Ga naar inhoud


Usals moter valt niet goed uit te richten


Gast

Aanbevolen berichten

Heb een probleem met het uitrichten van stabHH120 motor. Heb alles bijna gedaan om mijn motor af te stellen, maar blijf met een probleem zitten. Wanneer ik de motor en schotel goed afstel op de sirius krijg ik goed signaal vanaf astra 2 tot en met hispasat, alleen arabsat krijg ik niet goed op 26 oost. Wanneer ik dan de schotel naar turksat 42 oost laat draaien krijg ik ook geen goed signaal. Stel ik dan de schotel met de hand een beetje bij naar onderen krijg ik maximaal signaal binnen van 42 oost. Hellas sat pak dan ook en arabsat dan ook weer. Ga ik dan weer verder naar het westen ben ik hispasat en nog wat andere "kleine" satelieten weer kwijt. Heb alles al gedaan, afstellen "op zijn boerenmanier", gorb track erbij. Schotelboer gebeld, dat het misschien aan mijn motor zou liggen. Hij zei dus van niet, maar ik twijvel nu heel sterk.

 

Wie kan mij helpen?

 

 

Niek

Link naar reactie
Delen op andere sites


De boog die je schotel maakt is toch verkeerd. Wat bij mij hielp is beginnen op de thor dan op oost astra 2 eurob en dan hipsasat op west werkt bij mij goed d.w.z.alles 80 % of meer behalve nilesat. groeten

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de schotel op de motor-as iets draaien. De motor op de mast draai je in tegengestelde richting een stukje. Het is waarschijnlijk dat hier de afwijking zit, want de schotel exact recht op de motor plaatsen is niet zo heel makkelijk.

 

Ik ga er vanuit dat je mast exact verticaal is en dat je de hoek van de motor hebt ingesteld volgens de tabel die erbij zat.

 

Volgens mij moet je (van bovenaf gezien) de motor wat rechtsom draaien en de schotel weer linksom.

 

Dat Astra 2 goed gaat is waarschijnlijk omdat die toch sterker is dan Arabsat. Bovendien heeft Arabsat waarschijnlijk ook altijd wat storing van de Astra-2-signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Wat melisa noemde heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat. wat gigantaandemuur zegt zal wel kloppen, de boog die hij maakt zal dan wel niet goed zijn. Dus ik kan er van uit gaan dat mijn stab motor wel goed is? Wat zak zegt zal ik van de week eerst proberen. Lijkt de oplossing maar of het echt zo is? De motor heb ik volgens de tabel afgesteld 53 op motor en 29 op schotel. Maar het vreemde is dat een vriend van mij, die 6km noordelijker woont met een strong motor, met het armpje naar beneden, de motor op 41 heeft staan en de schotel op 31. hebben we overigens zelf uitgericht en hij heeft van 42 oost tot en met 30 west. Ra Ra hoe kan dit? Of horen bij een strong motor andere waarden? Heb trouwens zelf ook nog een grotere schotel dan mijn vriend, een funke 99cm.

 

 

Niek

Link naar reactie
Delen op andere sites

--Maar het vreemde is dat een vriend van mij, die 6km noordelijker woont met een strong motor, met het armpje naar beneden, de motor op 41 heeft staan en de schotel op 31. hebben we overigens zelf uitgericht en hij heeft van 42 oost tot en met 30 west. Ra Ra hoe kan dit? Of horen bij een strong motor andere waarden? Heb trouwens zelf ook nog een grotere schotel dan mijn vriend, een funke 99cm.--

verschillende antennes (merk en/ook grootte)hebben vaak verschillende offsethoeken maw de ene antenne kan veel meer naar boven of naar beneden kijken als de andere met hetzelfde resultaat. heeft met de parabolische vorm te maken.

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in den haag heb ik de schotel (wel een gibertini) op 22,5 graden staan en de stab motor op 52. Dus die 29 graden van jou lijkt me wel veel, maar de 53 graden van de motor zal wel kloppen. En wil je van 30 west naar 42 oost goed beeld hebben, dan zul je er toch voor moeten zorgen dat de boel 200% waterpas is. Dit is heel belangrijk! Daar verlies je het echt op , als dat niet het geval is. Zeker als je naar de uiterste satellieten gaat.

Succes en de groeten,

DB

Vu+ Duo, Smart Smartmeter, Satlook Digital, Visiosat Big Bisat 28E-1W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heb een probleem met het uitrichten van stabHH120 motor. Heb alles bijna gedaan om mijn motor af te stellen, maar blijf met een probleem zitten. Wanneer ik de motor en schotel goed afstel op de sirius krijg ik goed signaal vanaf astra 2 tot en met hispasat, alleen arabsat krijg ik niet goed op 26 oost. Wanneer ik dan de schotel naar turksat 42 oost laat draaien krijg ik ook geen goed signaal. Stel ik dan de schotel met de hand een beetje bij naar onderen krijg ik maximaal signaal binnen van 42 oost. Hellas sat pak dan ook en arabsat dan ook weer. Ga ik dan weer verder naar het westen ben ik hispasat en nog wat andere "kleine" satelieten weer kwijt. Heb alles al gedaan, afstellen "op zijn boerenmanier", gorb track erbij. Schotelboer gebeld, dat het misschien aan mijn motor zou liggen. Hij zei dus van niet, maar ik twijvel nu heel sterk.

Wie kan mij helpen?


Niek


Hoi Niek, Ik denk dat jou o punt niet helemaal goed staat. Uitgaande van bovenstaande denk ik dat je de motor compleet met schotel, 'n (klein) stukje naar het westen moet draaien op je mast. Het is wel nodig dat je mast exact waterpas staat. Je kunt nu door je motor 'n (klein) stukje naar het oosten te laten lopen weer naar de beginstand gaan. Je kunt dit het beste doen vanuit O stand de Sirius satelliet.
Ik denk dat het op deze manier wel zal lukken.

Hobby Gr, Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...