Ga naar inhoud

CD/DVD-Rom speler leest soms niet, na opstarten pc weer wel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb al enige tijd een vreemd probleem.

Als ik de pc aanzet kan ik gewoon de cd/dvd rom benaderen en als ik er een dvd of cd in doet start die gewoon op.

Maar als de pc enige tijd aanstaat lukt dat niet meer.

Ik heb bv net een cd gebrand en na het branden wil ik kijken of alles er korrekt op staat maar dan ziet hij de cd totaal niet zitten.

Als ik de cd er uit haal en direkt er weer in doet start het verkenners scherm op maar als ik dan op de cd wil kijken zegt die dat die niet beschikbaar is.

Ook met totaal commander lukt het niet.

Start ik de pc dan opnieuw op werkt alles weer zoals het hoort.

Ik heb er ook al een andere cd/dvd speler in gehad maar met hetzelfde probleem.

Ook heb ik een upgrade van mijn pc gedaan enkele maanden geleden van 2.4GHz naar 3.2GHz en het probleem blijft bestaan.

De upgrade houd in nieuw moederbord, nieuwe processor en nieuw geheugen.

Wat kan de oorzaak zijn ???

Het lijkt me iets software matig maar ik weet echt niet wat.

Geplaatst:

hangt dat station toevallig samen met nog een IDE apparaat aan dezelfde flatcable ?

voorbeeld, HDD2 en DVD-ROM, als je DVD-ROM drive het doet, is dan die 2e HDD (of ander apparaat) nog wel benaderbaar ? nee ? check je master/slave settings (jumpertjes).

groet,

merDe

deze ruimte is te huur
Geplaatst:

Heb je wel nieuwe bekabeling gebruikt? klinkt simpel maar zuo zomaar kunnen dat windows net het contact verliest door een klein breukje of zo en dan pas de cd weer na een boot herkent. Als je nu eens onder apparaatbheer kijkt als de cd het niet meer doet, staat die er dan wel tussen?

*** Humax 5400Z Loader H2.08 TOH 3.4_HoT EMU 10.0 Triax 110 STAB 120HH ***

Geplaatst:

Welk moederboard heb je? Ik had hetzelfde met Abit AN8 socket 939 moederboard met Nvidia4 chipset. (Is een probleem van alle Abit socket 939 moederboards met Nvdia 4 Chipset). Als je de Nvdia IDE-SW drivers heb geinstalleerd ben je de sigaar, zelfs die uninstallen werkt niet. Uiteindelijk was de enige oplossing Windows opnieuw installeren en daarna de Nvdia drivers ZONDER de IDE-SW drivers. Werkt nu weer goed.

Mocht je dat board niet hebben, in apparaat beheer even de IDE drivers uninstallen, computer opnieuw opstarten en Windows de drivers weer opnieuw laten installeren, dat wil ook nog wel eens werken. Wat ook helpt soms is om de DVD drives en CD drives op Cable Select te mikken om conflictjes te vermijden.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Grutn

Dreambox 800 met Open Pli

Dreambox 7020

Multytenne 45

Geplaatst:

Hmmm geen Nvdia probleem dus. Heb je zoals Newbie zegt hierboven het al met een nieuwe IDE kabel geprobeerd? Omdat je zegt dat het met een andere CD drive ook gebeurt lijkt het mij of de kabel of de moederboard driver. Als nadat je de drive op of Master of Cable select heb gezet EN nadat het probleem is gebeurd je de drive nog steeds ziet in apparaat beheer dan lijkt het me niets anders dan de IDE drivers. Heb je allerlaatste?

Succes

Dreambox 7020

Multytenne 45

Geplaatst:

Ik heb nieuwe kabels gebruikt die bij mijn nieuwe P5P800 zaten. Hij deed het al bij het andere bord met de andere kabels.

Als de pc een tijdje aanstaat kan ik de cd (en met name de dvd) niet bereiken.

Kijk ik bij apparaat beheer dan staat de drive er gewoon in.

Ik schreef ook al dat ik een cd brandde en toen ik klaar was en hem wilde bekijken zei die dat de drive niet gereed is.

Ik haalde de cd er uit en deed hem er gelijk weer in toen starte het brandprogramma op.

Toen ik een file er in zette en op branden klikte kreeg ik de melding dat het geen lege cd was.

Klopte ook. maar waarom kon ik hem dan niet inzien ???

Ik heb de cd in een andere pc gedaan en alles stond er op wat ik gebrand had.

Snap er geen hol van, maar het is wel lastig.

Moet elke keer nadat de pc enige tijd aanstaat de pc weer opnieuw opstarten en het probleem is weer even weg.

Wat betreft de IDE driver, kan je daar wat meer over vertellen ?

Mijn HD kan ik gewoon bereiken.

Trouwens, ik heb er ook al eens een andere dvd writer ingehad en hetzelfde probleem.

Vandaar mijn mening dat het software matig moest zijn.

Nieuw moederbord - nieuw geheugen - nieuwe processor - nieuwe kabels - nieuwe dvd writer.

IK WEET HET NIET MEER.

Geplaatst:

Ik weet hoe frusterend het is, geloof me want ik had precies hetzelfde, alles geprobeerd, het hele internet af-gegoogled maar uiteindelijk moest ik dus windows opnieuw instaleren en bij mij was ook alles nieuw!

Wat betreft de IDE driver, als je in apparaat beheer gaat zie je daar als het goed is "IDE Atapi controllers" staan, klik je op het plusje dan krijg je "Primary IDE channel, Secondary IDE channel en standard dual channel controler" (Of eerste en tweede, sorry mijn XP is Engels), de tweede is die van de CD/DVD rom. Rechts klik nu op de Primary IDE dan krijg je een menutje waarin een van de opties "Uninstall" is. Doe dat, klik ja op alles en voordat je opnieuw XP opstart doe hetzelfde voor de Secondary en de Controller.

Herstart XP, dat herkent nu vanzelf weer de nieuwe hardware, installeert dat (met hopenlijk de standaard IDE drivers, die prima zijn) en dan kijken of het werkt, zoniet ASUS klantenservice contacteren, je zal echt niet de eerste zijn met dit probleem (was ik ook niet) en misschien hebben zij nog tips van andere gebruikers!

Succes

Dreambox 7020

Multytenne 45

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen