huidige Irdeto CAM's niet zijn te decoderen.

 

Middels onze hardware kan er uiteraard wel gekeken worden naar de vrij geschakelde DVB-C (Kabel) kanalen, echter de gedecodeerde kanalen zijn in combinatie met een Irdeto CAM en onze hardware helaas niet te decoderen. Oorzaak is gelegen in het feit dat de goedgekeurde decoders een hardwarematige key kunnen decoderen naast de Irdeto2 decodering. Wij zijn momenteel in onderhandeling met de kabelexploitanten om een licentie voor onze produkten te krijgen.

 

Indien u echter wel de mogelijkheid heeft gezien om met de Irdeto CAM en de smartcard in combinatie met een niet door de kabelexploitant vrijgegeven decoder te kunnen kijken naar gecodeerde kanalen dan horen wij dat graag.”

 

 

Zoals eerder op dit forum reeds gemeld, gebeurt er ergens nog een extra controle voordat de IRDETO2 in werking treedt.

 

Wat betekent "het decoderen van een hardwarematige key"? Volgens mij is dit een in de CHIP op de smartcard weggeschreven productkey (hexadec code) die via een aangepaste CAM (ingebouwd bij de NOKIA 119C) kan uitgelezen worden waarna de decodering van het in IRDETO2 gescrambelde signaal al dan niet kan plaatsvinden. In de losse te verkrijgen officiële IRDETO CAM kan zulke code blijkbaar niet gedecodeerd worden waardoor er geen decodering van het signaal gebeurt. Vandaar dat bij de gebruikte decoders (Nokia, Samsung, Pannasonic, ...) die kabelmaatschappijen aanbieden de CAM ingebouwd is. Het betreft dus waarschijnlijk een aangepaste CAM.

Dit kan volgens mij met enige kennis en zoekwerk softwarematig opgelost worden.

 

Bedenkingen:

 

* Ik kan moeilijk geloven dat de Nokia 119C die door Interelectra aangeboden wordt speciaal hardwarematig aangepast is voor Interkabel of andere aanbieders.

* De IRDETO2 codering is een standaard en kan volgens mij ook niet speciaal voor Interkabel aangepast zijn.

 

 

Op het forum (rubriek vraag en antwoord) van www.firedtv.nl wordt het volgende aangekondigd:

 

“Vooralsnog was het niet mogelijk om Casema TVD te kunnen decoderen met onze produkten sinds de overstap van ViaAcces naar Irdeto-2.

Binnenkort verwachten wij deze mogelijkheid wel te kunnen bieden op onze FireDTV- en FloppyDTV-kabel uitvoeringen.

Wij zullen u in dit forum op de hoogte houden.”

 

Bedenkingen:

 

* Wat moeten we hier nu onder verstaan?

* Wat gaat aangepast worden: de hardware (CAM), de software of de chipkaart?

* Gaat die dan ook werken voor Interkabel? Ik heb zo het gevoel dat Casema en Interkabel hetzelde systeem gebruiken en als dit voor Casema opgelost kan worden, zou het wel eens kunnen dat dit voor Interkabel ook gaat werken.

 

Misschien heeft iemand nog meer recentere informatie en kunnen we de koppen eens bij elkaar steken.

 

 

Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat Interkabel slechts 1 product toelaat om digitale TV via de kabel te ontvangen. Terwijl de gebruikte techniek DVB-C een Europese standaard is en diverse producten voor PC (hardware) te koop worden aangeboden. Dit lijkt mij een sterk eenzijdige marktpolitiek van Interkabel en lijkt mij sterk op koppelverkoop. De mogelijkheid om digitale TV via PC te bekijken lijkt mij de meest logische zaak en wordt door Interkabel op dit moment onmogelijk gemaakt. Dit is voor mij totaal onaanvaardbaar.

 

 

Graag enige reactie.

 

 

Vriendelijke groeten

TechniSat parabool + 4 LNB + Diseqc switch / Digital Devices Cine S2 v6.5 twin tuner / Windows 10 Pro x64 / Mediaportal / OSCAM / ACAMD / Denon AVR-3803 receiver / LG 60UF675V UHD-beeldscherm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...