Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb zelf een Peugeot 307 Break nu 170.000 op de teller pas de lambdasonde vervangen. Maar kan dus ook met een benzine gebeuren. Verder rijdt het zeker zo goed als benzine. De gas tank heeft een eigen computer die op de boord computer van mijn eigen auto is aan gesloten. Met de nieuwe techniek (g3) hoef je maar 25 km op benzine terijden de nieuwe versie van het merk AG laten de benzine pomp gewoon door werken. Ik geef dus 5 sterren aan LPG3 voor zolang het duurt tot balk elende daar met de prijs gaat kloten.


  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Citaat:
Het gas wordt vloeibaar ingespoten

 

Hoeft niet kan ook dampvormig zie foto.

zat in mijn astra van 1997

935858-EGI%255FDRAW.gif

 

Citaat:
waarom dat voorbeeld met de opel niet

 

Klopt vooral de 8 kleppen motoren zijn prima voor lpg geschikt.

dit was mijn eerste met g3 lpg, daarvoor 3 andere opels gehad met normaal gas systeem, zelf een kadett GSI op gas, nooit een centje pijn gehad.

 

Geplaatst:

Ik rijd een Megane coupé op LPG-G3 en naar volle tevredenheid.

De beperking qua ruimte is relatief, het is maar hoeveel ruimte je nodig hebt en wat je er voor over hebt. Wij hebben een ingebouwde tank en het reservewiel ligt los in de kofferbak. Als ik de hele kofferbak nodig heb, haal ik dat reservewiel er uit en gok ik op de spuitbus voor eventuele lekke banden.

 

Bij een 2e hands auto van dit formaat, waar de G3 installatie al inzit, rijd je al vanaf ongeveer 4000 km per jaar voordeliger dan op benzine. (Globaal hè, pin me er niet op vast)

Als je de installatie nog moet inbouwen ligt dat omslagpunt beduidend hoger.

 

Veel info (ook over wat G3 is) op:

<a href="www.lpg.nl" target="_blank">LPG</a>

<a href="www.autogas.nl" target="_blank">Autogas</a>

<a href="www.voordeligrijden.nl" target="_blank">Voordelig rijden</a>

 

En ondanks dat menigeen zegt dat je nooit op benzine hoeft te rijden, doe ik dat toch af en toe eens. Al is het maar om de benzine niet oud te laten worden want dat verbrand niet zo best.

Geplaatst:

ik denk wel dat ik het ga doen,is het niet dat ik wel nog even moet laten berekenen waarneer ik hem eruit heb,want zoveel rijd ik ook weer niet.Maar 1ding staat vast,de benzine prijsen blijven stijgen en ze verwachten voorlopig hier nog geen eind aan,dus,ma ja zoals ook gezegd werd:wat is balkenbrij z`n volgende stap,want als iedereen het gaat doen komt er te weinig in de kas van die balkenalende

Dreambox 7000s draaibaar

Geplaatst:

Nadelen:

-Grote "bom" in je kofferbak

-Vaak tanken vanwege "kleine" inhoud "bom"

-In het buitenland geen voordeel tov benzine vanwege de slechte verkrijgbaarheid of prijs.

-verlies van trekkracht, ongeveer 20%.

-Hoger verbruik bij dezelfde rijstijl, ongeveer 20%.

 

Voordelen:

-je lacht je rot aan de pomp als je die 15 Euro af moet rekenen en weer 400 kilometer fluitend kan sturen.

-je motor vervuilt minder en gaat in de regel juist veel meer kilometers mee dan met benzine.

-gasprijs niet gekoppeld aan benzineprijs, stijgt dus nauwelijks mee.

-minder motorgeluid.

 

Ik rijd al jaren op gas, eigenlijk vanaf mijn eerste auto. Voornamelijk vanwege de hoge kosten van het autorijden. Gedieseld heb ik de afgelope jaren ook, maar er gaat prijstechnisch niets boven gas.

Technisch gezien is het zeer simpel.

Autogas is gewoon propaangas. Hetzelfde goedje waar je op de camping op kookt. Propaangas heeft een wat hogere verbrandingstemperatuur als benzine, en het ontbrand dan ook nogal wat lastiger. De lucht / brandstof verhouding is veel kritischer dan bij benzine of diesel.

 

Daar heb je nu ook een teer punt van autogas te pakken, het is lastig goed af te stellen. Er komt ofwel goed vingertoppengevoel bij kijken, of gewoon goede professionele apparatuur. En daar ontbreekt het de meeste garages aan. Die hebben net een CO (koolmonoxide) meter omdat ze die nodig hebben voor de APK keuring. Bij gas MOET je beschikken over een zuurstofmeting om de luchtovermaat goed af te stellen. Ga je dus voor gas zorg er dan voor dat je de boel laat afstellen bij een erkend inbouwstation / dealer.

 

Dat je met gas last krijgt met je motor is grote flauwekul. Zeker als de installatie is ingebouwd door een erkend bedrijf. Vroeger toen auto's nog op geloodde benziene liepen moest je de cylinderkop van de auto aanpassen. Anders kwamen de kleppen langzaam omhoog omdat autogas de kleppzetels niet smeerde. Tegenwoordig loopt eigenlijk iedere moderne auto op ongeloodde benzine. dat betekent dus dat er in de klepzittingen geharde klepzetelringen zijn geplaatst waardoor lood als smeermiddel niet meer nodig is.

Ik durf zelfs te beweren dat autogas beter is voor je motor dan benzine. Waarom, simpel.

 

-Gas bevat bijna geen zwavel. Zwavel zorgt bij benzinegestookte motoren voor zuurvorming die gedeeltelijk in de motorolie wordt opgenomen. Deze zuren tasten de draiende delen bij stilstand in de motor aan.

 

-Gas vermengt zich niet met de motorolie, in tegenstelling tot benzine en diesel. Vooral bij koude motoren gebeurt dit, men noemt dit mengsmeerverdunning. De olie wordt langzaam vermengd met brandstof die in tegenstelling tot olie geen enkele smerende werking heeft. Bij gas hier dus geen last van.

 

-Gas veroorzaakt bijna geen roetvorming. Deze roetvorming treed wel op bij benzinemotoren, en in hoge mate bij diesels. Kijk maar eens naar de olie na 10.000 kilometer bij een diesel, een benzinemotor, en een gasmotor. De diesel is roetzwart, de benzinemotor zwart, de gasmotor misschien een beetje "grijs".

Roet is koolstof, en koolstof is nu niet echt bevorderlijk voor de smering. Rekent u zelf even verder.

 

Is er dan geen naadeel aan het rijden op gas ?

 

Jawel, dat is er wel degelijk. Hierboven heb ik vermeld dat de verbrandigstemperatuur van autogas hoger is dan van benzine. Het koelsysteem van de motor wordt dus zwaarder belast. Het is dus bij het rijden op autoas zeer belangrijk dat dit koelsysteem optimaal functioneerd !

De maximale temperatuur van een zuigerwand van een cylinder ligt zo rond de 150 graden. daarboven krijg je overmatige slijtage. Omdat je bij gas eerder last hiervan hebt (kokende motor als gevolg) ontstaat hier veel motorschade door.

 

Maar nogmaals, een motor op gas gaat doorgaans (bij goed onderhoud) veel langer mee dan van een benzinemotor. 500.000 kilometer is voor een gasmotor doorgaans geen enkel probleem. Goed onderhoud is echter een vereiste.

 

Dan nog het verschil tussen een "ouderwetse" gasinstallatie en een zogenaamde G3 installatie. De ouderwetse pneumatisch geregelde gasinstallatie is veel minder kritisch qua afstelling, en is veel gemakkelijker af te stelen dan een electronisch geregelde G3 gasinstallatie. Een ouderwetse gasinstallatie stel ik blind (goed rijdend, zal misschien niet helemaal aan de milieunormen voldoen) af. Een G3 kan je alleen met de juiste meetapparatuur goed afstellen. Dit omdat je meerere punten moet inregelen.

Bij een G3 installatie zal het verbruik dan ook meestal iets lager zijn dan bij een ouderwetse pneumatische installatie, en een G3 is dusdanig af te stellen dat het vermogen vor 98 a 99% behouden blijft (al heeft dat weer een hoger verbruik tot gevolg).

Verder krijg je bij een G3 installatie een "korting" op de wegenbelasting van 317 ????? Euro per jaar. Pin me niet helemaal vast op die 317 Euro, ik kan er een paar euro naast zitten.

Aan de ouderwets pneumatisch geregelde gasinstallatie kan eigenlijk dan ook niets mis. In het allerslechtste geval scheurt een membraanplaat in de verdamper waardoor deze vervangen moet worden. Meestal wordt er dan een revisieverdamper gemonteerd die ongeveer 150 euro kost. Het monteren en afstellen zal een uur werk zijn.

Bij een G3 installatie is de electronica vaak de oorzaak. slecht contact op een stekkerverbinding, defecte printplaaten, noem maar op. Omdat er hier veel meer componenten zitten die kapot kunnen gebeurt er hier dus vaker wat mee. Niets ten nadele van een G3, ik rijd er zelf mee rond.

 

Het omslagpunt benziene / gas is een beetje een moeilijk punt. Hier moet je gewoon eens goed gaan tellen. Reken conservatief, dan zit je nooit verkeerd. Dus gas = 120% verbruik van fabrieks opgegeven benzineverbruik auto. Reken ook geen lage prijzen voor gas. Aan de snelweg betaal je tegenwoordig ook tegen de 50 Eurocent per liter. (tegen 1.42 Euro voor een liter benzine :-)

 

Nee, laat Pruts maar gassen. Ik rijd voor minder dan 5 Eurocent brandstof per kilometer. Probeer dat dan maar eens met een Diesel. Geluk ermee, misschien in een Volkswagen Lupo (worden die dingen eigenlijk nog gemaakt ???)

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

nou prutsie dank je wel voor een heel deskundig advied,je weet er schijn baar veel van,echt moet een hoop werk geweest zijn dit alle`s typen,heel erg bedankt en ik ben zowie zo een stuk wijzer geworden,ja ik ga er morgen maar eens heen en vraag ook even goed hoe het met de garantie zit,het enige wat ik weet is dat ik 2 jaar garantie krijg,maar ik moet ook nog even weten hoe en wat,want wat als er iets mis is en de dealers geven elkaar de schuld.want mijn opel garage zegt ook het niet zelf te doen maar uit te besteden.nochmaals een onderbouw onder mijn zafira kost 2000 euro,veel geld maar ik vind het meevallen,ze zetten er ook nog hulpveren onder werd mij verteld.Ik denk dat ik het doe.bedankt.als er meer mensen zijn laat maar weten hoe en wat,ik ben echt een stuk wijzer geworden

Dreambox 7000s draaibaar

Geplaatst:

Ik heb er dus GEEN verstand van, alleen door schade en schande wijsgeworden. De eerste gasinstallatier die ik inbouwde werkte dus prima, ik had alleen even het geld niet om de cylinderkop aan te passen. Dat was dus dom, na 15.000 kilometer was het over met de pret, de kleppen waren omhoog gekomen en konden verder niet worden bijgesteld. Met latere installaties dus wel de kop aangepast. Gelukkig is dat bij de moderne motoren niet meer nodig.

Tot mij voorlaatste auto altijd het onderhoud zelf gedaan. Ik had de beschikking over een grote schuur met hefbrug en meer dan voldoende gereedschap. helaas heb ik er nu geen tijd meer voor, en de tijd dat ik midden op straat op een dolly onder mijn auto lag om "even" een koppelingetje te wisselen heb ik toch ook wel gehad.

 

Goedkoopst rij je natuurlijk met een gebruikte auto die al een gasinstallatie aan boord heeft. Die krijg je er immers "gratis" bij. Bij inbouw in een nieuwe of bijna nieuwe auto gewoon goed tellen.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Autobedrijven bouwen het niet meer in, daar zijn nu specialisten voor.

 

Nóg een belangrijke reden naast alle reacties: de regering heeft aan de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) toegezegd dat gas de komende jaren weer kan rekenen op steun van de overheid. Daarvoor moesten wel enkele concessies gedaan worden; de "onveilige stations" in de buurt van woonwijken e.d. zullen verdwijnen.

 

Shell heeft toegezegd de snelweg stations te blijven behouden voor LPG en wat betreft de veiligheid (opmerking Prutsie) dat is een gevoel dat nog steeds leeft bij de mensen. Echter het aantal ongelukken met gas (LPG, propaan en andere natuurlijke gassen, buiten aardgas) wordt bijgehouden. Dát is uiteindelijk van doorslaggevende aard geweest in de keuze van de regering...

Er is één groot ongeluk geweest, die trein (geen letsel) en door de historie van Enschede en Volendam werd er gelijk moord en brand geschreeuwd wat er allemaal niet had kúnnen gebeuren.

De ongelukken die daarnaast gebeuren zijn te wijten aan menselijk falen: gasflessen (propaan) vullen aan een LPG station is écht verboden.

 

Persoonlijk heb ik zeer slechte ervaring met gas (Vialle), ik heb werkelijk 10x mijn gaspomp defect gehad, waardoor elke keer de tank vervangen moest worden. Dieselen vnd ik persoonlijk heerlijk, maar ik kijk dan ook niet op een kwartje (van KOK). AG werd genoemd, en ik dacht dat dat ook vroeger al door BMW en Mercedes als enige merk werd toegestaan.

Todays dummy is tomorrows expert!
Geplaatst:

@ Prutsie, een grote bom in je kofferbak valt reuze mee.

 

Een LPG tank is veiliger dan een benzinetank want:

 

- Een LPG tank heeft een overdruk ventiel zodat bij brand de tank niet ontploft maar gecontroleerd afblaast.

- Een LPG tank scheurt niet zoals een hoop kunststof benzinetanks na een ernstige aanrijding doen. (Sterker nog, slopers persen nog geregeld de tanks mee met de sloopauto om ervanaf te komen, met als resultaat een enorme klap en dito steekvlam als het wrak in de oven verdwijnt, zo sterk is zo'n tank dus)

 

Qua veiligheid is er dus helemaal niks tegen LPG, alleen is een G3 installatie met en een auto met een cilinderkop die tegen de hogere temperaturen bestand is een must.

 

- Stentenieten klepzetels dus, alhoewel na het verdwijnen van lood uit de brandstof klepzetels toch al beter tegen de temperaturen bestand zijn.

 

- G3 omdat deze installatie's zelflerend zijn waardoor ze niet zo vaak bijgesteld hoeven worden. Belangrijk omdat als de temperatuur buiten lager wordt de mengverhouding butaan / propaan in LPG wijzigt, een reden waarom oude installaties dan vaak weer gesteld moesten worden.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Geplaatst:

Hoi,

 

Ik rijd nu 5 en een half jaar op gas(g3) zo,n 10000 km per jaar.

Ik kocht de auto (renault Laguna 1.8 rt) met 132.000 km (3 jaar oud)

Na 1 jaar koppakking eruit, slangaansluiting koelwater naar interieurradiator door de overdruk in het koelsysteem onder het rijden losgeschoten, met gevolg koelwater weg en temperatuur zo heet als het maar kan.

Reparatie toen zo,n 3000 piekjes, 1 zuiger was door de hitte gaan schuren, dus hele blok los nieuwe zuiger, hohnen, lagerschalen, en meteen koprevisie.

Bij 192000km nieuwe verdamper vialle nieuw 250€, zelf gemonteerd.

Dat van die koppakking kan pech zijn maar rond de 150000 schijnt het toch vaak voor te komen.

Verder loopt het als een trein, zels nog nooit de kleppen laten stellen, wat eerdaags wel gaat gebeuren, hij loopt op benzine niet echt lekker.

Maar mijn volgende auto wordt er zeker weer 1 op gas, en dan hopen dat het wat langer goed blijft lopen.

Grtn AO

DM 7020-80gb - Div. Images - Lexar 512mb cf - DM 500+ - DM 800 - triax 78cm Astra 1,2,3,Hotbird - LG 42" PLASMA (1080)

 

Geplaatst:

Rob, je hebt helemaal gelijk, ik maak de vergelijking alleen met een bom omdat het ding wat wegheeft van een klein model vliegtuigbom.

Dat een gastank bijna niet ontploffen kan weet ik, die blaast bij een autobrand gewoon gecontroleerd af (geeft overigens ook een beste vlam). Dit in tegenstelling tot een benzinetank, die kunnen best ploffen.

 

Verder is he natuurlijk ook zo dat niet elk merk auto even lekker op gas rijd. Niet elke motor kan er evengoed tegen zonder ombouwen. Kennelijk heb ik altijd net de motoren in mijn auto's gehad die er dus wel heel goed tegenkonden.

 

Een G3 is vanwege de electronische regeling inderdaad aan te raden. Vooral het starten op benzine en het overschakelen naar gas welke automatisch gebeurt voorkomt de grootste klacht van gasrijders, de backfire waardoor er veel stuk kon gaan bij een slecht afgestelde "oude" gasinstallatie.

 

Of autogas duurder zal worden gemaakt door de regering weet ik niet, koffidik kijken. Het is wel een feit dat door alle zeer negatieve geluiden uit den Haag gas niet echt populair is geweest de laatste jaren. Het aantal verkooppunten zou vanwege de veiligheid drastisch worden teruggebracht, het zou misschien verboden worden, en ga maar door.

Pas toen bekend werd dat enkele grote oliemaatschappijen weer voorzichtig waren begonen met het affakkelen van propaan en butaan (transport naar buitenland gewoon onrendabel) werd er in den Haag bakzeil gehaald. Ik ben dus bang dat nu de tijd een beetje is afgelopen van lease Golfjes TDI van de baas, en gas weer in de belangstelling komt te staan dat het nooit lang kan duren voordat men in den Haag zich gaat bedenken dat hier een kans ligt om een potentiele nieuwe melkkoe bij de hoorns te vatten.

Voorlopig is het voor mij echter een uitkomst.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

o ja ,is het mogelijk om hem mee te nemen naar een volgende auto?wat ik wel weet is dat als ik hem niet meer hoef het me 115 euro kost om hem af te laten sluiten.Kijk als je hem mee kan nemen is het slechts 1x infesteren

Dreambox 7000s draaibaar

Geplaatst:

Hoi,

 

Volgens mij kun je hem niet laten ombouwen in een andere auto, tenminste heb ik ooit eens gehoord en op de sloop is geen 2e hands spul te krijgen.

De gasinstallaties uit sloopauto's gaan allemaal naar lihtouwen toe.

Maar zeker weten doe ik het niet.

grtn AO

DM 7020-80gb - Div. Images - Lexar 512mb cf - DM 500+ - DM 800 - triax 78cm Astra 1,2,3,Hotbird - LG 42" PLASMA (1080)

 

Geplaatst:

@e hands installaties worden netjes naar een bedijf gestuurd en dan proffessioneel leeg gemaakt.

 

Daarna gaan de goede naar polen en litauen en de slechte in de schroot.

Todays dummy is tomorrows expert!
Geplaatst:

mischien dat iemand die het al eens heeft laten berekenen de laatste tijd zijn bevindingen opschrijft.is de grens inderdaad momenteel bij 10000KM en is dat inc inbouw??? want de dealer zegt 10000 al mijn vrienden zeggen kan niet,je moet ook de tank inbouwen mee rekenen.Wat zou er gebeuren als iedereen er eentje inbouwt,vandaag werd al bekend dat ze 2 miljard al verdiend hebben op het gas(meer als anders)want als de oli prijs dtijgt stijgt gas mee,er moet gewoon een bepaald verschil zijn tussen benzine en gas,ongeveer 1 euro.dus stel benzine kost straks3 euro dan moet gas ongeveer op 50% daarvan zitten dus 1,50,En laten we ook eerlijk zijn over de toekomst,wie denkt dat benzine ooit nog gaat zakken(nja met 1 cent of zo)

Dreambox 7000s draaibaar

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...