Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Als je wel eens problemen hebt met de ontvangst is er ook een andere kracht die roet in het eten werpt....>

kijk maar eens hier op deze site:

http://umbra.gsfc.nasa.gov/images/latest.html

daar zie je explosieve beelden van ons goede oude zonnetje...........>

voor de kenners is er te zien hoeveel geladen deeltjes de zon bij een zonnewind (scheetje) supersnel ons nadert en de data-highway alsook de vluchtleiding van vleigtuigen kan beinvloeden...<p>Bij toeval is mijn lieve vriendin zo'n laboratoriummuis die mij wel eens waarschuwt mbt tot vluchten per vliegtuig. Bij extrame zonnewind beinvloed deze namelijk ook dus onze ontvangst.<p>Dus als je denkt: verdulleme alles is toch perfect aangesloten en de smart-card is net nieuw maar waarom dan toch zo'n slechte ontvangst dan kun je hier snel even spieken of de zon soms in het spel is> en die kun je helaas niet beteugelen.<p>chiao

Geplaatst:

In Burum Friesland waar het Nederlandse ontvangst station staat voor o.a telefoon en sat verkeer, heeft men ook dat probleem en men laat dan de sat verbindingen over een andere link via een ander land lopen om toch een storings vrije verbinding te krijgen, tijdens de zonneruis.<p>73's Sjaak

Geplaatst:

Gelukkig zijn de signalen van de meeste sat's zo sterk dat je er normaalgesproken weinig tot geen last van zult hebben. ik heb tenminste nog nooit gehad dat bij heldere hemel ik niet kon kijken.

Onweer, of eigenlijk electrische ladingen in het wolkendek kunnen veel meer roet in het eten gooien.

Wel schijnt het zo te zijn dat satellieten behoorlijk van slag (of defect) kunnen raken van zonnewind. of er ooit al eentje aan ter ziele is gegaan ? ik weet het niet.

Interessante site trouwens, je raakt niet uitgekeken.

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dat zonne-activiteit de ontvangst kan storen geloof ik wel. Maar of dit in het 10-12 Ghz bereik merkbaar is weet ik niet.<p>Sommige, vooral oudere satellieten, hebben niet genoeg accu backup-capaciteit om de satelliet van voldoende electiciteit te voorzien als de zon ten opzichte van de satelliet achter de aarde staat. (black-out)

Dit komt enkele malen per jaar voor. <p>Wist je trouwens dat hoe kouder het is, hoe beter de satelliet ontvangst is...? Dit komt omdat bij lage temperaturen het ruisgetal van de LNC verbetert. wink.gif" border="0

Geplaatst:

Dit fenomeen komt het meeste voor in Maart en Oktober in de ochtenduren als de zon net achter de satelliet staat, het kan zo'n twee weken duren voordat dit probleem zich vanzelf weer oplost.

voor degene met een spectrum analyser (lenen van de baas) let eens op de ruisdrempel van de satelliettransponders / carriers als deze omhoog komt weet je genoeg, zonnetje , zonnetje.

mazzel

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.