Ga naar inhoud

ARD/ZDF gaan wereldkampioenschappen voetbal 2006 in 16:9 uitzenden

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Duitse ARD en ZDF gaan de voetbalwedstrijden van de wereldkampioenschappen in 2006 in 16:9 uitzenden.

Van de 64 wedstrijden zenden ARD en ZDF 48 of 49 ontmoetingen uit.

Bron: Infosat.

Geplaatst:

Daar word al langer over gesproken dan is het nu dus duidelijk.

Mogelijk word het in beide standaards uitgezonden op diverse zenders.

We zullen het gaan zien.

Martins.

Geplaatst:
Citaat:
ben benieuwd hoe dat ze dat hier in Nederland gaan verknoeien!

Niet, want er is een protocol afgesproken waardoor alles wat van belang is gewoon binnen het 4:3 kader valt. De rest is dan een leuk extraatje, maar je mist niets belangrijks, mogelijk een (stukje van een) speler die niet van belang is in het spel en als hij dat wel wordt zal de camera ernaar toe draaien. Dus ookal wordt het niet breedbeeld uitgezonden, dan nog mis je niets en wordt er ook niets verknoeid.

Daarnaast las ik vorig jaar al ergens over deze plannen en daar viel mij op dat één van de zenders (ARD óf ZDF) het er eigenlijk niet mee eens was, maar dat het een eis was van een van de sponsors van het WK (ik meen Philips).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Tuurlijk mis je een hoop in het vierkant. Heel je wijde blik is weg.

Het wordt tijd dat het antieke vierkante formaat eens wordt opgedoekt.

Talpa geeft al een mooi voorbeeld met veel breedbeeld.

Geplaatst:

Ben je er zeker van dat ARD of ZDF er iets op tegen hadden. Enige tijd geleden hebben ze op teletekst (allebei) er een hele heisa van gemaakt dat ze een voetbalwedstrijd in 16/9 hadden uitgezonden. En nog iets, waarom zouden ze die wedstrijden niet in 16/9 willen uitzenden? ARD en ZDF hebben toch PalPlus laten ontwikkelen speciaal voor deze soort dingen...

Het is nochtans een goeie ontwikkeling, in Vlaanderen worden bijna alle (eigenhandig gefilmde) voetbalmatchen nu in breedbeeld uitgezonden. Onlangs zelfs de Eneco-tour ook, die op ÉÉN in 16/9 en op NED2 4/3 pan&scan werd uitgezonden. Echt zonde want de kwaliteit was er echt naar op NED2.

Men zou beter - zoals in Engeland - een verplichting aan alle grote zenders invoeren om in 16/9 uit te zenden.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Geplaatst:
Citaat:
Tuurlijk mis je een hoop in het vierkant. Heel je wijde blik is weg.

Zoals ik al zei is het enige wat je mist beeld dat er niet toe doet omdat het beeld wat belangrijk is in het 4:3 kader blijft.

Geplaatst:
Citaat:
Ben je er zeker van dat ARD of ZDF er iets op tegen hadden. Enige tijd geleden hebben ze op teletekst (allebei) er een hele heisa van gemaakt dat ze een voetbalwedstrijd in 16/9 hadden uitgezonden.

Ik weet dat inderdaad zeker, het was niet zo zeer dat ze er op tegen waren dat het werd gefilmd met 16:9 formaat maar dat ze het als hostomroepen ook zo uit moesten zenden. Zoals ik al zei was het één van de twee omroepen, maar welke weet ik niet. Daarnaast was het 2004 toen dat bericht verscheen en is het inmiddels al het derde kwartaal van 2005 er kan dus wat dat betreft een hoop veranderen.
Misschien gaat de NOS het dus ook wel breedbeeld uitzenden, want dan zijn we weer bijna een jaar verder als is het wel zo dat men dat (officieel) pas wil gaan doen als meer dan de helft van de televisies in Nederland een breedbeeld televisie heeft.

Wat betreft kwaliteit en breedbeeld, de kwaliteit van iets zal in breedbeeld niet hoger zijn dan met normaal beeld. Ook zeker niet slechter overigens. Mede daarom lijkt me een verplichting nutteloos, de zenders kunnen heel goed zelf uitmaken wat men wil.

Geplaatst:

Citaat:
maar dat het een eis was van een van de sponsors van het WK (ik meen Philips).

Je bedoelt Thomson. Die hebben de sponsor rechten opgekocht. En bepalen met wie en hoe er uitgezonden wordt met het doel de 16:9 en vooral hun HDTV techniek aan de man te brengen.

Thomson, een (gedeeltelijk) Frans staatsbedrijf heeft de afgelopen jaren flink ingekocht: BTS (Philips), Grass Valley en Parker Vision.

Op de Philips kamera´s uit Breda staat nu: "Grass Valley" vanwege de goede naam. Grass Valley heeft nog nooit kamera´s gemaakt.

Thomson heeft ook gelijk maar hun eigen naam in ThomsonGrassValley veranderd. Hun eigen naam was alleen maar in Frankrijk bekend. Internationaal heeft die naam nooit een grote rol gespeeld.

Thomson zal alleen HDTV OB Vans laten gebruiken die ook door Thomson (BTS) zijn gebouwd.

Konkurrenten hebben zodoende geen schijn van kans.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen