Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Affligem wacht af

Achterdocht regeert in eerste gemeente met digitale TV

Affligem, de Vlaams-Brabantse gemeente die sinds zaterdag als eerste in Vlaanderen over digitale televisie van Telenet beschikt, ligt niet wakker van het nieuwe fenomeen. De meeste kabelabonnees hebben wel begrepen dat er veranderingen op til zijn op hun tv-toestel, maar niemand zit er op te wachten. Een flink deel van tv-kijkend Affligem reageert zelfs achterdochtig, zo leert een rondvraag.

Een enquête bij 30 willekeurig gekozen Affligemnaren leert dat maar weinig mensen in de gemeente behoefte hebben aan digitale televisie. Meer dan 80 procent was wel op de hoogte van de verandering, waarbij zaterdagnacht het analoge kabelaanbod van 34 naar 26 zenders werd teruggebracht. De overige respondenten wisten niets van de omschakeling af maar zien geen graten in het wegvallen van sommige zenders. In grote lijnen lijkt de Affligemnaar wel te begrijpen waarover digitale televisie gaat. De meesten voegen er echter meteen aan toe dat digitale tv hen niet interesseert of dat ze nog even de kat uit de boom gaan kijken.

,,Het is allemaal geldklopperij. Ik heb geen zin om 200 euro uit te geven voor zo'n digibox. Acht zenders minder? Ach, daar zullen we niet van doodgaan'', waren de meest terugkerende reacties. Al hebben sommigen duidelijk wel spijt dat bij die acht zenders ook Arte, France 3, CNN en BBC World zitten. En de zogenaamde cabletuner (een gratis decoder waarmee alvast de acht verdwenen zenders opnieuw bekeken zouden kunnen worden) doet het nog niet wegens software-problemen. Tenminste, dat wordt in Affligem gezegd.Gert Van der Schueren grijpt de wijzigingen zelfs aan om haar kabelabonnement bij Telenet op te zeggen. ,,Mijn besluit staat vast, mijn brief ging trouwens net op de post. Ze willen je voortdurend van alles opdringen. Ik vertrouw het niet en ik doe er niet meer aan mee. De BBC zal ik wel een beetje missen, maar meestal kijk ik toch alleen naar Eén of Canvas en dat kan ik ook met een gewone antenne.''

,,Ik werk zelf bij een technologisch bedrijf, dus ik weet wel iets van de evolutie die op ons afkomt'', zegt Rik Van der Stockt. Hij waarschuwt dat de burger goed moet uitkijken, iets wat hij als consument ook doet. ,,Ik wacht nog. De geïntegreerde televisie komt er aan, iets waar de leek nu nog niets van kent. De mogelijkheden zijn groot, maar de systemen uiteenlopend en de burger heeft er nauwelijks behoefte aan.''

,,Ik sluit niet uit dat ik vroeg of laat overschakel, maar ik zal toch wachten op een speciale aanbieding of tot de prijzen dalen'', zegt Rita Gabriëls. ,,Dat Telenet de zender Arte uit het basispakket heeft gehaald, vind ik wel jammer. Ze hebben daar geen enkele bevraging over gedaan. Typisch voor een maatschappij met een monopoliepositie.''

,,Ik heb de technische uitleg gevolgd via het mozaïekbeeld en de folder gelezen, maar ik wacht nog op de folder met bijkomende uitleg die Telenet heeft belooft'', zegt Etienne Van der Steen. Ook hij mist Arte en France 3. ,,Ik weet het allemaal nog niet goed. Ik wacht af.''

Bron Het Volk

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Geplaatst:

Op een reactie-pagina van de krant Het Volk regent het antwoorden in de zin van geldklopperij, waarom niet via satelliet ... en noem maar op. Op het eerste zicht is niemand tevreden met dit aanbod, vooral omdat er noemenswaardig geen "gevraagde zenders" bijkomen, op TF1, TVe, TRT, RAI1 zit de gewone burger niet te wachten.

Dan verder zal niet iedereen van het digitale aanbod kunnen genieten.

Geen digitale tv voor tienduizenden Telenet-abonnees

BRUSSEL - Zo'n 25.000 tot 40.000 kabelabonnees van telecomoperator Telenet kunnen hun aansluiting niet opvoeren naar digitale televisie. Het gaat om inwoners van flatgebouwen die in de jaren zestig en zeventig zijn gebouwd en waarin de interne bekabeling te weinig capaciteit heeft.

Het nieuws staat te lezen in de krant De Morgen.

De abonnees in kwestie kunnen wel de kabeldistributie van Telenet ontvangen, maar hebben via diezelfde lijn geen toegang tot breedbandinternet of het digitale televisiepakket dat het bedrijf in september wil lanceren.

De telecomoperator weigert namelijk al jaren om de interne kabelnetwerken van die flatgebouwen aan te passen, wegens te duur. Het bedrijf onderzoekt nu of er goedkopere manieren zijn om het digitale tv-signaal door de bestaande netwerken te pompen.

De consumenten die Telenet missen, zijn vaak net degenen die aan de verkeerde kant van de zogenaamde 'digitale kloof' staan.

Bron kum (belga)02/08/2005

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen