Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Momenteel in het nieuws dat thuis netwerken makkelijk te kraken zijn. >> KLIK <<.

Nu heb ik thuis een "livebox" waarvan gezegd wordt dat dit een ingebouwde firewall heeft. [color:"red"] Is dit voldoende? [/color]

Voor de zekerheid heb ik ook maar zonealarm geinstalleerd.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Geplaatst:

ik weet niet wat een livebox is en NU.nieuws is mij suspect.

als jij poorten hebt open gezet..

die elk modem met ingebouwd modem dicht heeft default

DAARENBOVEN heb je de zonealarm goed ingesteld komt niemand binnen

afluisteren is dan wel nog steeds goed mogelijk.. maar dat kunnen niet veel hobbyhackers zomaar doen zonder een trojan al reeds te hebben geplaatst.

verder is de meeste ongein veroorzaakt door de onderstaande aspekten:

kijk naar netbios

kijk naar ipx

kijk naar persoonlijke gegevens verzenden bij het klikken op websites

kijk naar de activeX /scripts /mime /java /webbugs /cookies

zendt(braodcast) jij iets met betrekking tot dns ben je zichtbaar dus afluisterbaar

als ik naar de alcatel kijk die ik heb is daarvan bekent dat ie erg goed weerstand bied aan ongewenste inbraak.

of dat die livebox ook zo is, weet ik niet.

veel paniek en weinig inhoud staat voornamelijk op dergelijke NU sites.

Het is meer een kwestie van de Wireless Lan routers die gewoon wagewijd open staan bij mensen die het niet wisten te configureren. (wegens het zenden en dus ontvangen)

cheers

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Er zijn een aantal sites waarop je de kwaliteit van je firewall kunt laten testen.

Sygate doet zo'n test voor je op deze en op de site van grc.com kun je hier onder Shields Up je system laten bestormen .

Doe dit zonder en met Zonealarm en je weet of dat nodig is. Ik heb een Linksys router en verder geen firewall meer lopen.

Bedenk wel dat de firewall in de router alleen binnekomende aanvallen weert.

Is er eenmaal iets binnen wat naar buiten wil dan werkt de firewall in de router niet. Dan doet Zonealarm het beter omdat die alleen die software toestemming geeft om het net op te gaan als jij daar toestemming voor gegeven hebt.

Dit slaat natuurlijk alleen op de internet connectie. Als je een WIFI netwerk gebruikt komen er nog een hele serie andere beveiligingen bij kijken. Maar daarover is in het WIFI topic genoeg info te vinden.

Het nieuwsbericht gaat over draadloze netwerken, en daarvoor zijn zonealarm en de firewall in de livebox niet bedoeld.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Alles valt of staat met een goeie beveiliging. Het komt een beetje door wat je meegemaakt hebt denk ik. In de stad doet iedereen zijn voordeur en achterdeur op slot, op het platteland loop je vaak gewoon naar binnen "want het kan hier nog".....

Zelfde met draadloze netwerken. Ze kopen een WAN apparaat en hangen dat er gewoon aan. Niks WEP/WPA of Mac adressen invoeren en al denken dat ze klaar zijn als de boel werkt.

WPA-RSK is een van de betere beveiligingen omdat dat middels een "passphrase" werkt, ofwel een complete regel met letters of wat dan ook die daarna ge-encrypt wordt.

Als je dan de router ook nog insteld op het "ontvangen" van alleen bepaalde PC's via MacAdres invoeren dan komt er dus niemand 'vreemd' naar binnen.

Mooiste is om het te doen zoals ik op de zaak heb. Draytek aan de muur die alle poorten STEALTH maakt. Want als er geen poorten te zien zijn, dan kunnen "ze" er niets mee.

Poorten die netjes dichtzitten zijn aanwezig, stealth poorten zijn onzichtbaar.. dus beter !

Geplaatst:

Ik dank iedereen voor zijn advies. Ik weet weer wat meer.

Overigens ik heb geen draadloos netwerk.

Maarrrrrr... Ik begin er steeds harder aan te denken om een totaal wereldvreemd besturingssysteem te gebruiken voor mijn internetaktiviteiten.

>> KLIK << Het voordeel is dat ik niets meer te maken heb met firewalls, spyware etc etc.

Het is momenteel een Beta release en de kosten zijn het ook niet. Hiet ziet er veel belovend uit.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen