Gast Geplaatst: 13 oktober 2005 Geplaatst: 13 oktober 2005 Hallo linuxgebruikers, Ik heb aan de hand van FUSE een comprimerend filesysteem geschreven dat zowel lezen als schrijven toelaat. De software gebruik ik al een tijdje zonder problemen. Maar ik ben op zoek naar mensen die zich dapper genoeg voelen op het ook eens uit te proberen en wat feedback te geven. Het is een overlay filesysteem, wat betekent dat dit fs zich bovenop een bestaand fs bevindt. Je moet dus NIET formateren ed. De bestanden met de gecomprimeerde data zitten in een directory op een bestaan fs. Het voordeel is dat "mijn" code enkel de compressie kant afhandelt. De opslag problemen zoals allocatie van ruimte op de schijf en fragmentatie wordt door het onderliggend fs gedaan. Dus gebruik je nog steeds favoriete reiser, JFS, XFS, ext3,... Bestanden worden als 1 geheel gecomprimeerd, dit maakt dit fs niet geschikt voor grote bestanden op te plaatsen (bv databanken). Gebruikte compressie is instelbaar via config file. Mogelijk: zlib, bzip2 of lzo . Gebruik best lzo deze is snel! Gecomprimeerde bestanden met een gekende extensie zoals jpg, zip, etc... wordt niet gecompimeerd daar dit zinloos is. PAS OP: Ik ben tot nog toe geen data verloren. De riscico's zijn beperkt maar niet nul, plaats dus geen kostbare dat op dit fs zonder eerst een kopij te maken! Installatie is simple: extract de tgz file met de code cd naar v0.04 dir type 'make' Je moet de config file (default cf_main.conf) aanpassen aan jouw opstelling. De "backend" lijn in de config file bepaald de naam van de directory die de gecomprimeerde data zal bevanden. Dit moet een absoluut pad zijn, bv '/root/cf_data'. Maak deze aan indien nodig. Het fs opstarten en mount op de directory cf_mount doe met: './cf_main cf_mount -f' Het programma draait dan in de voorgrond. Lees de informatie op het scherm. Werkt alles ok dan start je het als daemon op door de "-f" optie weg te laten. Nodig op je systeem om de code te kunnen compileren: - libzlib en libbzip (standaard) - liblzo (lzo site ) - FUSE (FUSEsite) HINT: probeer eerst de FUSE voorbeelden te doen werken vooraleer "mijn" code probeert. De code is hier (naam compFUSEd) te vinden. Zoals gezegd, alle (positieve) feedback en vragen zijn welkom! Mvg, 1bm
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen