Ga naar inhoud

Monoblok met 1 uitgang voor 2 ontvangers

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik bezit momenteel 2 ontvangers (dreambox) die ik wil aansluiten op een monoblok met 1 uitgang.

Vandaag probeerde ik dit aan te sluiten als volgt : lnb naar dreambox 1 en dan doorlussen van dreambox 1 naar dreambox 2. Je raadt het al : dit werkt niet optimaal. Ik kan op dreambox 2 enkel kijken naar de zender die op hetzelfde moment ook op dreambox 1 opstaat. Ook het op stand-by zetten van dreambox 1 verandert hier niets aan.

Hoe zouden jullie dit aansluiten opdat het beter werkt? Ik hoef niet tegelijkertijd naar de 2 ontvangers te kunnen kijken. Ik weet dat er monobloks bestaan met 2 uitgangen, maar dit is de allerlaatste optie voor mij (ik zie er tegen op om op het dak te kruipen om van LNB te wisselen).

Bestaan er splitters die goed werken met een monoblok?

Bedankt voor jullie reaktie!

Geplaatst:

De slpitter van Melisa zou ik niet gebruiken hoor. Dat is er een om kabel TV signalen te combineren met sat signalen en niet geschikt om twee ontvangers aan één LNB te koppelen.

Overigens, een splitter geeft voor een groot gedeelte dezelfde problemen als het doorlussen dat je al geprobeerd hebt.

Een LNB moet door de aangesloten ontvanger ingesteld worden op ontvangst in de onderband of de bovenband en op de ontvangst van een horizontaal of verticaal gepolariseerde transponder. Dit levert vier segmenten op waarin de LNB kan ontvangen, onderband horizontaal, onderband verticaal, bovenband horizontaal en bovenband verticaal. Als je, op wat voor manier dan ook, twee ontvangers op één LNB aansluit kunnen beide ontvangers gelijktijdig dus alleen die transponders ontvangen binnen het ingestelde segment. Dit geeft soms wel wat ruimte, omdat b.v. alle Ned zenders en heel veel Duitse zenders in hetzelfde segment zitten, bovenband horizontaal. Je kunt dus rustig op één ontvanger naar Ned 1 kijken en op de andere naar SBS6.

Maar één ontvanger op Ned 1 en de andere op b.v. het Duitse ProSieben kanaal gaat niet.

Daarvoor heb je echt een twin LNB of monoblock nodig.

Bij een monoblok komt daar nog het probleem van de sat keuze bij. De beide ontvangers kunnen natuurlijk alleen gelijktijdig naar dezelfde sat kijken.

Het probleem dat je met de tweede dreambox ook niet vrij kunt kijken als de eerste op standby staat kun je verhelpen met een geschikte splitter met gelijkstroomdoorlaat in beide wegen. Met zo'n splitter is het echter wel zo dat de ontvanger die de bovenband inschakeld prioriteit heeft, evenals de ontvanger die een transponder met horizontale polarisatie insteld. Als één ontvanger dus naar ProSieben kijkt en de andere Ned 1 kiest is de eerste ProSieben kwijt.

De enige goede oplossing is toch het dak op een een twin monoblok plaatsen. Neem dan wel meteen de tweede kabel mee naar boven.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Het spijt mij Albert maar hier zit je er toch echt naast . Ik gebruik deze switch al jaren om 2 receivers op een schotel aan te sluiten en het werkt feilloos .. Deze switch heeft niets met kabel TV te maken .

Geplaatst:

Dit kan toch uitsluitend werken als de andere ontvanger uit staat. Bij een Dreambox zelfs geheel uit !

Nou dan kan ie net zogoed doorlussen, zoals hij zelf had beschreven.

Advies: gewoon een kop met 2 uitgangen.

Geplaatst:

Deze tweede foto is er een van een prima splitter. ( vergelijk hem maar even met de eerste foto, dan begrijp je mijn opmerking )

Het is echter geen switch hoor, het is een volledig passieve schakeling met een impedantie aanpassing en een gelijkstroomdoorlaat alleen in de getekende richting. Er zal dus geen gelijkstroom van uitgang naar uitgang vloeien.

Er zal dus ook altijd wat signaalverlies optreden, zowel van de LNB naar beide uitgangen als voor de signalen die de ontvanger naar de LNB zend.

Dit type gebruik ik ook regelmatig. Maar, wel met de eerder genoemde beperkingen, die zul jij toch ook hebben.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Mijn probleem is (tijdelijk) opgelost. Ik heb de ontvangers nl. van plaats verwisseld. Vroeger liet ik de DM500 doorlussen naar de DM7000. En daar liep het goed fout.

Nu start ik met de DM7000 en laat deze doorlussen naar de dm500. Dit gaat perfect, zelfs als de DM7000 in stand-by staat. Tegelijkertijd kijken naar verschillende zenders op de 2 dreamboxkes gaat natuurlijk niet, maar hier heb ik geen behoefte aan.

Bedankt voor de antwoorden.

Geplaatst:

Ik heb even zo een draadloze video transmitter geprobeerd, doch de beeldkwaliteit viel mij enorm tegen. Tevens had ik veel last van storingen. Ik moet er wel bij vermelden dat de dm7000 nu aangesloten is op een beamer (thuisbioscoop op zolder) en de andere dreambox op een gewone breedbeeldtelevisie.

De transmitter was van het merk philips (ca. 150 euro). Ik had hem gelukkig slechts even geleend van een vriend, en gelukkig dat ik hem niet gekocht heb. Ik heb toen een dm500 gekocht voor 185 euro en er tijdelijk een schoteltje bijgehangen voor ontvangst van astra. Inzake beeldkwaliteit gaf dit een wereld van verschil.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen