Jorgen Geplaatst: 28 augustus 2005 Geplaatst: 28 augustus 2005 Hoi allemaal. Op dit moment kan ik alleen beschikken over internet via telefoon, ISDN of satelliet. (Ik woon in Duitsland. Het gebied waar ik woon is niet bekabeld en ook is er geen ADSL-centrale in de buurt.) Aangezien Satelliet erg duur is en telefoon het langzaamst van deze 3 opties, heb ik voor ISDN internet gekozen. Dit is de huidige kabelsituatie: De telefoonkabels in huis zijn nog niet allemaal verbonden, zodat ook de wandcontactdozen het, op één na, niet doen. (Wordt in de loop van de komende weken in orde gemaakt.) Om van mijn PC naar het ISDN-modem te komen moet ik ca. 15 meter overbruggen. (Nog meer meters als ik de kabel wil wegwerken.) Ik kan dit doen met USB, maar dan moet ik verlengen en repeaters gebruiken en dat is me te duur. Het Duitse systeem is niet heel erg anders dan het Nederlandse. Ook hier heb je een NTB(A) kastje. (In Nederland had ik geloof ik NTB2, hier heet het NTBA.) Daarop zitten 2 ISDN-ingangen. Op de 1e zit een ISDN telefoon. Op de 2e zit een EUMEX-kastje van T-Com. Hierop kunnen 4 analoge telefonie-apparaten worden aangesloten (telefoon, fax, antwoordapparaat, etc) via 4 telefooncontacten (met Duitse stekker) en 1 usb-ingang. Op dit moment gebruik ik de USBpoort om daar met 4 kabels (waaronder 1 USB-repeaterkabel) de afstand te overbruggen. [color:"red"] (Ik heb gehoord dat hiermee eigenlijk de USBpoort van mijn PC kapot kan gaan omdat de afstand te groot is.) [/color] Nu heb ik ook nog de volgende kabels: 10 meter Netwerk/UTP 15 meter telefoonsnoer 10 meter RJ 11 kabel 10 meter RJ 12 kabel Verschillende USB kabels 5 meter USB repeaterkabel Mijn vraag: Welke kabels kan ik het beste gebruiken om de afstand te overbruggen? Wat is nu het verschil tussen RJ 11 en RJ 12 kabels? Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
marco24 Geplaatst: 28 augustus 2005 Geplaatst: 28 augustus 2005 ik snap je installatie niet helemaal jou ntb(a) is hier gewoon een NT1 kastje daar vandaan een utp cat5 kabel naar je interne isdn pc kaart heb er zelf 75 meter kabel tussen
Big fellow Geplaatst: 28 augustus 2005 Geplaatst: 28 augustus 2005 @Jorgen; Ik denk dat het kastje van T-Com ook je ISDN modem is? En je ISDN modem moet met een USB kabel naar de PC? Waarom trek je niet een kabel van de NTBA naar je A/B adapter/ISDN modem welke je dicht bij je PC neerzet? Dat kan je doen met bijna ieder kabel... Ik zou zelf gewoon telefoonkabel hiervoor gebruiken, maar UTP kan ook. Het enige wat je dan nog moet doen is de analoge poorten (als je die nodig hebt) aansluiten op de juiste apparaten... Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Jorgen Geplaatst: 28 augustus 2005 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2005 Citaat: ik snap je installatie niet helemaal jou ntb(a) is hier gewoon een NT1 kastje daar vandaan een utp cat5 kabel naar je interne isdn pc kaart heb er zelf 75 meter kabel tussen Ik was denk ik niet helemaal duidelijk.Mijn installatie is alsvolgt: 1) NTBA van Deutsche Telekom aangesloten op enige werkende wandcontact 2) EUMEX van Deutsche Telekom (T-Com) aangesloten op 1e ISDN-ingang van NTBA 3) ISDN-telefoon aangesloten op 2e ISDN ingang van NTBA 4) EUMEX-telefoon ingang 1: vrij 5) EUMEX-telefoon ingang 2: analoge telefoon 6) EUMEX-telefoon ingang 3: fax 7) EUMEX-telefoon ingang 4: antwoordapparaat 8) EUMEX-usb-ingang verbonden met USB van PC (de afstand tussen de EUMEX en de PC is overbrugd door middel van 4 USB-kabels, waarvan 1 een repeater heeft.)Beschikbare kabelbrij: 1) Verschillende USB verlengkabels 2) Gewone USB kabel 3) USB repeater verlengkabel 4) RJ 11 kabel, 10 meter 5) RJ 12 kabel, 10 meter 6) ISDN kabel, 10 meter (geen idee wat voor benaming/type dit heeft) 7) telefoonkabel, 10 meter 8) telefoon verlengkabel, 15 meter 9) Netwerk/UTP kabel, 10 meterHardware (ook wat nu niet gebruikt wordt): 1) NTBA van Deutsche Telekom (wat jij NT1 noemt) 2) EUMEX-anlage/ISDN-modem van Deutsche Telekom (1 x ISDN, 4 x telefoon, 1 x usb) 3) PC Netwerk modem, intern 4) PC telefoon modem. intern 5) Compaq ISDN modem, extern 6) Thomson Router Dat was het geloof ik wel... De EUMEX komt mettertijd in de kelder te hangen, samen met de NTBA, vlakbij het punt waar de lijn van Deutsche Telekom het huis binnenkomt. Vanaf hier, moeten er dan telefoonkabels aangesloten worden op de EUMEX zodat alle wandcontactdozen in huis werken. (Hoe dat moet weet ik nog niet.) In deze EUMEX zit dus ook een ingebouwd ISDN modem. Het lijkt met het handigst om deze te gebruiken. Zolang de PC hier aan zit kan ik namelijk ook vrij simpel alle telefoonlijnen in huis programmeren met de computer, zonder dat geklooi met * en # op de telefoon. Hoe het verder moet? Ik heb nog geen idee. Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Jorgen Geplaatst: 28 augustus 2005 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2005 Citaat: @Jorgen; Ik denk dat het kastje van T-Com ook je ISDN modem is? En je ISDN modem moet met een USB kabel naar de PC? Waarom trek je niet een kabel van de NTBA naar je A/B adapter/ISDN modem welke je dicht bij je PC neerzet? Dat kan je doen met bijna ieder kabel... Ik zou zelf gewoon telefoonkabel hiervoor gebruiken, maar UTP kan ook. Het enige wat je dan nog moet doen is de analoge poorten (als je die nodig hebt) aansluiten op de juiste apparaten... Big fellow Daar heb ik ook aan zitten denken. Zoals ik het zie heb ik 3 opties: 1) EUMEX ver van PC 2) EUMEX dicht bij PC 3) EUMEX niet gebruiken, maar ander ISDN modem Mijn voorkeur gaat in het geval van internet/pc gebruik naar optie 2. Geen gedoe met maximale USB lengtes en zo. Nadeel is dan wel weer hoe ik alle andere apparaten in huis installeer en aansluit. Als de EUMEX namelijk dicht bij mijn PC staat dan moeten dus alle andere telefoons en faxen verlengd worden... Heb jij toevallig ook verstand van het in orde maken van de gehele telefoon-installatie in huis? (incl apparaten instellen met juiste ISDN nummer, alle wandcontacten werkend, etc) Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Big fellow Geplaatst: 28 augustus 2005 Geplaatst: 28 augustus 2005 Ik zal zelf ook voor optie 2 gaan..... Maar inderdaad, dan moet je de kabels van al je analoge aparatuur daar naar toe brengen. Wat je zou kunnen overwegen is een Siemens Dect systeem aan te schaffen, en dan je basis station naast je EUMEX zetten. Dan kan je daarop weer draadloos de telefoons gebruiken. De laders van die telefoons zijn n.l. los t.o.v. het basis station. Je kan dan zelfs een ISDN versie van het basis station kopen... (Is wel duurder) Of ik ervaring heb met telefoon installaties? Ehm, ja... Maar wel de wat grotere (Tussen de 2000 en 3500 aansluitingen) .. Maar bij huis installaties is het allemaal wel erg anders.. Gewoon je handleiding goed lezen en je zal een eind moeten kunnen komen... Let op dat je de juiste MSN aan de juiste poort/het juiste apparaat koppelt Suc6! Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Jorgen Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Geplaatst: 4 september 2005 Het koppelen van MSN en poort was redelijk simpel doordat het met software van Deutsche Telekom op de computer kon. (Geen geklooi met sterretjes en hekjes en nummers via je telefoon, zoals het bij KPN moest toen wij nog in Nederland woonden.) De vorige bewoner heeft wat kunst en vliegwerk toegepast zodat de installatie bij hem werkte, maar doordat hij dus zijn eigen spullen weggehaald heeft missen wij dus jammergenoeg een aantal werkende aansluitingen in huis. Ik zal wel eens kijken wat er nog aan te doen is, maar ik verwacht er voorlopig nog niet te veel van. Ik heb er ook nog te weinig mee te maken gehad om inzicht in het hele telefoon gebeuren te hebben. (Goed, ik kan zowel in Nederland als Duitsland het hele ISDN gedoe instellen,... maar aansluiten en kabels splitsen en zo is weer heel andere koek...) Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 QuadPapa & Mama †
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen