marco24 Geplaatst: 20 september 2005 Delen Geplaatst: 20 september 2005 heb bij mij thuis (op zolder)2 radiatoren bij het systeem op gezet dit dmv een een extra 2 groeps verdeler (van 1 verdieping lager afgetakt) nu heb ik mijn twijfels of ik het goed gedaan heb ik heb namelijk de unicore leiding hoger liggen als de hoogste radiator krijg ik in de toekomst geen last met lucht wat niet uit het systeem wil nu werkt het wel goed. vr gr Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerrit B Geplaatst: 20 september 2005 Delen Geplaatst: 20 september 2005 Gewoon op het hoogste punt een extra ontluchtingsnippel zetten en probleem opgelost. Eventueel kun je een knelkoppeling toepassen met geintegreerde ontluchtingsnippel. Je ziet dit probleem ook vaak met sierradiatoren in de badkamer met boven aansluiting, dan heb je ook geen ontluchtingspunt, maar doe je dat gewoon op de koppeling op zolder. Wel kan het zijn dat als je afgetakt hebt van een dunne leiding dat je niet voldoende capaciteit hebt, of dat het juist bloedheet is op zolder en je zit te verkleumen in de kamer. Dus als het koud is wel even goed instellen dwz. radiator knoppen zo ver dicht dat je boven de gewenste temperatuur krijgt (en deze niet verder los kunt draaien)en het beneden ook behagelijk is. Suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 20 september 2005 Delen Geplaatst: 20 september 2005 Beste Marco, Alle lucht uit de hele installatie wil altijd naar het bereikbare hoogste punt in de installatie. Lucht in een leiding betekend meestal geluid en slechte of geen doorstroming. Indien de watersnelheid in een leiding erg hoog is kan lucht nog wel eens meegesleurd worden door het water opdat wel een goede toevoer van water ontstaat. Maar het blijft spelen met "vuur" om in een leiding waarin zich lucht kan verzamelen geen ontluchter te zetten. Dus een aanbeveling is; zet alsnog een (automatische) ontluchter in het (de) hoogste punt(en). En je kunt onbezorgd de winter door. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rexxx Geplaatst: 20 september 2005 Delen Geplaatst: 20 september 2005 Draai alle andere radiatoren dicht, zodat de enige doorstroom mogelijkheid de radiator is die net onder het hoogste punt van de leiding ligt. Zet de verwarming aan, of in ieder geval de pomp, en laat zachtjes de lucht ontsnappen uit de radiator. Anders krijg je eventuele lucht er niet uit, mocht het niet lukken, ontluchting (kraantje) tussenplaatsen, of leiding verlagen. maar in de praktijk denk ik dat je er weinig van zal merken als het een klein stukje buis is. /Rexxx - Mijn dochter kan sneller zappen als ik.... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marco24 Geplaatst: 21 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2005 nou ok het was tijdens de verbouwing dat we de leiding eerst door de afwerkvloer zouden slijpen. Maar bij nader inzien was de afwerkvloer maar 3,5 cm dik en wilde ik niet het risico lopen dat ik de electra leidingen raakte. Toen heb ik de leidingen maar door de wanden en door het plafond gelegd. het is best wel een stukje leiding (totaal 25 meter) en het gaat om 2 radiatoren op zolder. op dit moment werken ze wel goed , en ik heb inderdaad de alle radiatoren beneden even dicht gedaan en goed aan het ontluchten geweest. De ontluchtingsnippels heb ik dus niet aan gedacht en de leiding zit dus al tussen het plafond. het geeft dus best wel extra werk om er ontluchters tussen te zetten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Con Geplaatst: 21 september 2005 Delen Geplaatst: 21 september 2005 Het is in principe zo dat wanneer alle lucht uit de installatie is kan er theoretisch geen lucht bijkomen (hooguit nog de zuurstof uit het water. Op voorhand zeg ik wel dat nagenoeg geen enkele installatie potdicht is. Tevens kan lucht (een bijzonder klein aandeel) binnenkomen door diffusie maar geldt alleen bij kunststof onderdelen, denk aan vol kunststof slangen, o-ringen enzovoort. Als je toch nog een keer last krijgt kun je het beste weer alle radiatoren dichtzetten (uiteraard behalve de probleemgevallen boven) en de installatie even opstoken naar 90º dan dwing je dat de laatste beetjes zuurstof uit het cv-water ontsnapt. En zo kun je de laatste lucht middels de radiatorkoppeling (een klein beetje losdraaien) laten ontsnappen. De snelheid is dan meestal zo hoog dat de lucht wordt meegesleurd. Iedere keer dat je moet bijvullen is dan wel funest voor nieuwe luchtaanwinst. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerrit B Geplaatst: 21 september 2005 Delen Geplaatst: 21 september 2005 Er zijn ook koppelingen te koop die je zonder zagen op een bestaande buis kunt zetten. Gewoon om de buis zetten, aandraaien en je hebt een extra aftakpunt. Hier een ontluchtingsnippel opzetten en klaar. Je kunt natuurlijk ook alle radiatoren dichtdraaien (op de bewuste na natuurlijk)en de pomp aanzetten, maar omdat je meestal niet zo vaak aan de knoppen draait bestaat juist de kans op extra lekkages en, naast dat, het kost gewoon veel tijd. Maar als je toch nooit het water weer van je CV moet halen dan kun je dat natuurlijk voor lief nemen. Suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
marco24 Geplaatst: 21 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 september 2005 bedankt voor de antwoorden. ik denk dat ik voorlopig niets doe om de ontluchters te plaatsen moet in nl weer een gat in het plafond maken op 2 plekken. en ik heb er nauwlijks werk aan om even de thermostaat knoppen beneden dicht te draaien. Als de kleine ze al niet dicht gezet heeft. met vr gr Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen