Ga naar inhoud


12V Versterker voor op de rotor kan dat??


dukdalf46

Aanbevolen berichten

Ik heb soms problemen met de aansturing van mijn rotor Moteck 2100. Soms draait ie wel volledig naar een sat. positie soms niet. Ik heb verschillende FW geprobeerd, maar geen verbetering. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is de spanning van 12 volt op de rotor. Deze is aan de krappe kant.

 

Zijn er hiervoor spanning versterkers te krijgen?

Zo ja?, waar? links e.d. graag via PM

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je de voltages weleens gemeten aan de coax bij je schotel die moet 18 volt gelijkspanning zijn en omgepoold 13 volt volgens mij .Je onvanger leverd maar een bepaalde stroom dus volgens mij helpt een spanningversterker dan niks als er aleen voor te koop is.Wat je kan doen is motor resetten ontvanger terug naar fabrieks instellingen dan instellingen van de motor en schotel opnieuw erin zetten.groetjes

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het extern voeden van een DiSEqC motor is een probleem.

Ik krijg het idee uit de berichten die ik zo lees over problemen met DiSEqC motoren dat het grootste deel te maken heeft met de software instelling van de ontvanger, en een groot deel van de rest met de stroom die de ontvanger moet leveren om de motor goed te laten draaien. De DiSEqC specs geven aan dat een DiSEqC compatible ontvanger 500mA stroom moet kunnen leveren via de LNB aansluiting. De DiSEqC motoren die ik tot nu toe gezien heb nemen, als ze eenmaal lopen 150 - 300mA. Maar de aanloopstroom, de stroom die nodig is om de motor op gang te brengen ligt vaak veel hoger. Dit is ook sterk afhankelijk van hoe licht het systeem draait.

Vooral de Skystar 2 DVB kaart, waar ik zelf ook mee werk heeft problemen met stromen hoger dan 300 mA.

Daarom heb ik al eens wat geëxpirimenteerd met een externe voeding.

In deze draad heeft geertendie daar al eens een schema voor geleverd, maar dat werkte bij mij toch niet goed. Het probleem is niet het extern voeden van de motor, maar het overbrengen van de 22KHz stuursignalen voor de LNB en de motor. Als er een externe voeding aangesloten wordt kan die eenvoudig de stroom die uit de ontvanger moet komen overnemen, maar hij zal in principe een kortsluiting vormen voor die 22Khz stuursignalen. Er moet dus een filter in de externe voedingslijn komen die de gelijkstroom met zo weinig mogelijk hinder doorlaat, maar de 22KHz op de coax spert. Omdat er door dit filter in ieder geval 500mA moet kunnen lopen wordt de spoel die hiervoor nodig is vrij groot. En ik wilde het apparaat ook weer niet zo groot laten worden.

Kant en klare apparaten ben ik nog niet tegen gekomen.

 

Een truukje wat soms helpt is om voor het veranderen van satelliet op een transponder met horizontale polarisatie af te stemmen. Dan zet de ontvanger nl 19V op de coax ipv de 13V voor een verticale transponder. Je zult merken dat de motor dan ook sneller draait. Nu weet ik niet hoe de verschillende ontvangers reageren als je van een transponder van sat 1 naar sat 2 zapt. Het kan zijn dat hij eerst op de nieuwe transponder afstemd en dan het DiSEqC commando aan de motor om te draaien geeft, of dat hij eerst gaat draaien en dan pas afstemd. In het eerste geval moet je dus een horizontaal gepolariseerde transponder op de nieuwe satelliet kiezen, in het tweede geval eerst naar zo'n transponder op de oude sat gaan en dan de nieuwe sat kiezen. Dit zul je even uit moeten zoeken.

 

Als er mensen met externe voedingen werken hoor ik graag hoe zij dat doen.

 

Albert_H.

 

ps. gigantaandemuur, de omschakeling van verticaal naar horizontaal in de LNB wordt gedaan door de voedingspanning van de LNB van 13V naar 19V te schakelen. Er wordt niet omgepoold.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is op zichzelf natuurlijk een prima oplossing, maar het vergt een aanmerkelijke ingreep in de motor electronica, wat de nodige kennis van die materie vereist, en gegarandeerd het verlies aan garantie en support van de fabriekant.

Er komt nogal wat bij kijken om de DiSEqC informatie, die normaal op de voedingspanning gesuperponneerd is, goed door te geven naar de electronica, de doorkoppeling naar de LNB niet te beïnvloeden en de nieuwe voedingsaansluiting, goed aansluitbaar, waterdicht en weerbestendig, te maken.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het modificeren van de elektronika rond de motor geen groot probleem kan zijn. De motor moet toch voor beide draairichtingen geschakeld worden via schakeltransistoren of relais'. Kwestie van hier evt. een extra relais rond te bouwen die de externe spanning (bv. 24V)op de motor schakelt (+ en - draaizin). Voordeel is dat de externe voedingsspanning volledig ontkoppeld is van de coax(elektronika).Een ander voordeel is dat de schotel sneller zal draaien op 24 V dan via de Disecq. Nadelen zijn natuurlijk de extra voedingskabel + voeding en het verlies van garantie. Kan er mij iemand een schema van deze Disecq elektronika bezorgen, dan kan ik het in detail uitzoeken ?

Groetjes, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het mogelijk. Maar ik gaf aan dat er een behoorlijke kennis van de materie voor nodig is. In de behuizing zit in de meeste gevallen een SMD print met daarop de motor driver. Het vrijmaken van de voedingspunten voor de motor op de print met instandhouding van de voeding voor de electronica is in de praktijk vaak niet zo eenvoudig. De motor aansturing overnemen met relais kan natuurlijk ook, maar het in de motorbehuizing inbouwen van de relais zal meestal niet gaan, en het extern plaatsen daarvan kost ook de nodige moeite voor wat befreft de weerbestendigheid.

Zoals gezegd, zeker niet onmogelijk, maar ook geen fluitje van een cent.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, als er in de Disecqsturing geen relais' zitten dan moet het een extern kastje worden met 2 relais erin, gevoed op 24 Volt en aangesloten op de digitale uitgangen van de diseq decoder (oost en west)of de juiste pinnen van het motordriver-IC (googlen). De motor moet dan uiteraard afgekoppeld worden van het driverIC en direct op het extra relaiskastje komen.

Groeten, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijlage: foto opengeschroefde rotor. Volgens mij Moteck.

 

Ik heb geen problemen met mijn Moteck: zowel mijn Strong als mijn (doorgeluste) Skystar2 laten 'm draaien. Hij vraagt 13 of 18 Volt - geen 12 Volt.

 

Wel denk ik dat de Skystar heel af-en-toe toch NIET goed werkt. Misschien omdat ie de startstroom dan even niet kan leveren? Zou dat met een iets zwaardere elko niet opgevangen kunnen worden?

 

***

Ik verbaas mij erover dat een piepklein motortje in mijn Walkman twee kapstanassen en een cassettebandjespoel kan laten draaien. En dat op 1,2 Volt. Eén batterij is voldoende voor 35(!!!) uur afspelen. Waarom doet een rotormotor (die toch ook een grote overbrenging heeft, dus niet echt krachtig hoeft te zijn) dan zo moeilijk?

post-15527-1318258395,7037_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Bijlage: foto opengeschroefde rotor. Volgens mij Moteck.

 

Jammer dat de printplaat niet andersom ligt , hadden we kunnen zien of er relais op zitten .

 

De Stab HH 120 heeft ze i.i.g. niet , een DigiPower SG 2100 wel .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de SG 2100 zoals die in de Digipower zit , of de Motek dezelfde heeft , weet ik niet .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een splitter voor de ene F konn. (receiver/Lnb), op de print de verbinding tussen de beide F konn. doorkrassen , op de "vrije" F konn. een stevige 20 Volt aansluiten en die intern op de vrij gekraste kontakt aansluitingen van de beide relais aansluiten .

Geen extra relais nodig .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goed idee om één F connector vrij te maken voor het toevoeren van de externe voeding. Maar een splitter lijkt mij geen goede mogelijkheid.

Een goede sat splitter heeft een DC blokkering van de ene ontvanger aansluiting naar de andere. De LNB komt op de ingang van de splitter, op de ene out komt dan de ontvanger en op de andere de ontvanger aansluiting van de motor ? Dan krijgt electronica van de motor geen spanning en ook geen 22KHz signalen van de ontvanger. Je zou het kunnen doen met een F connector T stukje op de ontvanger ingang van de motor en dan op een ene kant de ontvanger en op de andere de LNB aansluiten. Let er dan wel op dat de externe voeding volledig vrij is van de spanning die van de ontvanger binnenkomt, anders ga je de horizontaal/verticaal besturing van de LNB beïnvloeden. Kijk verder goed hoe het pulscontact voor de positie bepaling van de motor aangesloten is. Deze moet door de electonica voeding gevoed worden.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...