Ga naar inhoud

windenergie goed gebruiken met de hoge brandstofkosten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb onlangs een windgenerator (die gebruikt wordt op zeilboten) en een 12 Volt-batterij (85 AmpH) voor weinig op de kop kunnen tikken. Gezien de hoge brandstofprijzen voor huisbrandolie ed, dacht ik, kan ik hiermee niet iets moois in elkaar knutselen dat het factuur wat naar beneden kan brengen. (Liefst iets ivm verwarming of warm water). Alle info en/of schemas zijn welkom.

Geplaatst:

85 ampH bij 12 volt is ongeveer 1000 watt maar dat is bij 12 volt. Als je hier 230 volt wisselstroom van wil maken hou je nog maar ca 50 watt over en dan moet de windgenerator het zaakje ook nog eens bij houden. Een paar spaarlampjes zal nog wel lukken misschien ook nog een draagbaar TVtje maar verwarming kan je echt wel vergeten. Het is namelijk zo dat als je het voltage 2x zo hoog maak het aantal watts door 2 gedeeld word. Bij 110 volt zou je dus nog maar 100 watt overhouden en dat is het zelfs ook nog niet eens want je hebt ook nog transformatie verlies.

Het eerste wat je leer in de electronica is V x A=W ofwel volt x ampere = watt

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:

Hmmm , volgens mij klopt die theorie niet echt.

12V accu 85 Ah = 12 x 85 1020 Watt/uur

Omvormer 12 -> 220V rendement 90%

1020 * 90% = 920 W/uur

Met andere woorden je kunt een gloeilamp van 100W 9 uur laten branden , een gloeilamp van 200W 4,5 uur enz.

Let op , dit is wel met een volledig geladen accu

Greetz

Mr|Repel

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

Geplaatst:

Verwarming/warmwater kun je vergeten met accu's en dergelijke.

Een kleine verwarmingsketel levert zo'n 20.000W aan energie. Een zonneboiler kan hierbij wel helpen, maar die heb je niet...

TV, verlichting enzo is vaak wel te doen. Koelkast is, voor een enkele accu, teveel.

Geplaatst:

mr|repel je hebt gelijk ik heb inderdaad een klein foutje gemaakt. Het amperage gaat naar beneden en niet het aantal watts dat blijft nagenoeg gelijk op omvormingsverlies na. Maar het blijft toch wel bij een TVtje en een paar spaarlampjes omdat anders je spanning te veel instort.

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:
Citaat:
Koelkast is, voor een enkele accu, teveel.

Eeeeehm,.... als ik op internet naar een bijna willekeurige koelkast kijk, zie ik verbruikswaardes rond de 100 tot 200 watt ! (en dat wordt natuurlijk maar incidenteel gebruikt, want de motor draait immers niet continue).

Voor de milieu freaks zijn er zelfs koelkasten te krijgen met een aansluitwaarde van 40 watt !

Ik denk dat je je koelkast dus prima met een accu en omvormer kunt voeden.
Geplaatst:

Citaat:
Voor de milieu freaks zijn er zelfs koelkasten te krijgen met een aansluitwaarde van 40 watt

en hebben die koelkasten meer rendement ???

nee dus , misschien een paar procent

het duurt gewoon langer voordat de spullen koud zijn.

dus de koelkast moet meer uren draaien zodat de accu bijna even snel leeg gaat

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen