Ga naar inhoud

Windows start niet meer op met Grub.....

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja...wat nog overblijft is.

Opstarten met een knoppix cd-rom (of gelijke) en proberen je belangrijke data te redden.

En daarna fc4 opnieuw installeren.

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Mijn probleem lijkt een hardware kwestie. PC staat voor onderzoek bij de leverancier.

Kan ik mijn Linux HD via de textmode zodanig aanpassen dat deze opstart als enig operating system??

Het lijkt mij dat dit in de Grub config staat.

Geplaatst:

Dat gaat, maar je zegt zelf dat je linux niet meer opstart?

Om GRUB te configureren moet je het bestand /boot/grub/menu.lst aanpassen. Je hebt hier als gewone gebruiker natuurlijk niet de rechten voor, de gebruiker root echter wel.

Wordt root in een terminal...

cd /boot/grub

ls (kijk hier of je menu.lst ziet staan)

vi menu.lst

Daar moet je iets zien staan als:

default=2

timeout=5

splashimage=(hd0,0)/grub/spalsh.xpm.gz

enz....

Wat van belang is, dat 't getal dat achter default staat [color:"red"]2 [/color](in ons voorbeeld) verwijst naar uw Fedora kernel.

Het getal achter timeout [color:"red"]5 [/color] is het aantal s. dat gewacht wordt voor 't opstarten.

vi afsluiten en klaar...

[color:"red"]ps. [/color](hd0,0)= 0 is je schijf, 0 is je partitie

denk eraan dat grub bij 0 begint te tellen.

0,0 is de eerste partitie van de eerste schijf.

0,2 is bijvoorbeeld de derde partitie van de eerste hd

Geplaatst:

Als ik met de rescue CD in mijn PC de PC opstart en geep het commando chroot/mnt/sysimage dan zie ik de bestanden op de schijf. Kan ik op deze wijze niet SU worden? zodat ik wijzigingen aan kan brengen?

Geplaatst:

Awel dat weet ik niet...ik denk dat je als 'chroot' maar over beperkte rechten beschikt, en dus niet kunt inloggen als root.Anders zou je via dit achterpoortje een linuxsysteem kunnen overnemen.

Ik heb nog iets anders bedacht:

Probeer ééns 'Grub' op een diskette te zetten:

Start de computer vanaf die rescue cd

Breng een diskette in het diskettestation

en typ nu:

chroot /mnt/sysimage

grub-install /dev/fd0

Geplaatst:

Als je chroot gebruikt ben je al root (superuser) en heb je alle rechten, je kan chroot namelijk alleen als root uitvoeren.

Wat ik meestal doe:

chroot /mnt/sysimage bin/bash

Je gaat nu naar een changed rooted omgeving en start daarbinnen bash op. Nu moet je binnen deze omgeving de eventuele noodzakelijke partities mounten, bv. mount /proc, mount /sys, mount /usr, mount /boot (proc/sys zijn de kernel filesystems en noodzakelijk voor sommige programma's, metname proc).

nu kan je naar hartelust je grub config aanpassen en eventueel nieuw grub boot sectors wegschijven volgens de grub handleiding.

Het kan zijn dat het nodig is om nog enkele entries in /dev aan te maken, bv. als je normaal gesproken udev of fsdev (depricated) gebruikt. dit kan met het commando "MAKEDEV", uit te voeren in /dev met het benodigde device erachter. Ik raad je aan dit alleen te doen als het noodzakelijk is.

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Geplaatst:

Blijkbaar moet je met FC4 net ietjes anders te werk gaan dan onder FC3:

Dit heb ik gevonden (hopelijk is Engels geen probleem:

4.How to reinstall the grub to the mbr or root partition?

Make your first boot device the cdcrom ,put the first cd of fedora core, in the boot prompt type: linux rescue read the instrucions and follow to hit the return untill you get the login prompt, now you need to change to your linux system with the chroot command, in the login prompt type: chroot /mnt/sysimage this will change you to your linux system, in the prompt type grub this will bring the grub prompt, then type: grub>root (hd0,x) x is your /boot partiton's number minus one, for example if your /boot partition is /dev/hda6 then type (hd0,5), (the partition hold the boot directory is boot partition) then hit return and type: setup (hd0,0) this will install the grub to the mbr, if you want to install to the root partition change the 0 of (hd0,0) in the setup to your root partition number.

Geplaatst:

Vandaag PC terug. HD waar Windows op stond was defect. Nieuwe schijf, "nieuwe"Windows. HD met Linux erbij gezet en.......

Met de rescue CD of met de FC 4 CD de volgende foutmelding:

Could not find a valid ramdiskdrive starting at 0

Geprobeerd op de Windows HD Fedora op een andere partitie te installeren;geeft dezelfde foutmelding.

Beide CD,s geprobeerd op een andere PC en dan werken ze wel.

Ook knoppix wil niet starten. Werkt weer wel op een andere PC.

Er is dus iets met dat ramdrive. De geheugenbankjes, wat het volgens mij zijn, zijn gewisseld voor nieuwe exemplaren.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen