Ga naar inhoud

null modem kabel 9 pins female 15 pins male

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wil graag m,n Humax opleuken met de laptop.

Heb hier een 15 pins female aansluiting opzitten.

Bestaat er een nullmodem kabel 9 pins female 15 pins male ??

Alvast dank,

Piet

Geplaatst:

Een 15 pins D connector voor een compoort is heel ongebruikelijk. Weet je zeker dat het een compoort is en geen gamepoort. Dat is de enige poort in het PC gebeuren die een 15 pol D connector gebruikt bij mijn weten.

Als het wel een compoort betreft zul je de belegging moeten weten, een standaard belegging van een compoort op een 15 pol D heb ik nog niet gezien.

Kun je merk en type van de laptop geven?

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Kon deze benaming nog niet,maar Google bood uitkomst.

Dit is dus een verloop stekker ?

Piet

Geplaatst:

Citaat:
Weet je zeker dat het een compoort is en geen gamepoort.

Nee, dat weet ik niet zeker.

Geen idee of het een game poort of een compoort is.

Citaat:
Kun je merk en type van de laptop geven?

Ja natuurlijk.

Het is een Jewel notebook type:3000

Alvast dank voor reply.

Piet

Geplaatst:

Zoals anderen ook al schreven, een 15 polige com poort is niet echt waarschijnlijk. Een 25 polige zou wel kunnen, die zijn heel normaal en voor 9 <> 25 polige null-modem kabels zijn genoeg schema's te vinden.

Als die 15 polige poort al een com poort is, dan is hij zo ongebruikelijk dat er mij geen pin bezetting van bekend is. Je zult dus eerst zo'n pin bezetting moeten kunnen vinden voor je een null-modem kabel kunt ontwerpen.

Je hebt in dit geval niets aan een genderchanger. Die maakt alleen maar van een male plug een female plug of andersom. Alle pinnentjes worden daarbij één op éen doorgezet.

Geplaatst:

Ik heb even bij de Jewel notebooks gekeken, maar kon zo gauw geen directe gegevens van de 3000 vinden. Maar, de 3100 en 3500 hebben geen compoort meer. En ik denk dat je de 15 polige sub D connector voor een externe VGA monitor bedoeld. Deze hebben het zelfde formaat als een 9 polige connector alleen nu met 15 pennen.

Ik denk dat jou laptop geen compoort meer heeft, dat is bij de meeste laptops tegenwoordig zo. Je zult dan een USB naar serieël (compoort) convertor moeten gebruiken of een PCMCIA kaart met één of twee compoorten erop.

De USB convertortjes zijn vlot te koop, zo rond de € 20,-, maar het geeft geen garantie dat het werkt met jou applicatie. Als het programma dat de compoort gebruiken gaat een niet al te oude Windows applicatie is dan is er een redelijke kans dat het werkt. Is het een DOS applicatie, dus als het in een dosvenster draaid, dan werkt het in 98% van de gevallen niet.

Dan zul je een Cardbus of PCMCIA serieël adapter moeten gebruiken, maar ook daarbij is de werking niet gegarandeerd. Met de goede drivers kan hiermee wel vanuit dos gewerkt worden, maar niet op alle laptops en met alle applicaties.

Het beste kijk je eens even in je omgeving of iemand een USB > compoort adapter heeft en probeer je of het daarmee gaat.

Je kunt van mij beide wel lenen om te testen, maar, Gorichem ligt niet naast Haarlem.

Succes Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Citaat:
Deze hebben het zelfde formaat als een 9 polige connector alleen nu met 15 pennen.

Klopt exact ! Daarom dacht ik ook dat het een com poort aansluiting was.

Citaat:
Als het programma dat de compoort gebruiken gaat een niet al te oude Windows applicatie is dan is er een redelijke kans dat het werkt.

Als m,n toolbox voor de hummie erop draait ben ik al tevreden.

Ik ga het gewoon proberen met die USB convertor

Albert-H-Grunnsat-Avensis allen vriendelijk dank voor de medewerking xyxthumbs.gifxyxthumbs.gif

Groet,

Piet

Laat het nog wel ff weten of het werkt.

Misschien handig voor een ander.

Geplaatst:
Citaat:
Daarom dacht ik ook dat het een com poort aansluiting was.

Begrijpelijk, maar ik heb nog nooit een com poort met een 15 polige aansluiting gezien. Normaal gesproken hebben ze 25 of 9 pinnen. Die D connectors zijn er in 9, 15, 25, 37 en 50 pin uitvoeringen. De 15 polige connectors worden o.a. gebruikt voor game ports en zgn. synchrone verbindingen.

Citaat:
Ik ga het gewoon proberen met die USB convertor

Dat zal moeilijk gaan als je niet weet welke kabel je moet gebruiken. Die USB converter heeft een 9 polige en mogelijk een 25 polige aansluiting (via een verloopje). Er zit gegarandeerd geen 15 polige kabel of verloop bij. Dus als die 15 polige plug al een com poort is, dan zul je zelf een verloop kabel moeten solderen. En daarvoor heb je de pinbezetting van die 15 polige connector nodig, en die heb je blijkbaar niet.
Geplaatst:

Hoi Grunnsat,

Maar ik kan toch gewoon een usb met een verloop naar een 9-polige nullmodem kabel gebruiken ??

Of gaat dit (waarschijnlijk) niet werken ?

Die 15 polige VGA aansluiting daar waren we het al over uit dat dat niet zou gaan.

Of heb ik het nu verkeerd begrepen ??

Grtz,

Piet

Geplaatst:

Sorry, je hebt gelijk.

Ik meende begrepen te hebben dat de 15 polige plug op de Humax zat. Je moet dus inderdaad een USB <> serieel kabeltje kopen + een null-modem kabel, of een PCMCIA serieële adapter kaart + een null-modem kabel.

Met zo'n USB of een PCMCIA com poort zou het dan moeten kunnen werken. Eén en ander kan afhankelijk zijn van de software, want voor beide oplossingen geldt dat het softwarematige emulaties van echte com poorten zijn. Als die emulatie niet helemaal 100% is en/of jouw software allerlei rare low-level dingen wil doen met de com poort, dan zouden er problemen kunnen optreden.

Geplaatst:

Oke bedankt !

Morgenavond ga ik ff proberen.

USB naar 9-polig female was niet te krijgen zeiden ze of bestaat helemaal niet ! kweetniet.gifkweetniet.gif

Moet dus zelf een kabeltje gaan maken.

Laat het nog wel ff weten

Grtz,

Piet

Geplaatst:

Hallo Piet.

Het gaat bij en USB <> Serieël converter niet om een kabeltje maar om een echte converter met electronica. Zij zijn meestal wel in de vorm van een kabel te koop, omdat de electronica in de 9 polige D connector ondergebracht kan worden.

Ze bestaan wel degelijk, de meest bekende zijn die van Sitecom en Sweex.

Google maar eens op USB serial adapter of kijk de sites van Sweex, Sitecom of Aten.

Ik heb zelf de UC-232A van Aten in gebruik.

Albert_H.

Geplaatst:

Citaat:
USB naar 9-polig female was niet te krijgen zeiden ze of bestaat helemaal niet !

Daarom schreef ik ook dat je een USB <> serieel kabel nodig hebt + een null-modem kabel. Die USB kabel levert je namelijk een COM (= DTE) poort op, en die is altijd male. Om twee DTE poorten met elkaar te verbinden gebruik je een null-modem kabel met twee female pluggen. Beide kun je gewoon kopen, dus de soldeerbout heb je niet nodig.

Geplaatst:

@all

Bedankt !

Het werkt perfect. xyxthumbs.gif

Kan nu eindelijk ook in de woonkamer de boel lastig gaan vallen tongue.gif

Gr,

Piet

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen