Ga naar inhoud

Tips voor het leesbaar maken van een CD ??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een legale CD van een amerikaans bedrijf welke gestickerd is. Deze CD heb ik 2 jaar geleden nog zonder problemen gebruikt om een installatie te doen. Nu levert deze CD een probleem op in Elke DVD/CD-writer/lezer (12 verschillende) waarin ik hem inleg.

De leverancier is op zijn zachts gezegd niet erg meewerkend. (Proberen natuurlijk een service contract te verkopen).

Heeft iemand ervaring met soortgelijke leesproblemen en is daar nog iets aan te doen ?

Bvd

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen

+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Geplaatst:

De CD is niet fysiek beschadigd met krassen e.d. Kan met veel moeite kleine files ervan afhalen en copieren. Grotere files (80MB leren hier het probleem op)

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen

+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Geplaatst:

Heb dat zelf ook wel eens gehad, gebruikte dan CloneCD ( op een lagere snelheid ) om te proberen een 1:1 kopietje te maken.En in de meeste gevallen lukte dat ook.

Maar zoals Pionewbie al schreef is het een lotje uit de loterij of dat het lukt ...

Geplaatst:

Ik heb eens bij de media markt in duitsland een navigatie cd laten repareren die bekrast was, deze was niet fatsoenlijk meer leesbaar, maar nadat hun hem in een soort van polijst apparaat hadden gedaan, werkte hij weer perfect.

Dreambox 8000 / Dreambox 800 / Dreambox 500HD

Geplaatst:
Citaat:
Ik heb eens bij de media markt in duitsland een navigatie cd laten repareren die bekrast was, deze was niet fatsoenlijk meer leesbaar, maar nadat hun hem in een soort van polijst apparaat hadden gedaan, werkte hij weer perfect.

Klopt, Sony biedt die service ook aan op hun playstation cd/dvd's.
Geplaatst:

Je kan gewoon dat spul om krasjes te repareren kopen en 't zelf doen. Heb dat al een paar keer gedaan en werkt perfect. Bestaat in verschillende uitvoeringen. Ik heb gewoon een flesje met spul gekocht en wat bijbehorende doekjes. Er bestaan ook apparaten voor, maar die zijn een stuk duurder...

Maar goed, dat is hier niet 't probleem. 't Lijkt erop dat de reflecterende laag is aangetast. Je zegt dat de CD bestickerd is. En bij veel stickers, zeker de wat oudere, tast de lijm op den duur de reflecterende laag van de CD aan, waardoor ie niet meer leesbaar is. Ik weet niet of daar een oplossing voor is. Ik heb zo gauw niets kunnen vinden.

CD opbouw: Boven: Label, Beschermlaag, Reflecterende laag, Data laag, Plastic drager. Omdat de Beschermlaag slechts een dunne laklaag is kan een te agressieve lijm die aantasten en erdoorheen dringen om de reflecterende laag aan te tasten.

Misschien is 't een idee om eens te proberen de CD met een laagje Alufolie bovenop te laten draaien? Nog nooit geprobeerd, maar misschien kan je zo wat redden.

Succes.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen