LEM Geplaatst: 8 oktober 2005 Geplaatst: 8 oktober 2005 Beste mede hobbyisten, Meestal zoek ik mijn problemen eerst lange tijd zelf uit, maar het volgende lijkt mijn pet te boven te gaan. Ik heb een Archsat 90x75 cm elliptische schotel met daarop een deels zelf geknutselde universele LNB houder rails voor 4 twin LNB's. Ik heb de schotel uitgericht op ongeveer 14~15 graden Oost met Hotbird en Astra 1 dus aan weerszijde van dat midden. Twee 0,6 dB Alps twin LNB's geven daarop resp. 89 en 90 % signalstrength en beide 99 % quality (op een Topfield 4000 is dat gemeten) hier in Luxemburg (dus wat zuidelijker). Bijna helemaal rechts (als je van de schotel naar de LNB's kijkt) zit een Invacom 0,3 dB twin LNB voor Astra 2 waar ik uiteindelijk op 87 % signalstrength uitkwam met 97~98% quality (dat kostte me een nacht lang prutsen en heen en weer rennen tussen huiskamer en balkon....oh ja, de schotel staat op een solide tegelvoet op het balkon). Ik ontvang Eurobird 1 op 28,5 Oost ook normaal. Helemaal links zit nog zo'n Invacom om Thor te ontvangen en daar gaat het nu mis. Was het al een heidens karwei om überhaupt Thor te vinden omdat mijn fluitende satfinder in een heel groot gebied op mijn schotel maximaal signaal lijkt te vinden voor Thor en ik dus op de gok (en met continu de TV verifiëren voor beeld en signaal) uiteindelijk Thor 2 te pakken kreeg met 78% signalstrength en 84~87 % quality. Ik kan daarmee uitstekend naar FTA kanalen op Thor 2 kijken zowel verticaal als horizontaal gepolariseerd, maar Thor 3 vertikt me enige qualiteit te geven en als ik dan verder ga prutsen kom ik op zijn best uit op een zeer sterk fluctuerende quality bij 75% signalstrength of 55~66 % quality, ook pulserend lijkt het wel en heel veel artefacts op het beeld, er is niet naar te kijken. Daar mijn vrouw Finse is, is nou netThor 3 de reden om Thor te willen hebben op de schotel. Ik heb al gezocht en gepuzzeld en het lijkt me dat Thor 2+3 op dezelfde positie zitten, dus als ik Thor 2 kan zien met heel behoorlijke qualiteit dan moet dat zelfs bij een iets zwakkere satelliet als Thor 3 toch ook een goed beeld opleveren ? Wat doe ik toch fout, wat zie ik over het hoofd ? Ik heb al aan de skew (officieel iets van 5 a 6 graden tegen de klok in) gezeten, de LNB iets naar voren of achteren en de elevatie van de schotel staat voor Hotbird (en dus ook Thor dacht ik zo) al op ruwweg 33 graden omhoog (geldig voor Luxemburg) waardoor mijn astra 2 LNB zo'n 6 cm hoger moest zitten dan de andere LNB's. Ik heb zo'n gegoten aluminium licht rond gebogen rail waarop kantelbare, draaibare en in hoogte verstelbare houders zitten. Ik kan eventueel een foto posten, morgen. Alvast bedankt voor het lezen en misschien antwoorden. Ik vind het een krankzinnig probleem en ik loop er al 5 dagen aan te sleutelen zonder noemenswaardig resultaat. I burn not shine
LEM Geplaatst: 8 oktober 2005 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2005 Los van het advies om de TV+sat ontvanger naar het balkon te slepen, heb ik een satfinder (verlicht vu meter met fluittoon en gevoeligheids regelaar) en heb ik redelijk wat ervaring om satellieten op die manier te vinden (anders zou ik nooit astra 1+2, hotbird of eutelwat W2 kunnen vinden en op 95-99% quality kunnen uitkomen als ik even zo onbescheiden mag zijn). Mijn probleem is echt dat ik niet begrijp waarom ik wel Thor 2 goed to zeer goed ontvang (78% signal is aan de rand van de schotel toch prima dacht ik, en 85 % quality is ook heel aardig), maar Thor 3 niet wil. Dat is net zoiets (lijkt mij) als Hotbird 1-4 ontvangen maar niet Hotbird 5-6. Die satellieten staan vrijwel op dezelfde plek dus waarom ontvang je dan de een wel, maar de ander niet of nauwelijk. Dat is toch niet te verklaren met het kleine verschil in sterkte tussen Thor 2 en 3. Waar kan het dus wel aanliggen vraag ik mij af ? Ik heb de LNB wel vrijwel in het midden. 5 graden is ook niet zoveel. Ik moet wel zeggen dat mijn statief niet 100% waterpas staat. Daar is helaas weinig aan te verhelpen en gezien mijn andere resultaten is de invloed verwaarloosbaar danwel goed te compenseren. I burn not shine
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen