Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

een vriend van me woont in spanje en heeft destijds in nl de volgende agregaat gekocht:

de generator is van taiyo , 3400 w , 50 hz , 3000 rpm

robin EY 35D 8,5/3600 334

als ik het goed begreep is de moter van robin en de generator van taiyo

de agregaat ging stuk en levert geen spanning meer, dus in spanje naar een electroboer gebracht

volgens de beste man was het volgende onderdeel stuk (bijlage)

deze man kan het onderdeel niet bestellen , dus in nederland naar de verkoper van de agregaat geweest en die zegt het ook niet meer te kunnen bestellen.

is er een oplossing om de agregaat weer aan de praat te krijgen

post-963-1318258337,0596_thumb.jpg

Geplaatst:

Dit ziet er uit als de spannings regelaar voor de bekrachtiging van de generator. Over het algemeen zijn dit vrij "eenvoudige" apparaten, die gemakkelijk zijn te repareren. (Hij moet eens proberen de epoxy (oid) wat over het PCB'tje zit te verwijderen.)

Deze dingen gaan ook bijna niet kapot uit zichzelf. Dus er zit waarschijnlijk een sluiting in het rotor circuit. Ik weet niet of de generator koolborstels heeft, zo ja, dan moeten die eens gecontroleerd worden en schoongemaakt worden. Ik vermeld dit omdat als je het onderdeel vervangt, de nieuwe misschien acuut opblaast bij de eerste start...

Als de expoxy eraf is kan er gemeten worden. Er zit een diode op, en een transistor/FET. (Waarschijnlijk onder de epoxy ook nog een paar opamps) Mijn gok is dat of de diode kapot is of de transistor/FET. Misschien dat die kunnen worden door gemeten zonder de expoxy te verwijderen....

Suc6!

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

de print heb ik dus hier in nl

kan ik zomaar die troep er af halen , of moet ik nog op een speciale manier te werk gaan.

of kan ik met de multimeter er door heen prikken

en hoe is hier in nl de werking van de print te controleren voordat ik die terug stuur ?

Geplaatst:

Als je de troep eraf wilt halen zorg er dan voor dat de pcb en de onderdelen niet beschadigt raken.... Waarschijnlijk kan je met wat geluk de opdruk nog lezen van het componentje op het koellichaam. Dan kan je opzoeken wat dat voor component is, en die doormeten. De diode kan je nu al doormeten.. (Mag maar een richting op doorlaten...)

Als het de transistor/fet of diode niet is, dan moet je de troep eraf zien te krijgen......

Ter controle, hmmm, ik weet niet precies wat de aansluitingen waren op de generator, maar ik gok dat er op de "S" aansluiting de stator wordt aangesloten, en dat daar dus de uitgangsspanning van de generator op binnenkomt. LET OP! Het kan zo zijn dat er tussen de 220V en de ingang oorspronkelijk een (meet) transformator zit... Dus dan moet er een aanzienlijk lagere spanning op die ingang komen te staan! (In indrustriele machines wordt er gewerkt met meet transformatoren die altijd van de nominale spanning naar 100V transformeren.)

Ik gok erop dat de E aansluitingen de aansluiting is naar de rotor (exciter), en dat de +/- aansluitingen zijn voor een kleine accu in de generator om de spannings regelaar te laten werken. Het kan ook zo zijn dat de +/- aansluitingen de aansluiting is voor de rotor. Maar dat moet je eigenlijk navragen bij die vriend van je hoe ze oorspronkelijk zitten aangesloten.

Werkings principe is vrij eenvoudig. Ingangsspanning te laag --> uitgang omhoog en vice versa.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

de diode meet inderdaad maar naar 1 kant door (op de multimeter zit een functie om diodes te meten)

verder heb ik ook nog een 2e poging bij robin gedaan

die beste man aan de telefoon schatte het zo'n 20 jaar oud (moet ik dat geloven)

en zei ook dat het volgens hem niet (meer)in nl verkrijgbaar was

nu moet ik dus een andere weg vinden of een beroep doen op iemand die me evt tegen vergoeding kan helpen met reparatie.

op de transistor staat: T SF5J42

(of iemand die japans kent en op de site van taiyo de print besteld)

Geplaatst:

Zou je wel graag helpen, alleen woon ik wat veraf. Heb geen directe ervaring met dergelijke enkelfasige (benzine)generatoren, wel met driefasige alternatoren (synchrone machines). Hierbij gebeurt er ook een spanningsregeling (uitgangsspanning constant houden, onafhankelijk van de belasting) via de rotorwikkeling (met sleepringen of zonder via meedraaiende diodes). Deze spanningsregeling gebeurt gewoon via faseaansnijding (zoals een dimmer). Dit kan enkel werken met een wisselspanning als voeding. Nu even naar jouw appplikatie : er zit inderdaad een thyristor op het printje, zodat de ingangsspanning dus wisselspanning is en bijgevolg geen batterij.De 6 klemmen zijn dan waarschijnlijk +/- de DC uitgangsspanning voor de rotor, de andere 4 voor de AC ingangsspanning en de uitgangsspanning van de set (via meettrafo?). Is de voedingsspanning aanwezig ? Zijn de kooltjes intakt ? Indien dit alles Ok is dan kan men bv. de thyristor (a-k)vervangen door een vermogendiode, dan zou de set maximale spanning moeten afgeven (liefst niet te lang testen, er zou namelijk een kortsluitg kunnen zitten in de rotor,want eventuele stroombegrenzing via de thyristor is uitgeschakeld)

Het schema van het printje is heel eenvoudig op te nemen, ware het niet van de epoxy wat er op zit (heb hier zeer slechte ervaring mee !, maar misschien hebben andere medeboarders hier tips voor).

veel succes, Dany

Geplaatst:

Zou je de epoxy niet kunnen week maken in een oven en er den afprutsen?

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Geplaatst:

Heb ik ook al geprobeerd, met slecht resultaat. De temperatuur moet vrij hoog zijn (slecht voor de komponenten) en de blubber stijft vrij snel en de komponenten worden beschadigd als je ze lospeutert met een priem of een schroevendraaier gebruiken (probeer een tandenstokertje indien dit sterk genoeg is). Soms zitten er ook komponenten waar men helemaal niet bij komt (bv.onder een ingegoten spoel of trafo)

Er bestaan velerlei opvulproducten en in theorie bestaat er voor elk wel een scheikundig oplosmiddel (kamertemperatuur), maar zoveel ervaring heb ik niet.

mvg, Dany

Geplaatst:

Een aggregaat gaat snel kapot als het lange tijd onbelast

op toeren draait. Als de spanningsregelaar kapot is krijg je meestal meer dan 300 volt . Geeft de dynamo geen spanning meer , dan kan ook de winding kapot zijn .

De spanningsregulator uitpellen kan wel, maar de fabrikant

stopt er echter componenten in zonder opdruk .

Mijn advies : a) ga naar de site van taiko en zoek daar

B) zoek een slopertje , er zijn veel Robin dieseltjes verkocht

vg

Melisa

Geplaatst:

Het circuit is zo eenvoudig (op het eerste zicht zelfs geen stoombegrenzing!)dat het wel moet lukken zonder opdruk. Het afpellen is waarschijnlijk het grootste probleem om het schema op te nemen. Het is wel zo dat men - vooraleer af te pellen - eerst de ingangen en uitgangen van het printje moet nazien, dus kant generator. De kans is inderdaad groot dat het printje niet defect is. Voor de rest blijft het hobby om het ding te kunnen repareren.

mvg, Dany

Geplaatst:

Citaat:
maar de fabrikant

stopt er echter componenten in zonder opdruk .

zo te zien staat op alle componenten een opdruk (Want de meeste steken er boven uit)

en van de site word je ook niet wijzer http://www.taiyo-electric.co.jp/english/

en een slopertje ???? waar moet ik zoeken , er is zeer weinig over op internet te vinden

ook contact gehad met beo inport / robin nederland en die konden mij ook niet helpen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen