dark-angel-djin Geplaatst: 7 augustus 2005 Geplaatst: 7 augustus 2005 hoi heren hoe maak ik een backup van mijn huidige fedora core 3 als ik nu een ander CPU en adner MOEDERBORD zou willen gebruiken moet ik dan de hele OS er terug van NULL op zetten of kan ik mijn hdd gewoon er in pluggen en gebruiken of kan ik een BACKUP maken van mijn fedora zo dat als ik fedora opnieuw install dat ik alle tools en Libs etc alemaal kan zetten hoe het momenteel is ?? men fedora is nu net zo fijn getuned aleen dat ik nu een snelere cpu er in wil doen en ben gedwongen om ook een nieuwe moederbord er in te doen en wil niet alles opnieuw beginnen als ik een backup zou kunnen maken zou ook handig zijn voor het geval dat er iets miss zou gaan iemand enig idee hoe en wat op mijn lastige vragen groetjes Djin
Gast Geplaatst: 8 augustus 2005 Geplaatst: 8 augustus 2005 Citaat: hoi heren hoe maak ik een backup van mijn huidige fedora core 3 als ik nu een ander CPU en adner MOEDERBORD zou willen gebruiken moet ik dan de hele OS er terug van NULL op zetten of kan ik mijn hdd gewoon er in pluggen en gebruiken of kan ik een BACKUP maken van mijn fedora zo dat als ik fedora opnieuw install dat ik alle tools en Libs etc alemaal kan zetten hoe het momenteel is ?? men fedora is nu net zo fijn getuned aleen dat ik nu een snelere cpu er in wil doen en ben gedwongen om ook een nieuwe moederbord er in te doen en wil niet alles opnieuw beginnen als ik een backup zou kunnen maken zou ook handig zijn voor het geval dat er iets miss zou gaan iemand enig idee hoe en wat op mijn lastige vragen groetjes Djin Gewoon die harde schijf omgooien. Moet zonder problemen gaan. Dat is het voordeel van Linux. Fedora zal dan zelf zien of er nieuwe hardware geconfigureerd moet worden of niet.
Gast Geplaatst: 8 augustus 2005 Geplaatst: 8 augustus 2005 De enige zinnige partitie om te backuppen lijkt mij de /home partitie. Daarin staan al je persoonlijke gegevens. De rest van je systeem kan je eenvoudig terugzetten door een herinstallatie van je distributie (waarvan je natuurlijk best ook een examplaartje bij de hand houdt). Daarnaast eventueel nog enkele files die je met de hand hebt geconfigureerd (/etc/passwd, ...)maar dat zijn meestal geen al te grote zaken, en bovenal,die veranderen bijna nooit. [color:"red"]Voorbeeld v/e backup-scriptje: [/color] Citaat: #!/bin/bash # opties if [ "$1" = "-i" ]; then TYPE=inc fi # instellingen NAME=john BACKUPDIR=/home/john/ STORAGEDIR=/home/john TIMESTAMP=`date +%F` #procedure if [ "$TYPE" = "inc" ]; then FILENAME=$STORAGEDIR/$NAME-$TIMESTAMP-inc.tar.gz tar cfz $FILENAME -N $BACKUPDIR/.lastbackup $BACKUPDIR touch $BACKUPDIR/.lastbackup else touch $BACKUPDIR/.lastbackup FILENAME=$STORAGEDIR/$NAME-$TIMESTAMP-full.tar.gz tar cfz $FILENAME $BACKUPDIR fi Wil je een backup maken van je etc/ omdat hier 't merendeel van je globale instellingen staan opgeslagen in /etc. M.a.w. maak een kopie (bv een tarball) van je /etc en dan is dat al opgelost. Citaat: # tar cvzf etc-backup.tar.gz /etc Er bestaat ook een equivalent van ghost voor Linux die een image maakt van je huidige harde schijf, en die dan ook kan terugplaatsen. Dit wel op dezelfde computer...een nieuwe of andere computer ingebruik nemen, zal steeds met een nieuwe Linux-installatie moeten gepaard gaan.
dark-angel-djin Geplaatst: 9 augustus 2005 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2005 big jhon je begrijpt me wat ik bedoel zie ik ik heb *libtool *aoutomake enz.... nog een paar zaken moetten install zodat ik het een en ander er mee zou kunnen het liep anders miss en wilde dat alemaal bespaaren maar duss u mening is gewoon opnieuw install en een backup van mijn $HOME/djin dir te maken ? dan zal ik maar u raad opvolgen
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen